Dyskonty, które jeszcze na przełomie wieków sprzedawały głównie tanie, ale kiepskiej jakości produkty wprost z kartonów i palet, dokonały prawdziwej rewolucji w polskim handlu. Okazuje się, że nie dość, iż rosną one trzykrotnie szybciej niż cały rynek spożywczy – o 9% rocznie wobec 3%, to jeszcze zepchnęły do narożnika nie tylko tradycyjne sklepy, ale również giganty w postaci hipermarketów. A wszystko to przy stosunkowo niewielkich powierzchniach sprzedaży, zazwyczaj z maksymalnie kilkoma tysiącami produktów w ofercie.
Mało tego – według szacunków na koniec 2022 roku dyskonty będą zajmować już niemal 40% całego rynku handlu detalicznego, dokładnie 38%. Oznacza to, że w najbliższych miesiącach wydamy w nich łącznie ponad 103 miliardy złotych.
Dyskonty prawdziwym fenomenem XXI wieku 
Według ekspertów dyskonty zawłaszczają część rynku, która do tej pory należała głównie do sklepów małoformatowych – które najwięcej straciły na pandemii COVID-19, a także zaczynają już przechwytywać udziały hipermarketów w całym sektorze handlowym.
W czasach lockdownów i zamykania centrów handlowych wiele osób odzwyczaiło się bowiem od zakupów w hipermarketach. Dziś te nowe nawyki są jeszcze silniejsze, bowiem wysokie ceny benzyny nie zachęcają do dalszych wypraw. W końcu po co jeździć daleko, skoro codzienne zakupy można zrobić w pobliskim dyskoncie?
Należy także zwrócić uwagę, że dyskonty coraz lepiej dopasowują się do naszych potrzeb zakupowych. Już wcześniej zaczęły wprowadzać luksusowe dla większości Polaków produkty, a teraz chętnie poszerzają ofertę. Dyskonty bardzo szybko reagują także na nowe konsumenckie trendy, czego przykładem jest ich rosnąca z każdym miesiącem oferta produktów bio i wege.
Rekordowa inflacja sprzyja dominacji dyskontów
Co ciekawe, ekstremalnie wysoka inflacja także stanowi paliwo napędzające dalszy wzrost udziału dyskontów w rynku handlu detalicznego. Dlaczego tak się dzieje? Przez lata dyskonty sumiennie budowały opinię najtańszych sieci handlowych na rynku. W konsekwencji, nawet jeśli obecnie nie w pełni jest to prawda, to i tak wygrają starcie o szukających oszczędności konsumentów, ponieważ skutecznie zapisały się one w świadomości kupujących jako miejsca związane z najniższymi cenami.
Biedronka – największa sieć dyskontów w Polsce 
Liderem wśród dyskontów, a zarazem największą siecią handlową w Polsce jest oczywiście Biedronka. Do tej sieci, będącej własnością spółki akcyjnej Jerónimo Martins Polska, należy już 24% całego rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w naszym kraju.
Założycielem Biedronki był przedsiębiorca Mariusz Świtalski, właściciel Elektromisu. Pierwszy dyskont sieci “Biedronka” otwarto w Poznaniu przy ulicy Newtona 6 kwietnia 1995 roku. W 1997 roku Jerónimo Martins odkupiło od Elektromisu 210 sklepów Biedronka i od tego czasu dynamicznie rozwija tę sieć.
Rekordowa liczba sklepów i zatrudnianych pracowników
Aktualnie, Biedronka to największa sieć handlowa w Polsce. Posiada ona ponad 3250 dyskontów zlokalizowanych w ponad 1100 miejscowościach oraz 16 centrów dystrybucyjnych na terenie Polski. Filarami strategii Jeronimo Martins Polska S. A. są starannie wyselekcjonowane produkty najwyższej jakości, oferowane w codziennie niskich cenach.
Ponadto, Biedronka współpracuje z ponad tysiącem polskich dostawców, od których pochodzi 93% produktów w ofercie sieci. Jeronimo Martins Polska S.A., zatrudniając około 70 tysięcy osób, jest największym prywatnym pracodawcą w Polsce.
Lidl – największy konkurent Biedronki na polskim rynku
Wiceliderem wśród dyskontów, a zarazem drugą największą siecią handlową w Polsce jest natomiast Lidl. Do tej sieci, będącej własnością niemieckiej grupy Schwarz, należy obecnie 10% całego rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w naszym kraju.
Historia sieci Lidl 
Sieć dyskontów Lidl powstała w 1973 roku w niemieckiej miejscowości Ludwigshafen, jednak jej korzenie sięgają już 1930 roku, kiedy to w Neckarsulm, w Badenii-Wirtembergii otwarto hurtownię żywności Lidl&Schwarz KG. Do dzisiaj międzynarodowa siedziba Lidla znajduje się właśnie w tej miejscowości. W latach osiemdziesiątych firma rozprzestrzeniała swoją działalność na terenie Niemiec – w 1988 Lidl posiadał już 460 oddziałów w kraju, zatrudniał 5700 pracowników i był gotowy na międzynarodową ekspansję.
Pierwsza zagraniczna filia sieci powstała we Francji w 1989 roku. Dziś markę Lidl możemy spotkać w 29 krajach Europy w postaci niezależnych spółek. Łącznie funkcjonuje ponad 11 200 sklepów marki Lidl. Należy ona do niemieckiej grupy Schwarz.
Lidl Polska w liczbach
Siedziba Lidl Polska znajduje się w Jankowicach, w gminie Tarnowo Podgórne, pod Poznaniem. W naszym kraju funkcjonuje jedenaście centrów dystrybucyjnych Lidl. Aktualnie w naszym kraju Lidl posiada już 810 dyskontów i zatrudnia ponad 24 tysiące pracowników.
Co więcej, marka współpracuje z polskimi producentami, między innymi: Tarczyński S.A., Animex, Superdrob, Mlekovita, Sokpol. Sprzedaż polskich artykułów spożywczych generuje ponad 70% obrotów przedsiębiorstwa w Polsce. Ponadto, polskie produkty, za pośrednictwem Lidla, eksportowane są do ponad 20 państw Europy, głównie Środkowo-Wschodniej, ale także Europy Zachodniej i Północnej.