Darowizna w firmie – jak ją ująć w zeznaniu rocznym?

230

Darowizna w firmie uznawana jest za jeden z doskonałych sposobów na obniżenie podatków przedsiębiorstwa. Dodatkowo taka forma przekazania środków pieniężnych lub przedmiotów niesie pomoc osobom potrzebującym, a tym samym jest naprawdę dobrym uczynkiem.

Definicja darowizny

Darowizna, zgodnie z artykułem 888 Kodeksu Cywilnego, definiowana jest jako „forma umowy, w której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego, kosztem swego majątku”. Darowiznę można także opisać jako nieodpłatną umowę, która niesie korzyści osobie obdarowanej. Warto zaznaczyć, że przekazanie takiej darowizny nie wymaga żadnej umowy pisemnej.

Przekazanie darowizny z firmy

Darowiznę mogą przekazać zarówno osoby prywatne, jak i firmy. W tym drugim przypadku ma to szczególne znaczenie także z podatkowego punktu widzenia. Przekazanie darowizny przez firmę niesie dwa rodzaje korzyści, ponieważ z jednej strony jest to działanie prospołeczne, pomoc innym, a z drugiej jest to działanie w ramach optymalizacji podatkowej. Dodatkową zaletą jest korzystny wpływ na wizerunek danego przedsiębiorstwa, co może mieć znaczenie w czasie poszukiwania kontrahentów, klientów lub pracowników i rekrutacji. Darowizna może być więc dodatkowo traktowana jako element employer brandingu.

Darowizna z działalności a podatek dochodowy

Niektóre darowizny można odliczyć od podatku, jednak nie dotyczy to tych przedsiębiorców, którzy rozliczają się w oparciu o podatek liniowy lub kartę podatkową. Dodatkowo darowizna nie może być przekazana osobie fizycznej, partii politycznej lub związkom zawodowym. Darowiznę można odliczyć od podatku dochodowego tylko w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie rozlicza się w oparciu o podatek liniowy, ani kartę podatkową, a pieniądze przekazał na rzecz jednej z następujących instytucji:

  • organizacje religijne, związane z kultem kościoła
  • działalność pożytku publicznego
  • krwiodawstwo.

Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: https://urodzeniprzedsiebiorcy.pl/darowizny-w-firmie-i-jak-je-rozliczac/

Jak ująć darowiznę w zeznaniu rocznym?

Warto zaznaczyć, że darowiznę można odliczyć od podatku w kwocie maksymalnie 6% dochodu firmy. Dotyczy to wszystkich darowizn łącznie, a więc najpierw należy je zsumować, a dopiero później zastanawiać się nad tym, czy opłaca się jeszcze przekazywać jakieś kwoty dla innych organizacji.

W przypadku przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych, należy odliczyć darowiznę w formularzu PIT-36 lub PIT-37, natomiast w przypadku przedsiębiorców rozliczających się ryczałtowo będzie to formularz PIT-28 i załącznik PIT-0. Należy wpisać dane obdarowanej organizacji oraz kwotę. W większości przedsiębiorstw rozliczeniem darowizny zajmują się działy księgowości.

Podsumowanie

Przekazanie darowizny to bardzo dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych lub w formie ryczałtu. Takie osoby mogą nie tylko spełnić dobry uczynek i zadbać o wizerunek swojej firmy, ale także odliczyć darowiznę od podatku, a tym samym zadbać o optymalizację podatkową i zaoszczędzić.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments