Toyota – historia japońskiego koncernu motoryzacyjnego

207

Toyota Motor Corporation jest największym producentem samochodów na świecie. W fabrykach tego koncernu motoryzacyjnego co minutę powstaje aż 20 aut. Co ciekawe, podobnie jak i inne przedsiębiorstwa z branży, początkowo Toyota wcale nie zajmowała się produkcją samochodów. Jak wyglądała droga na szczyt tego koncernu motoryzacyjnego? Przekonamy się poniżej:

Początki marki Toyota

Twórcą potęgi Toyoty był duet złożony z Sakichi Toyody oraz jego syna – Kiichiro. Obaj panowie pierwsze szlify w zarządzaniu podmiotem gospodarczym zdobywali w prowadzeniu przedsiębiorstwa tekstylnego, którego początki datuje się na rok 1885. Ojciec Sakichi Toyoda oficjalnie założył firmę Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd. w 1918 roku. Specjalizowała się ona w tkactwie i przędzalnictwie – Sakichi Toyoda znany był między innymi z nowatorskich i eksperymentalnych, jak na pierwszą połowę XX wieku, systemów zarządzania firmą. W 1924 roku ojciec z synem zbudowali automatyczny warsztat tkacki, a dwa lata później założyli zakład Toyoda Automatic Loom Works.

Podobnie jak jego ojciec, Kiichiro był innowacyjnym wizjonerem. W latach dwudziestych XX wieku przebywał w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie zainteresował się dopiero powstającą branżą motoryzacyjną. Kiichiro Toyoda za główny cel rozwoju marki postawił sobie rywalizację z producentami z Europy i Ameryki, których samochody miał okazję poznać podczas licznych wyjazdów zagranicznych. Już wtedy młody Toyoda wiedział, jak skutecznie jego auta mogłyby konkurować z zachodnimi produkcjami. Podstawą do zaistnienia najpierw na rodzimym, a później globalnym rynku było zbudowanie samochodu o zasięgu masowym, na zakup którego będzie mogła pozwolić sobie jak największa liczba potencjalnych nabywców. Dzięki doskonałym umiejętnościom zarządzania Kiichiro Toyoda był w stanie zaoszczędzić pieniądze w kosztach produkcji by później móc oferować dobrze wykonane pojazdy w przystępnych cenach. Uważał również, że kluczem do sukcesu będzie jak najbardziej możliwa samowystarczalność w produkcji oraz rozbudowanie własnych struktur bez zbędnego korzystania z rozwiązań technologicznych innych firm.

W 1933 roku w warsztatach tkackich utworzony został dział samochodów. Początkowo zbudowany został sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.4 litra. Następnie, Kiichiro dobrze zainwestował 100 tysięcy funtów, które Sakichi Toyoda otrzymał za sprzedaż praw patentowych do automatycznego warsztatu tkackiego. Za pomocą tego kapitału Kiichiro stworzył podwaliny Toyota Motor Corporation (TMC), która powstała 28 sierpnia 1937 roku. Dwa lata wcześniej zbudowany został pierwszy prototyp samochodu Toyota A1, a rok później rozpoczęto już produkcję modelu AA.

Toyota – lata czterdzieste, kryzys i zmiana warty

Lata czterdzieste to dla Toyoty pasmo wzlotów i upadków. Początek tego okresu zdominowany przez okres II wojny światowej pozwolił Toyocie rozwijać się dynamicznie tylko w segmentach pojazdów użytkowych. W 1945 roku Toyota miała na koncie blisko 3300 wyprodukowanych ciężarówek lecz ani jednego auta osobowego. Zwiększanie arsenału produkcyjnego pozwoliło firmie na wybudowanie nowych, większych i wydajniejszych fabryk (najprężniej działający wówczas zakład to Koromo, obecnie Honsha) oraz na zwiększanie kapitału (w 1945 szacowany na 91,5 miliona jenów). Koniec lat czterdziestych to z kolei recesja na japońskim rynku motoryzacyjnym, która nie ominęła także Toyoty. Firma została zmuszona do zwolnienia znacznej liczby pracowników. Sytuacji nie ułatwiała decyzja Ministerstwa Handlu i Przemysłu, która wydała zakaz produkcji samochodów osobowych.

W tym czasie inżynierowie Toyoty jednak pracowali mimo wszystko nad takim właśnie modelem w konsekwencji czego w halach produkcyjnych Toyoty powstał 4,5-metrowy prototyp modelu SA z silnikiem S o pojemnościach od 1 do 1,5 litra. Niestety mimo cofnięcia zakazu i rozpoczęcia produkcji SA, nie udało się zahamować pogłębiającego się kryzysu. Połowa XX wieku przyniosła w Japonii dodatkowo kryzys gospodarczy, rynek opanowała inflacja, a Toyota została zmuszona do kontynuowania procesu zwolnień pracowników (część z nich zwolniła się sama). W 1950 roku doszło do zmiany na stanowisku prezesa. Funkcję w stojącej na skraju bankructwa firmie objął Taizo Ishida.

Toyota – pierwsze duże sukcesy

Przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych to powstanie z kolan japońskiej gospodarki, która dźwigała za sobą także branżę motoryzacyjną. W 1951 roku wprowadzono prototyp Toyoty BJ, inspirowany konstrukcją Jeepa MB, dając tym samym początek serii słynnego terenowego modelu Land Cruiser. Toyota wykorzystała tą dobrą tendencję do pozyskania nowych kontraktów czego efektem był wzrost produkcji w 1952 roku do 14 000 pojazdów rocznie. Nadal główną domeną marki były ciężarówki choć już druga połowa lat sześćdziesiątych przyniosła ożywienie także w sektorze aut osobowych. Wolumen produkcji wzrósł z 20 000 do 165 000 sztuk.

Rosnąca w siłę konkurencja była motorem napędowym do przedstawienia klientom nowych modeli – Crown i Corona. Ishida postanowił wprowadzić markę także na inne rynki kontynentalne. Pierwsze kroki japoński producent postawił w Ameryce Północnej – w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie oraz w Ameryce Południowej – w Brazylii. W 1964 roku firma otworzyła swoje pierwsze przedstawicielstwo w Europie, a dokładniej w Danii. Rosnąca liczba zamówień wymusiła na koncernie opracowanie nowych planów produkcji i systemów zarządzania firmą. Jeden z nich nosił nazwę “judoka”, który zakładał dostosowywanie wielkości produkcji do aktualnie panującej koniunktury na rynku.

Toyota – pierwsza Corolla i lata 70.

Jednak niekwestionowanym przełomem w historii marki okazało się wprowadzenie do sprzedaży w 1966 roku modelu Corolla (seria E10). Już pierwsza generacja auta potwierdziła aspirację Toyoty do rywalizacji z czołowymi producentami na całym globie pamiętając przy tym o sztandarowych zasadach zapoczątkowanych jeszcze przez klan Toyoda. Słynne “Maksymy Toyody” głosiły między innymi: oddanie firmie oraz chęć dążenia do doskonałości produktów poprzez sumienną i uczciwą pracę. Handlowy sukces modelu Corolla – dwanaście generacji i ponad 40 milionów sprzedanych egzemplarzy, w latach 2004-2016 był to nieprzerwanie najlepiej sprzedający się samochód roku – otworzył Toyocie portfele klientów na całym świecie.

Lata siedemdziesiąte Toyota wykorzystała na rozwój małolitrażowych samochodów, których opracowanie było wynikiem kryzysu naftowego. Japończycy starali się być zawsze o krok przed rywalami z Europy i Stanów Zjednoczonych, stąd łatwo potrafili znaleźć miejsce w niszowych dotąd klasach pojazdów. Równocześnie koncern podjął prace nad ulepszaniem swojej sieci dystrybucji i obsługi posprzedażnej. Wszystkie te zabiegi dały Toyocie w 1980 roku łączną sprzedaż samochodów w Europie na poziomie 300 tysięcy sztuk. Popularne okazały się na Starym Kontynencie takie modele jak Starlet, Tercel, a także czwarta generacja Corolli. Na eksportowym koncie marka miała już ponad milion pojazdów. Na swoim podwórku zaś opanowała ponad 40% rynku. Nie brakowało także debiutów sportowych perełek, takich jak modele Supra i Celica.

Toyota – lata 80. i utworzenie marki Lexus

Po nieudanych próbach fuzji z Fordem, Toyocie udało się utworzyć w 1984 roku spółkę z General Motors – The United Motor Manufacturing Inc. (NUMMI). Owocem współpracy była produkcja 200 tysięcy aut. Toyota zyskała wtedy coś jeszcze – szerszy dostęp do poznania amerykańskiego rynku motoryzacyjnego. Pomysłem na podbicie serc Amerykanów miał być wypuszczony w 1983 roku luksusowy model Camry.

LexusW tym samym roku, Toyota narzuciła swoim projektantom i inżynierom wyzwanie stworzenia luksusowego pojazdu mogącego konkurować z najlepszymi i najbogatszymi pojazdami na świecie. Tajemniczy projekt oznaczony został kryptonimem F1 (Flagship 1). Zakładał on stworzenie konkurencyjnego modelu dla pojazdów takich jak BMW serii 7, Jaguar XJ oraz Mercedes-Benz klasy S. Z ponad 200 nazw wybrano nazwę Lexus, która kojarzy się z luksusem i elegancją. W 1989 roku zaprezentowany został pierwszy oficjalny model marki – LS 400. Lexusy początkowo były przeznaczone głównie na amerykański rynek motoryzacyjny.

W Europie Toyota stawiała zaś na wprowadzanie mniejszych, bardziej ekonomicznych i lepiej zaawansowanych technicznie modeli. Nadrzędnym celem było jednak budowanie świadomości niezawodności modeli.

Toyota – wielki sukces w Europie i pierwszy seryjnie produkowany samochód hybrydowy

Toyota RAV 4W 1994 roku zaprezentowany został kolejny flagowy model Toyoty – RAV4. To auto typu SUV, które doczekało się już pięciu generacji i sprzedało łącznie w liczbie ponad 10 milionów egzemplarzy.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych, na rynku europejskim Toyota sprzedawała już ponad 4,5 miliona samochodów. W tym czasie, firma znalazła także kolejną niezwykle perspektywiczną niszę – budowanie aut ekologicznych. W oparciu o filozofię nowatorskości w 1997 roku zaprezentowano w Japonii hybrydowy model o nazwie Prius. Był on zasilany współzależnie silnikiem spalinowym o pojemności 1.5 litra i mocy 58 koni mechanicznych oraz jego elektrycznym odpowiednikiem o mocy 40 koni mechanicznych. Auto zyskało popularność także na pozostałych dwóch największych rynkach zbytu – w USA i Europie. Ciągłe modernizacje mające na celu ulepszenie tej technologii dało Toyocie Prius tytułu Samochodu Roku 2004 na obu tych kontynentach.

Następnie w 1999 zadebiutował model Yaris – dziś kultowy, mały miejski, samochód, który w Japonii funkcjonuje pod nazwą Vitz. Z segmentu aut miejskich warto wspomnieć także o modelu Aygo, który debiutował w 2005 roku i został opracowany wspólnie z koncernem PSA.

Obecnie Toyota jest największym producentem samochodów na świecie. Mało tego, jeśli chodzi o sprzedaż poszczególnych modeli, to tutaj także Toyota jest absolutnym dominatorem zestawienia – najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie jest Corolla, a drugie miejsce zajmuje RAV4.

Toyota w Polsce

Toyota Motor Corporation reprezentowana jest w Polsce przez oficjalnego dystrybutora samochodów i części zamiennych Toyota Motor Poland. Toyota prowadzi w Polsce także:

  • Toyota Motor Manufacturing Poland – fabrykę przekładni i silników,
  • Centrum Usług Wspólnych
  • Toyota Material Handling – dystrybutor wózków widłowych
  • Toyota Logistic Centre
  • Toyota Bank
  • Toyota Leasing.

W Polsce powstały także dwie fabryki koncernu:

  • Fabryka Skrzyń Biegów i Silników Benzynowych w Wałbrzychu
  • Fabryka Silników Benzynowych i Wysokoprężnych w Jelczu-Laskowicach koło Wrocławia.

W lipcu 2020 fabryka Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu uruchomiła Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych. Głównym zadaniem ośrodka jest wykonywanie testów wytrzymałościowych i zmęczeniowych oraz hałasu i wibracji poszczególnych komponentów wykorzystywanych w przekładniach do napędów hybrydowych.

W 2020 roku Toyota po raz pierwszy w historii zajęła pierwsze miejsce pod względem sprzedaży samochodów osobowych na polskim rynku. Po wielu latach bycia wiceliderem, zdołała w końcu wyprzedzić Skodę. W ubiegłym roku drugim najpopularniejszym autem na polskim rynku była Toyota Corolla, a trzecim Toyota Yaris.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments