Czym jest TikTok i jak na nim zarabiać – najlepsze metody

Udostępnij

W dzisiejszych czasach Internet nie tylko dostarcza rozrywki i cennych informacji, ale może również zastąpić pracę. Zarabiać można na różne sposoby, nie tylko jako freelancer czy prowadząc sklep internetowy. Coraz bardziej na znaczeniu zyskuje zarabianie na prowadzeniu vloga (zwłaszcza na platformie YouTube) lub po prostu na byciu influencerem w najpopularniejszych mediach społecznościowych. Całkiem niedawno, poważną konkurencją dla najpopularniejszego wśród influencerów Instagrama stał się TikTok. Czym jest ten portal społecznościowy i jak na nim zarabiać? Przekonamy się poniżej:

TikTok – co to?

TikTok to aplikacja społecznościowa. Jej główna funkcjonalność polega na możliwości wysyłania bardzo krótkich materiałów wideo, w założeniu treścią zbliżonych do teledysków muzycznych. Ich długość wynosi 15 lub 60 sekund i mogą być z łatwością przewijane poprzez przesunięcie palcem w górę. Stworzyło ją chińskie przedsiębiorstwo ByteDance we wrześniu 2016. We wrześniu 2017 przedsiębiorstwo ByteDance, przejęło za cenę miliarda USD popularną w Europie i Stanach Zjednoczonych konkurencyjną aplikację musical.ly.

Popularność TikTok

Dziś z TikToka korzysta ponad 3 miliardy użytkowników (w tym ponad 1,3 miliarda uznaje się za użytkowników aktywnych), a w ubiegłym roku była to najczęściej pobierana aplikacja na świecie. Aktualnie wartość przedsiębiorstwa ByteDance odpowiedzialnego za TikTok jest obecnie szacowana na ponad 420 miliardów dolarów.

Content na TikToku

Szczególnie popularne na TikToku są filmiki lipsync, czyli kiedy nastolatkowie odtwarzają swoje ulubione piosenki i nagrywają się w taki sposób, jak gdyby to oni sami śpiewali. Rzesze użytkowników przyciągają także krótkie układy choreograficzne albo żarty. Na aplikacji można spotkać również mnóstwo praktycznych tutoriali – najczęściej dotyczą makijażu, urody lub domowych trików.

Fenomen popularności aplikacji TikTok nie jest trudny do zrozumienia – serwuje ona użytkownikom lekkostrawne treści i nie próbuje nikogo przekonać, że oferuje cokolwiek więcej. TikTok jest dla odbiorców przede wszystkim formą rozrywki, które daje im możliwość “zabicia czasu” – choć bez większych korzyści, to z wielką z przyjemnością. Kolejną wyróżniającą cechą aplikacji jest niska średnia wieku odbiorców (niemal połowa użytkowników nie ukończyła jeszcze 18 lat). Ponieważ większość przedstawicieli danej grupy wiekowej jest wzrokowcami, nikogo nie powinno dziwić, że szybko stali się oddanymi fanami tego formatu.

Jak zatem zarabiać na TokToku?

Metody zarabiania na TikToku

Najważniejszym czynnikiem, sprzyjającym zarabianiu pieniędzy na TikToku jest zdobycie jak największej liczby obserwujących nasz profil. Dużą rolę w tym kanale odgrywa również moda i kreowanie pewnego stylu życia. Aby więc zacząć zarabiać, należy wykazać się sporą pomysłowością. Wygląd, sposób użytkowania i komunikowania, muzyka, klimat, moda – to wszystko ma angażować przede wszystkim młodzież. W jaki sposób na tym zarobić?

Darowizny

Po pierwsze, TikTokerzy mogą otrzymywać pieniądze dzięki darowiznom. Kiedy profil zgromadzi już sporą liczbę odbiorców, to jest większa szansa na to, że podczas wideo nagrywanych na żywo (live’ach), autor otrzyma wirtualne prezenty kupowane za prawdziwe pieniądze. Każdy gift ma określoną wartość punktową, a ta z kolei przypisaną cenę. 100 punktów kosztuje 4,99 PLN a 10 000 punktów – 479,99 złotych.

Twórca, który otrzyma minimalnie 10 000 punktów może wypłacić ich ekwiwalent pieniężny – po odliczeniu prowizji pobieranej przez serwis wynosi on około 180 złotych. Wypłata odbywa się w formie gotówki, na darmowy portfel elektroniczny PayPal. Szacuje się, że podczas nagrania na żywo trwającego 2-3 godziny TikToker może zarobić od 500 do 600 dolarów.

Promowanie produktów

Podobnie jak na Instagramie, na TikToku również można zostać influencerem. W tym celu konieczne jest wspomniane już zgromadzenie dużej liczby obserwujących. Później wystarczy nawiązać współpracę z wybraną, zainteresowaną firmą i pokazywać jej produkty na filmikach – w określony w umowie sposób. Im większa popularność naszego konta, tym więksi reklamodawcy oraz pieniądze. Dla przykładu, szacuje się, że Robert Lewandowski za pojedyncze sponsorowane wideo publikowane na TikToku otrzymuje około 83 tysiące euro.

Konsulting i zarządzanie kontem

Świetnym rozwiązaniem dla osób, które doskonale orientują się w prowadzeniu kont na TikToku, wiedzą jak się wybić, zdobyć szerokie grono obserwujących, a co za tym idzie – popularność i rozpoznawalność – jest pomoc innym użytkownikom. Możemy wtedy za odpowiednie wynagrodzenie prowadzić konta innych osób, bądź firm. W tym celu warto oczywiście posiadać portfolio lub co najmniej kilka kont, które zachęcą firmy oraz TikTokerów do skorzystania z naszych usług.

Sprzedaż konta

Ostatnim z powszechnie stosowanych sposobów na zarobek jest rozwijanie konta oraz pozyskiwanie obserwujących, by następnie je… sprzedać. Aby metoda była skuteczna, konieczna jest umiejętność skutecznego rozwoju profilu na mediach społecznościowych, ponieważ im więcej będzie fanów i zasięgów na koncie, tym więcej jest ono warte.

Ile zarabiają najpopularniejsi influencerzy na TikToku? Link zachęcający do obserwowania profilu na TikToku i logo aplikacji

Najpopularniejszych twórców na TikToku śledzi nawet kilkadziesiąt milionów osób. Popularne wśród młodzieży gwiazdy wykorzystują platformę do promocji swoich nowych utworów. Inni używają aplikacji, aby zarobić duże pieniądze. Popularni TikTokerzy zarabiają rocznie nawet kilka milionów dolarów. W sierpniu 2020 roku legendarny magazyn Forbes opublikował kolejny ranking najlepiej zarabiających influencerów na świecie. Dużą uwagę skupił na użytkownikach TikToka. Najbogatszą autorką aplikacji została Addison Rae Easterling, która tworzy krótkie układy taneczne i dzięki kontraktom sponsorskim zarobiła na TikToku aż 5 milionów dolarów w ciągu roku.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również