Fani, lajki i udostępniane tysiące razy posty definiują wpływ na odbiorców treści w Internecie. On z kolei bezpośrednio przekłada wartość marketingową danej osoby publicznej, a co za tym idzie – na realne zarobki generowane w ten sposób. Dzięki aktywnej działalności w mediach społecznościowych osoby publiczne mogą także promować poglądy, namawiać do zmian, zachęcać do zbiórek pieniężnych oraz udziału w licznych wydarzeniach. A my jako odbiorcy coraz częściej słuchamy osób, które budzą nasz podziw i chętnie robimy, kupujemy czy nawet jemy to samo co oni.
Tego typu osoby publiczne określamy mianem influencerów. Ich wpływ na społeczeństwo jest obecnie tak duży, że nawet kultowy biznesowy magazyn Forbes wraz z firmą InfluTool rok temu opublikował listę najbardziej wpływowych ludzi w polskim Internecie. Jednak tegoroczne, na tę chwilę najbardziej aktualne zestawienie najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie, przygotowało – także we współpracy z InfluTool – See Bloggers. W jaki sposób liczony był wpływ? Pod uwagę były brane następujące dane: suma obserwujących, popularność pod względem liczby polubień, udostępnień i komentarzy, zaangażowanie liczone na poziomie średnich wartości interakcji z pojedynczym wpisem. Dedykowany algorytm wyliczył odpowiednio ważoną sumę tych zmiennych.
Tak prezentuje się tegoroczne Top 10 najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie:
Miejsce 10 – Julia Wieniawa
Julia Wieniawa to aktorka, piosenkarka, prezenterka telewizyjna i influencerka. Urodziła się 23 grudnia 1998 roku w Warszawie. Jako aktorka debiutowała w występach scenicznych w Warsztatowej Akademii Musicalowej w Teatrze Muzycznym „Roma”. Jej znaczącymi rolami były postać Pauliny w serialu “Rodzinka.pl” i Ady Michalskiej w serialu “Zawsze warto”. W rankingu najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie zdobyła ponad 32 miliony punktów popularności.
Miejsce 9 – Marcysia Ryskala
Maria “Marcysia” Ryskala jest influencerką należącą do grupy twórców na platformie YouTube o nazwie “Ekipa”. Urodziła się 25 grudnia 1997 roku. W rankingu najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie zdobyła 35 milionów punktów popularności.
Miejsce 8 – Ola Nowak
Ola Nowak to influencerka znana podstawowo z prowadzenia kanału w serwisie YouTube, zatytułowanego “BEKSY”. Urodziła się 25 maja 1995 roku w Nowym Sączu. W rankingu najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie zdobyła 35,4 miliona punktów popularności.
Miejsce 7 – Tromba
Mateusz “Tromba” Trąbka jest influencerem należącym do grupy twórców na platformie YouTube o nazwie “Ekipa”. Urodził się 14 kwietnia 1996 roku. W rankingu najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie zdobył 36 milionów punktów popularności.
Miejsce 6 – Julia Kostera
Julia Kostera to influencerka znana przede wszystkim z przynależności do grupy Team X założonej na platformie YouTube przez Stuu Burtona. Urodziła się 5 sierpnia 2003 roku we Wrocławiu. Obecnie prowadzi własny kanał na YouTube, na którym zobaczyć można przede wszystkim nagrania o tematyce modowej, beauty i lifestyle. W rankingu najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie zdobyła 39,9 miliona punktów popularności.
Miejsce 5 – Martyna Wojciechowska
Martyna Wojciechowska to prezenterka telewizyjna, dziennikarka, podróżniczka, pisarka, działaczka społeczna i influencerka. Urodziła się 28 września 1974 roku w Warszawie. Jest laureatką licznych nagród za działalność dziennikarską, reporterską i społeczną, w tym Złotej Telekamery, dwóch MediaTorów, Nagrody Bursztynowego Motyla im. Arkadego Fiedlera, oraz Wiktora. W kwietniu bieżącego roku założyła kanał “Dalej” na platformie YouTube. Na kanale prezentowane są rozmowy z osobami, które są dla niej inspiracją. W rankingu najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie zdobyła 45 milionów punktów popularności.
Miejsce 4 – Anna Lewandowska
Anna Lewandowska to polska sportsmenka i działaczka sportowa, bizneswoman, coach, trenerka personalna, dietetyczka, prezenterka telewizyjna, influencerka i żona piłkarza Roberta Lewandowskiego. Urodziła się 7 września 1988 roku w Łodzi. W 2009 roku została mistrzynią Europy w karate Fudokan w kategorii seniorów. Od 2013 prowadzi blog Healthy Plan by Ann, w którym udziela porad żywieniowych i sportowych. Na jej profilu na Instagramie, obserwowanym przez 3,4 miliona osób, można znaleźć zdjęcia lifestylowe oraz prywatne. Na tych drugich często towarzyszą jej mąż – Robert Lewandowski – oraz dzieci. W rankingu najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie zdobyła 46,8 miliona punktów popularności.
Miejsce 3 – Friz
Karol “Friz” Wiśniewski jest influencerem, który założył na platformie YouTube grupę twórców o nazwie “Ekipa”. Urodził się 13 lutego 1996 roku w Krakowie. Konto na YouTube założył w 2010. Zaczynał od nagrywania filmików z gry Minecraft, a także wyzwań, vlogów i relacji z wydarzeń. Po ukazaniu się gry Pokémon Go zaczął prowadzić z niej transmisje na żywo. Z czasem porzucił jednak ten projekt na rzecz tematyki lifestylowej i rozrywki. W 2018 roku wystartował z projektem “Ekipa”. Zamysł był bardzo prosty – zaprosić do współpracy przyjaciół, wynająć willę pod Krakowem i na co dzień relacjonować wszystko co, się tam dzieje – 365 dni w roku.
W ten sposób dotarł on do milionów młodych ludzi, którzy obserwują go w social mediach. W rankingu najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie zdobyła 81 milionów punktów popularności.
Miejsce 2 – Wersow
Weronika “Wersow” Sowa jest najpopularniejszą influencerką w Polsce. Znana przede wszystkim z przynależności do grupy twórców na platformie YouTube o nazwie “Ekipa”. Prywatnie jest partnerką Karola “Friza” Wiśniewskiego. Urodziłą się 31 sierpnia 1996 roku. W rankingu najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie zdobyła prawie 95 milionów punktów popularności.
Najbardziej wpływowy influencer w polskim Internecie – Miejsce 1 – Robert Lewandowski
Podstawowe informacje
Robert Lewandowski urodził się 21 sierpnia 1988 roku w Warszawie. Jest piłkarzem grającym na pozycji napastnika w Bayernie Monachium oraz w reprezentacji Polski, której jest kapitanem. Powszechnie uważa się go za jednego z najlepszych piłkarzy na świecie i jednego z najlepszych środkowych napastników w historii. Do tej pory zdobył już ponad 500 goli w seniorskich rozgrywkach klubowych i reprezentacyjnych.
W 2008 roku Lewandowski trafił do Lecha Poznań, z którym sięgnął po mistrzostwo Polski i tytuł króla strzelców Ekstraklasy. Dwa lata później został zawodnikiem Borussii Dortmund, w barwach której zdobył dwa krajowe tytuły, koronę króla strzelców Bundesligi i dotarł do finału Ligi Mistrzów UEFA. W 2014 przeniósł się do Bayernu Monachium, z którym w każdym z sześciu rozegranych sezonów zdobywał mistrzostwo Niemiec, czterokrotnie został najlepszym ligowym strzelcem, a także przekroczył barierę strzelonych 250 goli w Bundeslidze, dokonując tego najszybciej w historii. Zdołał nawet strzelić 5 goli w 9 minut w meczu z Wolfsburgiem w 2015 roku, czym zapisał się w Księdze Rekordów Guinnessa.
Był również wiodącą postacią drużyny, która w 2020 sięgnęła po potrójną koronę, wygrywając mistrzostwo, krajowy puchar oraz rozgrywki Ligi Mistrzów UEFA. W tym samym roku otrzymał dwie ogromnie prestiżowe nagrody – tytuł Piłkarza Roku FIFA oraz Piłkarza Roku UEFA. Jest pierwszym Polakiem w historii, któremu udało się je zdobyć. Został także najlepszym zagranicznym strzelcem w historii Bundesligi. Jest również najlepszym strzelcem w historii reprezentacji Polski, jak i rekordzistą pod względem liczby występów. Co więcej, Światowe Stowarzyszenie Prasy Sportowej AIPS uznało go za najlepszego wśród mężczyzn sportowca roku 2020 w Europie i na świecie. W 2021 roku Lewandowski został natomiast rekordzistą pod względem goli strzelonych w jednym sezonie Bundesligi – zdobył w niej aż 41 bramek, za co otrzymał nagrodę Europejskiego Złotego Buta, przyznawaną najskuteczniejszemu zawodnikowi na Starym Kontynencie.
Lewandowski w social mediach
Profil Roberta Lewandowskiego (_rl9) na Instagramie obserwuje w chwili pisania tego tekstu 20,9 miliona osób. Znajdziemy na nim nie tylko zdjęcia związane z uprawianą dyscypliną, ale także te prywatne, z żoną Anną Lewandowską oraz z dziećmi. Pojawiają się również treści sponsorowane – w końcu przy takiej liczbie fanów media społecznościowe potrafią zapewnić porządny zastrzyk gotówki. Szacuje się, że za jeden post na Instagramie otrzymuje od reklamodawców aż 90 tysięcy euro. Z kolei za pojedynczy, sponsorowane wideo publikowane w serwisie TikTok otrzymuje około 83 tysiące euro.
W rankingu najbardziej wpływowych influencerów w polskim Internecie, Robert Lewandowski zdobył aż 130 milionów punktów popularności. Daje mu to bezkonkurencyjnie pozycję lidera zestawienia i nic nie zapowiada, by w najbliższym czasie miało się to zmienić.