Jakie szanse rozwoju stoją przed polską branżą konopną?

182

W lipcu ubiegłego roku na kanale Comparic Rynki miała miejsce premiera nowej audycji pod tytułem “CrowdTalks”, w której Michał Stanek przybliża zagadnienia związane z crowdfundingiem i crowdinvestingiem oraz całą społecznością tej formy finansowania. Za nami już bardzo ciekawy odcinek dotyczący perspektyw rozwoju jakie roztaczają się przed polską branżą konopną. Jego gościem był Maciej Kowalski – Prezes Kombinatu Konopnego. Oto czego się dowiedzieliśmy:

Perspektywy branży konopnej w Polsce – rozmowa z Maciejem Kowalskim, Prezesem Kombinatu Konopnego

Jak z perspektywy czterech miesięcy, które zdążyły już upłynąć, Maciej Kowalski ocenia rekordową kampanię crowdfundingową Kombinatu Konopnego?

Sukces kampanii przekroczył nawet jego najbardziej optymistyczne oczekiwania. Był to jeden z najlepszych kroków biznesowych w zawodowym życiu Macieja Kowalskiego. Skala efektów, które przyniosło finansowanie społecznościowe, okazała się gigantyczna. Nie chodzi tutaj wcale o środki, tylko o wzrost zainteresowania spółką, rozpoznawalności marki.

Na jakie cele miało zostać spożytkowane 4 miliony złotych pozyskane z kampanii crowdfundingowej? Jak wygląda ich realizacja?

Plan polegał na sfinansowaniu komercjalizacji osiągnięć badawczo-rozwojowych, które spółka wcześniej wypracowała. Wszystko dzieje się zgodnie z harmonogramem, czyli pierwsze namacalne efekty, jeśli chodzi o wprowadzenie na rynek kolejnych olejków CBD spółki pojawią się pod koniec 2021 roku, a w przypadku wykorzystania konopi w przemyśle włókienniczym, plan zakłada koniec 2022 roku. Warto dodać, że Kombinat Konopny rozwija się w niewiarygodnym tempie. Zakładana była dynamika wzrostu sprzedaży kwartalnej w wysokości 20%, a w tej chwili od dwóch kwartałów wynosi ona 100%.

W takim razie co dalej? Jakie nowe wyzwania stoją przed spółką w najbliższych miesiącach, po tak spektakularnych sukcesach?

Na 2022 rok planowany jest debiut na rynku NewConnect. Co więcej, szykowana będzie kolejna runda finansowania. Dodatkowo, firma intensywnie myśli nad trzecią odnogą biznesu konopnego – tym razem ma nim być branża budowlana. Oczywiście te działania będzie trzeba rozpocząć od zaawansowanej działalności badawczo-rozwojowej.

Jak wyglądają perspektywy branży konopnej w Polsce? Czy rynek nie stanie się nagle zbyt przesycony z powodu zupełnie nowych podmiotów, które cały czas się pojawiają na kanwie sukcesu Kombinatu Konopnego?

Obecnie na rynku jak najbardziej jeszcze znajduje się miejsce dla dobrych firm. Natomiast sytuacja jest bardzo podobna do słynnej bańki Dotcomów w latach 1999-2000. W konsekwencji na rynku NewConnect jest obecnie kilka spółek z konopiami w nazwie, lecz w praktyce niekoniecznie działają na tym rynku, a inwestorzy, którzy po prostu na tej branży się nie znają, tę bańkę pompują. Problemem są więc firmy, które wchodzą na rynek konopny, ponieważ “jest to modne”, a nie prowadzą realnej, właściwej działalności związanej z konopiami. Inwestorzy powinni więc uważać w jakim przedsiębiorstwie kupują udziały. Natomiast dla uczciwych pasjonatów z całą pewnością jest wciąż miejsce na tym rynku i będzie się on rozwijał. Co więcej, im więcej osób zaangażowanych w tę branżę, tym większa siła nacisku na regulatora.

Zapraszam do samodzielnego obejrzenia całej rozmowy poniżej:

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments