Retro S.A. to polski producent okładzin ścienno-elewacyjnych wykonywanych ze starych rozbiórkowych cegieł. Produkty sygnowane są marką Retrocegła.pl. Retro S.A. prowadzi w dniach 12 kwietnia – 13 maja 2021 emisję akcji serii B. Na kanale Comparic Rynki dostępna jest rozmowa redaktora Marcina Podlackiego z Sebastianem Pawełczykiem -Przewodniczącym Rady Nadzorczej Retro S.A. na temat trwającej emisji oraz bieżącej działalności spółki. Oto czego się dowiedzieliśmy:
Emisja akcji Retro S.A. – rozmowa z Sebastianem Pawełczykiem
Czym zajmuje się Retro S.A.?
Działalność spółki polega na produkcji płytek, które można wykorzystywać zarówno na ścianach, jak i elewacjach. Są one wykonywane ze starych historycznych cegieł, pozyskiwanych z rozbiórek budynków na terenie całej Polski, lecz głównie jej zachodniego i północnego obszaru.
Czy to jedyny produkt będący w portfolio spółki?
Oferowane jest kilkanaście modeli płytek wykonywanych w ten sposób oraz pełna chemia montażowa do tego rozwiązania, czyli cały kompleksowy system, aby takie cegły mogły się znaleźć na ścianie lub elewacji i służyć klientom przez lata.
Czy proces obróbki cegieł odbywa się po stronie Retro S.A. czy część pracy wykonują jakieś zewnętrzne firmy?
Cały proces jest po stronie Retro S.A. Odbywa się on w hali produkcyjnej firmy, zlokalizowanej w Czeladzi. W logo firmy widnieją lata 1850-1930. Do czego nawiązują te daty? Do lat, z których najczęściej są skupowane, a następnie obrabiane cegły.
Z jakich kanałów dystrybucji korzysta spółka? Czy sprzedaje swoje produkty za granicą?
Zdecydowana większość sprzedaży – ponad 90% – jest generowana poprzez kanał e-commerce. Większość sprzedaży odbywa się na terenie Polski, lecz produkty marki Retrocegła.pl można spotkać praktycznie na terenie całej Unii Europejskiej, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii a nawet Japonii.
Czy Retrocegła.pl oferuje usługi kompleksowe i montażowe czy tylko sprzedaż produktów?
Na stronach dostępny jest konfigurator, który pozwala wpisać dane dotyczące ścian, na których mają być zamontowane cegły. Następnie, według odpowiednich algorytmów system wylicza wszystkie potrzebne materiały w oparciu o wybrany produkt. Firma świadczy także na terenie całej Polski, a nawet poza jej granicami, usługę autoryzowanego montażu dokonywanego przez ekipę montażową spółki.
Jak wyglądał 2020 rok i początek 2021 pod względem wyników finansowych spółki?
Spółka jest bardzo zadowolona z zanotowanej sprzedaży w IV kwartale 2020. Osiągnęła ona w te trzy miesiące prawie 430 tysięcy złotych przychodu ze sprzedaży i wygenerowała 53 tysiące zysku netto. Pierwszy kwartał 2021 również był bardzo zadowalający, a marzec okazał się najlepszym miesiącem w historii spółki. Rynek więc dynamicznie rośnie, a na nadchodzące miesiące spółka patrzy bardzo optymistycznie.
12 kwietnia wystartowała emisja akcji Retro S.A. Co należy o niej wiedzieć?
To pierwsza oferta publiczna firmy. Oferowane jest maksymalnie 45 tysięcy akcji Serii B. Cena jednej akcji została wyznaczona na 89 złotych. Zapisy przyjmują Domy Maklerskie Prosper Capital i Noble Securities, potrwają one do 13 maja. Dniem przydziału akcji jest 30 kwietnia. Kto pomagał spółce w przygotowaniu oferty publicznej? Dom Maklerski Prosper Capital. Jaki łączny udział w przedsiębiorstwie jest oferowany inwestorom? W przypadku objęcia wszystkich akcji, do nowych akcjonariuszy trafi 31% udziału w firmie.
Jakie kroki musi wykonać osoba zainteresowana zapisaniem się na akcje?
Należy wejść na stronę internetową spółki lub Domów Maklerskich Prosper Capital i Noble Securities, następnie należy dokonać zapisu na akcje. Te Domy Maklerskie umożliwiają trzy opcje zapisów: online, w punkcie przyjmowania zapisów, lub korespondencyjnie. Spółka bezpośrednio nie przyjmuje zapisów, tylko odsyła na strony Domów Maklerskich.
Czy trendy w budownictwie nie sprawią, że w przyszłości zabraknie materiału, z którego można produkować płytki?
Generalnie, na rynku polskim bardzo wiele budynków znajduje się w złym stanie technicznym. Nie opłaca się ich remontować czy przearanżować. Często te budynki odbiegają także od współczesnych standardów, więc przed sprzedażą prowadzona jest rozbiórka, która najczęściej wiąże się z wysokimi kosztami. Jednak mogą one zostać zniwelowane przez sprzedaż cegieł firmie Retro S.A.
Czy Retro S.A. planuje rozszerzyć portfolio produktów?
W najbliższym czasie w grę wchodzi głównie cegła, lecz także ma zostać otwarta linia produkcyjna wyrobów ścienno-elewacyjnych z betonu architektonicznego. To są główne cele obecnej emisji. Inne produkty nie są na ten moment przewidywane.
Jak wygląda konkurencja na polskim rynku?
Na tę chwilę rynek jest na tyle chłonny, iż znajduje się na nim miejsce dla każdego. Działa na nim kilka firm, lecz nie występuje zażarta walka między nimi. Dlatego Retro S.A. pragnie zwiększyć swoje moce produkcyjne i w tym celu przeprowadzana jest emisja.
Jakie są perspektywy przed rynkiem deweloperskim?
Wszyscy obawiali się, że pandemia COVID-19 wpłynie na niego bardzo negatywnie, lecz okazało się zupełnie odwrotnie – ceny nieruchomości wzrosły. Co więcej, wszystkie obecne dane sugerują, że ten rynek będzie dalej rosną, spółka ma więc powody do optymizmu. Podobnie wygląda sytuacja na rynku niemieckim, na którym Retro S.A. też chce mocniej zaistnieć.
Jakie obecnie trendy występują na rynku okładzin ściennych? Czy cegła może zyskiwać na popularności?
Cegła bardzo mocno zyskuje w ostatnich latach, jest to widoczne choćby po wyszukiwaniach w sieci. Co więcej, mocno rośnie rynek cegły w elewacji, co rysuje przed spółką perspektywy znacznego zwiększenia wolumenu sprzedaży. Jednocześnie cegła jest ponadczasowa i pasuje do kilku stylów architektonicznych.
Zapraszam do samodzielnego obejrzenia nagrania z rozmowy, które dostępne jest pod tym linkiem: