Wiele przedsiębiorców zastanawia się czy do optymalnego rozwoju i funkcjonowania konieczne jest posiadanie własnego systemu informatycznego. Jest to bardzo dobre rozwiązanie i z pewnością ułatwienie. Jednak wymaga zadbania o każdy najmniejszy element począwszy od prezentacji systemu, po analizę wdrożeniową, a następnie po konfigurację oprogramowania oraz szkolenia pracowników.
System informatyczny a cena
Zaleca się, by systemy informatyczne nie były dobierane pod kątem ceny. Wiele firm błędnie wyszukuje najtańszych ofert na rynku. Są również i tacy, którzy twierdzą, że najdroższy system będzie najbardziej odpowiedni. Nie ma na to reguły, ponieważ zdarza się, że tańsze systemy sprawniej działają w porównaniu do tych, pochłaniających ogromną część firmowego budżetu. Finalna cena systemu jest uwarunkowana ilością stanowisk, na których system ma zostać wdrożony.
Z praktycznego punktu często jest tak, że gotowy system informatyczny jest dużo korzystniejszy finansowo niż ten przygotowywany na zamówienie. Tutaj nie liczy się rodzaj systemu, czy jest to system ERP czy np. WMS od Dataconsult. Dobierając odpowiedni system do własnej firmy powinno się zwrócić uwagę na jego funkcjonalność, wygląd, kwestię wsparcia serwisowego oraz czy odpowiada na wymagania firmy. Ostatnim kryterium doboru powinna być cena systemu.
System informatyczny w firmie
Systemy informatyczne po etapie wdrożenia mogą od razu zacząć działać. Dzięki analizie przedwdrożeniowej dokładnie można ocenić, które moduły będą konieczne oraz jak ma wyglądać ich działanie. Obecni mogą w niej być nie tylko właściciele firmy, ale także pracownicy, którzy na co dzień będą mieć z nim styczność. Wiele firm oferujących systemy informatyczne towarzyszą cały czas klientowi na etapie wdrażania, na wypadek, gdyby zapadła decyzja o koniecznych modyfikacjach.
To jaki typ systemu będzie najlepszy dla firmy zależy od jej profilu działalności, wymagań oraz możliwości finansowych. Nie ma jednej jasnej odpowiedzi, który system będzie najbardziej zasadny. Jest to kwestia bardzo indywidualna.
System ERP
To system, który ułatwia zarządzanie wszystkimi zasobami i procesami, mającymi miejsce w danej firmie. Kontroluje i zarządza najbardziej istotne obszary firmy takie jak sprzedaż, finanse, księgowość, magazyn, kadry, zaopatrzenie, produkcja itd. Opiera się na pracy na jednej bazie danych. Wszelkie modyfikacje w jednej dziedzinie systemu są automatycznie dostępne wszystkim pozostałym użytkownikom systemu w firmie.
System WMS
System ten ma zadanie zarządzać codziennymi operacjami magazynowymi. Rodzaj wykonywanej aktywności rzutuje na urządzenie, które nimi zarządza. Tutaj możliwa jest kontrola i optymalizacja procesów magazynowych. Jest równocześnie specjalistycznym programem logistycznym.
System CRM
System CRM skupia się na zarządzaniu relacjami z bieżącymi i przyszłymi klientami. Obejmuje zbiór zadań, procedur i narzędzi, koniecznych we współpracy z kontrahentem. W ostatnich latach idea stawiania na piedestale relacje z klientem, stała się niezwykle popularna.