Czy Spotify zostanie zmuszone do zmiany swojego modelu biznesowego w Wielkiej Brytanii? Chodzi o system obliczania tantiem wypłacanych artystom.
Spotify pod lupą rządu Wielkiej Brytanii
Badanie „Economics of Music” Komitetu ds. Cyfrowych, Kultury, Mediów i Sportu (DCMS) rządu brytyjskiego przeanalizuje modele biznesowe takich firm jak: Spotify, Apple Music, Amazon Music i Google Play.
Eksperci komitetu zauważają, że „streaming muzyki w Wielkiej Brytanii przyniósł ponad 1 miliard funtów dochodu” w samym zeszłym roku. Dodano, że mimo tego „artyści mogą otrzymać zaledwie 13 proc. generowanego dochodu”.
Przewodniczący komisji Julian Knight dodał, że: „chociaż streaming jest rosnącą i ważną częścią przemysłu muzycznego, wnosząc miliardy do światowego PKB, jego sukces nie może nastąpić kosztem utalentowanych i mniej znanych artystów”.
Aby przeprowadzić analizę i przygotować raport, Komitet DCMS zaprasza obecnie do współpracy „ekspertów branżowych, artystów i wytwórnie płytowe, a także same platformy streamingowe.” Władze Wielkiej Brytanii chcą w ten sposób poznać „dominujące modele biznesowe platform oferujących strumieniowe przesyłanie muzyki”. Ponadto planują sprawdzić, jaki jest „ekonomiczny wpływ i długofalowe konsekwencje streamingu na przemysł muzyczny”, w tym na artystów, wytwórnie płytowe czy sklepy muzyczne.
Komitet ma też zająć się piractwem w Internecie.
Zmiany dla platform streamingowych
Już od dawna ze strony artystów słychać krytyczne głosy dot. Spotify, która to platforma jest jednym z liderów rynku streamingu muzyki. Władze poszczególnych krajów starają się reagować na ten problem.
Spotify było jedną z trzech firm wskazanych przez turecką Radę Najwyższą Radia i Telewizji (RTÜK) jako nadającą muzykę online bez licencji uzyskanej od państwa. W zawiadomieniu dodano, że Spotify i inne wymienione w nim platformy mogą kontynuować działalność na terenie Turcji, jeśli złożą wniosek o stosowną zgodę i uiszczą wymaganą opłatę.
Obecne wiadomości z Wielkiej Brytanii zostały przyjęte z zadowoleniem przez różne organizacje z rynku muzycznego z siedzibą w Wielkiej Brytanii, w tym Music Managers Forum, którego członkami jest obecnie ok. 700 menedżerów ze Zjednoczonego Królestwa.
Wiadomość z zadowoleniem przyjęła także Akademia Ivors, która reprezentuje autorów piosenek i kompozytorów, a także Związek Muzyków.
Graham Davies, dyrektor generalny The Ivors Academy, zauważył, że „większość twórców nie może zarabiać na życie ze streamingu”.
Obie organizacje – Związek Muzyków i Akademia Ivors – wzywają przy okazji rząd do przyjrzenia się obecnej sytuacji, „ponieważ kryzys pokazał, że tantiemy generowane przez streaming są o wiele za niskie”.