Polacy nie wierzą raportom GUS. Sądzą, że inflacja jest znacznie wyższa, niż podaje urząd – wynika z badania United Surveys dla RMF FM i „Dziennika Gazety Prawnej”. Uważają, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w ciągu roku wzrosły o prawie 30 proc.

Polacy mówią o inflacji

W badaniu zapytano respondentów, o ile procent wzrosły ceny w ciągu ostatniego roku. Respondenci samodzielnie – bez podpowiedzi – podawali konkretne liczby i to na ich bazie zostały wyliczone trzy wartości: średnia, mediana i dominanta.

Jak podaje „DGP”, średnia wyniosła 27,3 proc., a w przypadku mediany (wartość występująca dokładnie pośrodku przedziału wskazań) i dominanty (najczęściej podawanej wartości) odczucie poziomu inflacji znajduje się na pułapie 20 proc.

Problem polega na tym, że GUS podał, że w grudniu ub.r. inflacja faktycznie wynosiła „tylko” 8,6 proc. „To pokazuje, jak wielka jest skala tego problemu i jak on jest pilny” – komentuje na łamach dziennika Marcin Duma z United Surveys.

Co ciekawe, najniższą inflację wskazywali wyborcy Prawa i Sprawiedliwości i Polskiego Stronnictwa Ludowego (średnio 21 proc.), z kolei wyższą zwolennicy Koalicji Obywatelskiej (26 proc.) i Konfederacji (28 proc.). Największą średnią wartość podali wyborcy Lewicy – 36 proc.

Inaczej sprawę oceniają też widzowie poszczególnych stacji TV. W przypadku widzów TVN24, średnia wskazań co do wysokości inflacji to 29 proc., Polsatu News – 34 proc., TVP Info -27 proc.

„Z jednej strony sondaż potwierdza rzecz dość oczywistą, czyli problem rosnących cen i świadomość istnienia tego problemu w społeczeństwie. Taką świadomość ma także rząd, stąd kolejne propozycje premiera w ramach tarczy antyinflacyjnej” – komentuje wicerzecznik PiS Radosław Fogiel, cytowany przez „DGP”.

„Z drugiej strony wskazania respondentów są dużo wyższe niż realna inflacja. To pokazuje, że problem ma dwie płaszczyzny – twardych danych ekonomicznych oraz postrzegania rzeczywistości, oceny swoich codziennych wydatków przez ludzi. Odpowiedzi dotyczą wybranych produktów, przez co ocena jest uzależniona od indywidualnych doświadczeń – dodał poseł.

Sondaż United Surveys dla „Dziennika Gazety Prawnej”, Dziennika.pl, RMF FM i rmf24.pl wykonano 6-7 stycznia 2022 r. na ogólnopolskiej próbie 1000 pełnoletnich mieszkańców Polski metodą telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments