Promocje bankowe – kto tak faktycznie na nich zyskuje?

371

Jak doskonale wiemy, konkurencja na rynku bankowym jest obecnie bardzo duża. Z tego powodu w ostatnich latach banki komercyjne coraz odważniej kuszą klientów rozmaitymi ofertami. Co więcej, praktycznie każdy bank posiada wiele produktów, reklamując je jako “najlepsze”. W momencie gdy każda usługa uważa się za numer 1 na rynku, klient jest tak oszołomiony wszystkimi propozycjami, że w ostateczności wszystko jest dla niego takie samo i ciężko mu decydować się na jakąkolwiek nową propozycję banku.

Aby się w jakiś sposób wyróżnić z tłumu, banki decydują się na organizowanie promocji. Mają one na celu wprowadzenie świeżości do oferty banku. Czym dokładnie są promocje bankowe? Jakie są ich rodzaje? Jak mądrze z nich korzystać? Czy można faktycznie na nich zarabiać? Jakie błędy popełniają klienci korzystając z nich? Na te wszystkie pytania, odpowiedzi zostaną udzielone poniżej:

Promocje bankowe co to?

W materiałach reklamowych umieszczonych w sklepach i punktach usługowych często można zobaczyć słowo “promocja”. Rozumiemy ją jako coś, co pozwala na zakup produktów i usług w niższej cenie. Ze słownika pojęć marketingowych wynika jednak, że promocja to przedsięwzięcie podejmowane przez podmiot z rynkiem. Jej celem jest wzbudzenie i zwiększenie popytu na promowane dobro lub usługę. Efekt ten można uzyskać dzięki zastosowaniu zniżek, rabatów, gratisów, bonusów i innych podobnych mechanizmów.

Promocje bankowe obejmują produkty i usługi oferowane przez banki. Zasada ich działania jest prosta – z reguły instytucja przez ustalony czas oferuje klientom korzystającym z danej promocji nagrody czy systemy bonusów, zniżek i rabatów. Mają one na celu przyciągnięcie nowych klientów. W praktyce, jeśli w danym banku założymy określony produkt i spełnimy konkretne warunki, bank przyzna nam nagrodę. Najczęściej dotyczy to oferty kont osobistych, firmowych lub kredytów gotówkowych, można jednak znaleźć również inne propozycje.

Jaki cel mają promocje bankowe?

Obecnie bankom komercyjnym bardzo trudno jest pozyskać klientów, którzy wpłacą do nich swoje pieniądze. Konkurencja na rynku jest duża, a przecież instytucje te żyją z tego, że obracają pieniędzmi klientów. Jak zatem bank może zachęcić kogoś do założenia konta i korzystania z jego usług?

Banki komercyjne doskonale wiedzą, że klienci chętniej skorzystają z promocji, jeżeli dostaną coś atrakcyjnego w zamian za otwarcie konta. Banki komercyjne liczą, że jeżeli będziemy zadowoleni z poziomu usług oferowanych przez nie to będziemy chcieli skorzystać z innych ich produktów, takich jak lokaty czy kredyty. A na nich już dużo zarabiają.

Co ciekawy to najtańszy i najskuteczniejszy sposób pozyskiwania nowych klientów. Tradycyjne reklamy – w telewizji czy na billboardach nie są już tak efektywne, a na dodatek wyraźnie droższe. Szacuje się, że pozyskanie nowego klienta tymi tradycyjnymi metodami kosztuje nawet 700 złotych za osobę.

Co prawda, zaraz po otrzymaniu swojej nagrody część klientów zamyka swoje konto w danym banku, ale inni będą nadal korzystać z niego, nierzadko ponosząc opłaty lub nawet zaciągać w nim kredyty, co gwarantuje instytucjom długoterminowe wpływy i wielokrotnie zwraca poniesione koszty. Banki mają zatem dobry interes w płaceniu klientom za wykonywanie pewnych aktywności. Promocje bankowe nie są więc żadnym oszustwem, za to z pewnością mogą przynosić obopólne korzyści.

Promocje bankowe – rodzaje

Kampanie banków mogą obejmować różnego rodzaju, mniej lub bardziej atrakcyjne promocje. Wśród nich instytucje te mogą oferować:

  • Nagrody rzeczowe – w zamian za otwarcie konta bankowego bank może zaproponować różne produkty, najczęściej są nimi bilety do kina, vouchery i karty podarunkowe do wykorzystania w wybranych sklepach i instytucjach
  • Nagrody pieniężne – popularne bankowe promocje uwzględniają możliwość uzyskania bonusu za otwarcie konta i spełnienie ewentualnych dodatkowych wymagań. Można zyskać na tym jednorazowo nawet kilkaset złotych
  • System moneyback – zachętą do skorzystania z usług dnaego banku komercyjnego może być moneyback, czyli system zwrotu części wydatkowanych środków na konto za wykonanie konkretnych operacji, takich jak płatności kartą wydaną do rachunku lub zakupów w konkretnych sklepach
  • Podwyższone lub obniżone oprocentowanie – w zależności od tego, z jakim produktem w promocji w banku mamy do czynienia. Podwyższone oprocentowanie dotyczy lokat, kont osobistych i kont oszczędnościowych, a obniżone – produktów kredytowych. Możemy na przykład założyć lokatę o korzystniejszym oprocentowaniu niż to prezentowane w regularnych ofertach bankowych na rynku, jeśli w parze z nią otworzymy w tym samym banku konto osobiste
  • Zwroty uiszczonych opłat – to ciekawa forma promocji polegająca na zwolnieniu klienta z kosztów w nagrodę za bycie aktywnym posiadaczem jakiegoś produktu bankowego, takiego jak choćby konto osobiste
  • Programy lojalnościowe – aktywni klienci banków, którzy polecają ich ofertę znajomym na tyle skutecznie, że oni również po nią sięgają, mają szansę na liczne bonusy finansowe i inne nagrody w ramach uczestnictwa w programie lojalnościowym lub partnerskim

Promocje bankowe – odpowiednie przygotowanie się kluczem do zarobku

Kiedy oglądamy reklamy promocji w mediach i w przestrzeni publicznej, widzimy, że najbardziej akcentowane są profity, jakie klienci mogą zdobyć za ich sprawą. Czy jednak są one aż tak atrakcyjne, jak przedstawia to dana instytucja? Niekoniecznie.

Dlatego zanim weźmiemy udział w jakiejkolwiek promocji bankowej, powinniśmy dokładnie przeanalizować jej zasady. Najlepiej sięgnąć w tym celu po regulamin promocji i zobaczyć, na czym konkretnie dana promocja bankowa polega i kto może z niej skorzystać. Na uwagę zasługują na pewno obowiązki, jakie bierzemy na siebie, przy korzystaniu z promocji bankowych. Mogą one polegać na:

  • Zapewnieniu stałych i wysokich wpływów na konto bankowe
  • Co najmniej kilku płatnościach kartą debetową wydaną do konta osobistego na określoną sumę pieniędzy
  • Zasilaniu konta przelewem od pracodawcy co miesiąc
  • Skorzystaniu z karty kredytowej w parze z założonym kontem
  • Założeniu rachunku osobistego do otwarcia korzystnej, wysoko oprocentowanej lokaty
  • Skorzystaniu z dodatkowego ubezpieczenia

Jednym z warunków uczestnictwa w promocji bankowej najczęściej jest także wyrażenie przez klienta zgód marketingowych, co oznacza właściwie tyle, że będą mogły się z nim kontaktować, z wykorzystaniem wybranego kanału, podmioty współpracujące z bankiem lub sam bank celem przedstawienia oferty. Otrzymanie nagrody w ramach promocji może wymagać wyrażenia zgody na taki kontakt i najczęściej nie można jej wycofać przed zakończeniem akcji.

Zanim podpiszemy umowę z bankiem na promocyjny produkt lub usługę, weźmy pod uwagę koszty, jakie w związku z tym będziemy musieli ponieść. Dlatego ważne jest sprawdzenie tabeli opłat i prowizji. W przypadku kont osobistych z niektórych opłat, w tym za jego prowadzenie czy za kartę, można być zwolnionym w razie aktywnego korzystania z rachunku.

Często stosowanym zabiegiem jest także wyłączenie z promocji klientów, którzy w ciągu ostatnich X miesięcy posiadali w danym banku otwarte konto lub korzystali z innych jego usług. Z tego powodu chcąc na dłuższą metę praktykować zarabianie na bankach, warto zamykać konta od razu po uzyskaniu nagrody za spełnienie warunków promocji.

Promocje bankowe – jak mądrze z nich korzystać?

Mądre korzystanie z promocji bankowych polega na zaplanowaniu udziału w promocji. Klient musi wiedzieć od razu, jakie są jego obowiązki i czy będzie w stanie im sprostać, tak by jak najwięcej zarabiać. Nie należy korzystać np. z kolejnego konta osobistego, nawet w celu uzyskania 100 złotych zwrotu za jego założenie, jeśli później bank będzie naliczać co miesiąc 5 złotych za prowadzenie rachunku, który można będzie zamknąć dopiero po dwóch latach od jego otwarcia i skorzystaniu z promocji. Korzyści wynikające z oferty potrafią być niższe niż ponoszone koszty.

Warto mieć również świadomość, że aktualności nie straciło stare powiedzenie “czas to pieniądz”. Wprawdzie zdecydowaną większość produktów można nabyć w ciągu kilku minut online, jednak spełnienie szczegółowych warunków promocji może wiązać się z większym zaangażowaniem lub dezorganizacją finansów osobistych.

Dzieje się tak choćby w przypadku promocji bankowych dotyczących kont osobistych. Często warunkiem uzyskania bonifikaty jest rozpoczęcie korzystania z konta. Zazwyczaj wiąże się to z koniecznością otrzymania na rachunek określonej kwoty, wykonania kilku transakcji przez internet lub przy pomocy karty płatniczej. Zasadniczo można wówczas albo zmienić główny bank i zastąpić dotychczasowe konto osobiste nowym, albo ograniczyć się do minimum i obracać pomiędzy rachunkami wymaganymi sumami w celu spełnienia warunków promocji.

W pierwszym przypadku warto zaznajomić się ze szczegółową ofertą banku – może się okazać, że poza dodatkowymi benefitami wcale nie będzie tak satysfakcjonująca. W drugim – należy zastanowić się nad tym, czy operacje nie zabiorą nam zbyt wiele czasu. Trzeba również mieć świadomość, że w przypadku niespełnienia warunków promocyjne środki nie zostaną przyznane.

W konsekwencji, czasem trzeba się solidnie nagimnastykować, aby spełnić warunki promocji i otrzymać nagrodę w niej oferowaną. Co więcej, przez każde niedopatrzenie możemy się ponieść opłaty związane z utrzymaniem konta bądź karty płatniczej.

Promocje bankowe 2021 – przykłady ofert, na których można zarobić

Rok 2020 był wyjątkowy trudny dla branży bankowej, ze względu na to, że przez pandemię koronawirusa doszło do dotkliwej obniżki stóp procentowych. Dlatego promocji jest obecnie zdecydowanie mniej niż w poprzednich latach. Niemniej zarabianie na kontach nadal jest jak najbardziej możliwe, zwłaszcza w kontekście otwierania rachunków bankowych w ramach organizowanych przez bank promocji. Przykładami takich akcji są oferty:

  • 250 złotych premii za otwarcie konta osobistego w Santander Bank Polska (promocja ważna do 31 marca)
  • 400 złotych na zakupy w serwisie Allegro dla nowych użytkowników karty kredytowej Citi Simplicity (promocja ważna do 17 marca)
  • 150 złotych premii za otwarcie konta osobistego w Citi Handlowy
  • 250 złotych premii za otwarcie konta osobistego w Banku Millennium (promocja ważna do 31 marca)

Promocje bankowe – jakie błędy popełniają klienci podczas korzystania z nich?

Po pierwsze, klienci często mają problem z dotrzymywaniem terminów realizacji określonych warunków promocji. Mowa tutaj o zapewnieniu odpowiednich wpływów na konto czy dokonaniu wymaganej ilości transakcji w danym miesiącu. Jeśli mamy z tym problem, warto ustawiać sobie przypomnienia w telefonie, które w odpowiednim momencie dadzą sygnał, że musimy zrealizować jakiś konkretny warunek promocji.

Drugą kwestią, o której klienci z reguły zapominają jest zamykanie niepotrzebnych kont po upływie promocji. Jeśli otworzymy kilka rachunków osobistych, aby skorzystać z premii oferowanych przez banki, ich stałe aktywne prowadzenie po otrzymaniu nagrody wydaje się z reguły niemal niemożliwe, a z całą pewnością bardzo niepraktyczne. Często jednak klienci zwyczajnie o założonych w tych celach kontach zapominają, a później naliczają im się opłaty miesięczne za ich prowadzenie lub za posiadanie karty płatniczej do nich.

Tak więc, po spełnieniu wszystkich warunków promocji i wypłacie nagrody należy poważnie się zastanowić czy dalsze prowadzenie takiego konta jest wciąż opłacalne. Jeżeli dany bank komercyjny nam się szczerze spodobał, to oczywiście możemy nadal korzystać z jego usług. W innych przypadkach najlepiej po prostu zamknąć konto. Czasami możemy to zrobić przez internet, w innych sytuacjach wysyłając wypowiedzenie tradycyjną pocztą, a w niektórych przypadkach niestety trzeba będzie się pofatygować w tej sprawie do najbliższej placówki.

Promocje bankowe i zarabianie na nich

Tak więc, aby zarabiać na promocjach w bankach, należy najpierw dokładnie zapoznać się z regulaminem danej akcji, a zwłaszcza z tabelą opłat i prowizji związanych z kontem lub innym produktem bankowym, z którego mamy skorzystać. Poza tym, trzeba pamiętać o dotrzymywaniu wszystkich terminów wymaganych do zrealizowania promocji oraz pamiętać o zamknięciu konta lub zrezygnowaniu z karty po otrzymaniu nagrody, jeśli tylko regulamin na to pozwala. Wtedy nasz dochód z promocji bankowych w żaden sposób się nie pomniejszy, a my będziemy na nich zarabiać.

Poprzedni artykułTe sprzęty zużywają najwięcej energii w domu – sprawdź, jak na nich zaoszczędzić
Następny artykułZestawienie brokerów Forex i CFD
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments