Jakie perspektywy rozwoju mają alkohole kraftowe w Polsce i na świecie?

641

W lipcu ubiegłego roku na kanale Comparic Rynki miała miejsce premiera nowej audycji pod tytułem “CrowdTalks”, w której Michał Stanek przybliża zagadnienia związane z crowdfundingiem i crowdinvestingiem oraz całą społecznością tej formy finansowania. Za nami już bardzo ciekawy odcinek na temat perspektyw rozwoju alkoholi kraftowych w Polsce i na świecie. Jego gościem był Janusz Palikot – prezes zarządu spółek Tenczyńska Okovita oraz Manufaktura Piwa, Wódki i Wina. Szczegóły rozmowy zostaną zaprezentowane poniżej.

Rozmowa z Januszem Palikotem na temat perspektyw rozwoju branży alkoholi kraftowych

Tenczyńska Okovita ogłosiła, że jeszcze w marcu ruszy jej kolejna kampania crowdfundingowa.

Jakie tym razem są cele emisji akcji przez spółkę?

Zbiórka ma ruszyć 23 marca. Bardzo rozwinął się program Beczek Palikota oraz ich tokenizacji. Te programy nie były zapowiedziane przy pierwszej kampanii, ale odniosły spektakularny sukces – zarezerwowano 300 beczek, a kolejne 150 zostało nabytych w formie tokenizacji za 1,5 miliona złotych. Ta działalność okazała się niezwykle rentowna dla spółki, więc postanowiono zwiększyć produkcję tych beczek.

Drugim celem jest z kolei wejście na rynek azjatycki. Spółka spodziewa się, że takie działanie znacząco zwiększy sprzedaż i przychód. Potrzebne jest więc zwiększenie mocy produkcyjnych, czyli dokupienie jeszcze jednego alembika.

W tej chwili na alercie inwestorów na emisję zapisało się już ponad 1500 inwestorów, proces rezerwacji idzie więc w sposób niebywale szybki. Wpływ na to może mieć fakt, że spółka zapowiedziała wypłatę dywidendy. Ponadto, spółka pod koniec trzeciego kwartału – we wrześniu lub październiku bieżącego roku zamierza przeprowadzić emisję publiczną spółki Manufaktura Piwa, Wódki i Wina, której jedną ze spółek zależnych jest Tenczyńska Okovita.

Ile wyniesie dywidenda za miniony rok obrotowy?

Będzie ona ograniczona wyłącznie do inwestorów, którzy brali udział w poprzedniej zbiórce, lecz nie będzie ona dotyczyła głównego udziałowca – Manufaktury Piwa, Wódki i Wina. Kwota wyniesie minimum 500 tysięcy złotych, jej ostateczna suma zostanie podana po zatwierdzeniu wyników za pierwszy kwartał bieżącego roku. Wartość zaliczki w stosunku do zainwestowanego kapitału będzie wynosiła 12%. Co więcej, druga zbiórka jest robiona na dwukrotnie większej wycenie wartości spółki.

Czy wszystkie pieniądze z poprzedniej zbiórki spółki Tenczyńska Okovita zostały wydane i czy wszystkie cele zostały zrealizowane?

Alembiki zostały kupione, pomieszczenia zostały odremontowane, jedynie taproom nie został jeszcze oddany do użytku, ale ma to nastąpić w kwietniu, jednak ta inwestycja okazała się znacznie większa, bardziej kosztowna niż pierwotnie planowano, lecz pozyskano środki od kilkunastu prywatnych inwestorów, które wystarczyły na jej pokrycie. Tak więc program inwestycyjny został zrealizowany z nadwyżką, a już na przełomie marca i kwietnia nastąpi wprowadzenie do oferty “Palikot Whisky Selekcja” sprowadzana ze Szkocji.

Czy “Whisky Palikota” może stać się hitem na rynkach azjatyckich?

Janusz Palikot twierdzi, że wydarzy się to poprzez program inwestycyjny z wykorzystaniem tokenów. Uważa on, że w ciągu kilkunastu miesięcy od startu programu inwestycyjnego na tym rynku powinno to mieć miejsce.

Wracając do tematu IPO, jakie cele Manufaktury Piwa, Wódki i Wina pragnie w ten sposób zrealizować?

Po pierwsze ma to na celu dokonanie wyceny spółki, aby posiadać zdolność finansową, na wypadek gdyby zamierzała ona przeprowadzić jakąś większą inwestycję. Drugi cel to spełnienie obietnicy wobec inwestorów, że będą oni mogli upłynnić akcje. Trzeci cel to zebranie 2,5 miliona euro z oferty publicznej – te pieniądze przydadzą się jako środki obrotowe. Przy tak dużej dynamice rozwoju spółce będzie pod koniec roku po prostu brakowało funduszy na finansowanie wzrostu mocnych alkoholi.

Czy w ramach IPO Janusz Palikot sprzeda swój pakiet udziałów?

Absolutnie nie, zamierza on zostać w tym biznesie na długie lata.

Z perspektywy czasu jak Janusz Palikot ocenia potencjał tkwiący w crowdfundingu?

Gorąco zachęca on do budowania społeczności crowdfundingowej, ponieważ wartość reklamowa komunikatów wokół zbiórek spółek Janusza Palikota wyceniana jest na ponad 30 milionów złotych. Każdy inwestor Tenczyńskiej Okovity jest jej ambasadorem i aktywnie promuje produkty, w których ma udziały. Co więcej, bardzo wielu inwestorów bardzo chętnie kupuje produkty tej spółki. Crowdfunding okazał się więc bardzo opłacalnym rozwiązaniem dla obu stron.

Czy w takim razie perspektywy przed kraftowym alkoholem w Polsce są bardzo duże, czy osiągnęliśmy już szczyt popularności?

Jesteśmy jeszcze na absolutnym początku tej drogi. Polska trzecim największym producentem i konsumentem mocnego alkoholu, producentów kraftowych jednak wciąż jest naprawdę niewiele, możliwości w najbliższych latach są więc niemal nieograniczone, a dalszy rozwój kraftowej rewolucji jest nieunikniony.

Zapraszam do samodzielnego obejrzenia całej rozmowy poniżej:

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments