Największe porty morskie na świecie

798

Porty morskie sprawiają, że łańcuch dostaw pracuje bez zakłóceń, a przesyłki docierają na czas. Choć z uwagi na niskie koszty i dużą wygodę najbardziej popularnym sposobem dostarczania ładunków pozostaje transport drogowy, to trudno wyobrazić sobie pominięcie miast portowych w logistyce XXI wieku. Cały czas pełnią one w niej bardzo istotną funkcję i w niedalekiej przyszłości nie powinna ona ulec zmianie. Jakie są największe porty morskie według wielkości przeładunków na świecie? Zestawienie TOP 10 znajduje się poniżej:

Największe porty morskie świata – miejsce 10: Rotterdam

Zestawienie otwiera Rotterdam. Jest on największym i absolutnie najistotniejszym portem morskim w Europie. Jego powierzchnia wynosi 105 kilometrów kwadratowych, choć przystań jest nieustannie modernizowana i powiększana. Rotterdam uchodzi także za najgłębszy port morski na świecie, co bez wątpienia wpływa na jego przeładunkowy sukces. Jego głębokość wynosi 24 metry.

Ten niderlandzki port zlokalizowany jest nad Morzem Północnym w delcie Renu i Mozy. Od lat 60. XX w. do 1986 roku był to największy port morski świata pod względem wielkości przeładunku. Specjalizuje się w przyjmowaniu nowoczesnych statków, które są coraz większe i coraz lepiej przystosowane do przewożenia kontenerów. W Rotterdamie rocznie przeładowuje się 12 milionów TEU. 1 TEU stanowi objętość kontenera o długości 20 stóp, to właśnie ta jednostka jest używana w odniesieniu do przeładunku portów i statków.

Największe porty morskie świata – miejsce 9: Dubaj

Na dziewiątym miejscu zestawienia uplasował się Dubaj. Rocznie w tym mieście położonym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich udaje się przeładowywać 12,6 miliona TEU. Choć jest to kluczowy port na Bliskim Wschodzie to od lat mierzy się z pobliską konkurencyjną przystanią w Jebel Ali, która położona jest 35 kilometrów na zachód od Dubaju uchodzi za największy sztuczny port morski na świecie, który do 2023 roku planuje zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe aż do 55 milionów TEU i stać się bezdyskusyjnie największym portem świata.

Największe porty morskie świata – miejsce 8: Qingdao

Qingdao znajduje się we wschodniej części Chin. Port ten ma plany stać się już wkrótce lokalnym liderem i największym hubem kontenerowym Chin. W przeszłości było to niewielkie miasto rybackie, dziś port ten obsługuje 13 milionów TEU przeładunku rocznie.

Największe porty morskie świata – miejsce 7: Kanton

Na siódmym miejscu zestawienia plasuje się kolejny port w Chinach. Mimo wyjątkowo niesprzyjających warunków geopolitycznych – kiedyś bardzo biedne obszary wokół portu stanowiły atrakcyjne miejsce do budowy zakładów produkcyjnych – nadal odnotowuje się tutaj coroczny przyrost w liczbie obsłużonych kontenerów. Kanton znajduje się na południu Chin. Już od III wieku stanowił ważny port handlowy, nazywany był nawet częścią “jedwabnego szlaku morskiego”. Aktualnie port ten obsługuje 14,3 miliona TEU przeładunku rocznie.

Największe porty morskie świata – miejsce 6: Ningbo

Na szóstej pozycji plasuje się trzeci z rzędu chiński port w rankingu. Znajduje się on u wybrzeża Morza Wschodniochińskiego, w prowincji Zhejiang na południe od Zatoki Hangzhou. Port Ningbo – niegdyś niewielkie miasto rybackie – przyjmuje dziś transport ładunków, surowców i gotowych wyrobów aż z Ameryki Północnej oraz Ameryki Południowej i Oceanii. Aktualnie port ten obsługuje 14,7 miliona TEU przeładunku rocznie.

Największe porty morskie świata – miejsce 5: Busan

Ten malowniczo położony port w Korei Południowej został oddany do użytku w 1876 roku i uchodzi za jeden z najszybciej rozwijających się portów na świecie. Lokalizacja pomiędzy Morzem Chińskim i Japońskim daje mu ogromne możliwości rozwoju, z których port w Busan zaczął dynamicznie korzystać dopiero w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Od tamtej pory jednak stał się najważniejszym portem regionu, a od otwarcia nowego terminalu kontenerowego w 2006 ciągle zwiększa liczbę przeładowanych kontenerów. Stanowi główny hub dla towarów płynących do Japonii.

Miasto Busan jest również bardzo atrakcyjne pod względem turystycznym. Można w nim skorzystać z połączeń promowych do Shimonoseki, Fukuoki czy do Hiroszimy, choćby na pokładzie nowoczesnego wodolotu. Aktualnie port w Busan obsługuje 16,2 miliona TEU przeładunku rocznie.

Największe porty morskie świata – miejsce 4: Shenzhen

Tuż za podium znalazł się kolejny chiński port – tym razem w mieście Shenzhen. Jest to port zlokalizowany w południowej części delty rzeki Perłowej w chińskiej prowincji Guangdong. Geograficznie jest to ogromny obszar liczący 260 kilometrów linii brzegowej Na terenie portu mieszczą się siedziby 40 firm przewozowych, które prowadzą 130 międzynarodowych linii kontenerowych. Co więcej, Shenzhen to najważniejszy port dla Chińczyków, biorąc pod uwagę handel międzynarodowy. Aktualnie Port of Shenzhen obsługuje aż 22,6 miliona TEU przeładunku rocznie.

Największe porty morskie świata – miejsce 3: Hongkong

Na najniższym stopniu podium znajduje się specjalny chiński region administracyjny Hongkong. Od lat port ten uchodzi za główne przejście morskie do Chin kontynentalnych. Miasto portowe na Morzu Południowochińskim posiada 9 terminali kontenerowych. Idealne naturalne warunki do powstania portu oraz bogate zaplecze produkcyjne przyczyniły się do tego, że Hongkong stał się symbolem transportu kontenerowego. Należy jednak dodać, iż z każdym rokiem notuje spadki w liczbie przeładowanych kontenerów – w przeszłości wielokrotnie znajdował się na czele tego zestawienia, dziś musi uznać wyższość innych azjatyckich konkurentów. Aktualnie port w Hongkongu obsługuje 24,4 miliona TEU przeładunku rocznie.

Największe porty morskie świata – miejsce 2: Singapur

Drugi największy port świata zlokalizowany jest w Singapurze. Pozycję wicelidera rankingu zajmuje od 2010 roku, kiedy stracił miano rekordzisty pod względem rocznego przeładunku, które dzierżył jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku. Singapur jest głównym portem-hubem dla całego regionu Azji Południowo-wschodniej. Komercyjną działalność w tym zakresie na światową skalę to miasto-państwo rozpoczęło na początku XIX wieku, jednak port ten w obecnym kształcie działa od 1965 roku.

Na ładunki wpływające obecnie czeka 200 żurawi, lecz w planach jest znaczna rozbudowa zaplecza technicznego. Oznacza to, że port w Singapurze jest bardzo zdeterminowany, aby w przyszłości odebrać pozycję lidera tego zestawienia. Aktualnie port ten obsługuje aż 30 milionów TEU przeładunku rocznie.

Miejsce 1 – największy port morski na świecie: Szanghaj

Port w Szanghaju nieprzerwanie dzierży miano największego portu morskiego na świecie już od początku ubiegłej dekady. Port ten został oddany do użytku w 1842 roku. Szanghaj długo , ale już na początku XX wieku stał się największym portem w Chinach. Możliwości konkurowania z wielkimi okolicznymi terminalami kontenerowymi dała mu budowa wysuniętego na otwarte morze terminalu Yangshan. Strategiczne położenie u ujścia rzeki Jangcy, na samym środku najdłuższego, wschodniego wybrzeża Chin zapewnia mu olbrzymie zaplecze. 125 stanowisk rozładunkowych jest w stanie obsłużyć ponad 2000 kontenerowców, czyli mniej więcej aż 25% całego transportu, który wyrusza z Chin do najdalszych zakątków świata.

Warto dodać, że port w Szanghaju jest położony na wyspie, a z lądem łączy go najdłuższy na świecie most Donghai liczący sobie 32,5 kilometra długości. Aktualnie port ten obsługuje aż 31,7 miliona TEU przeładunku rocznie.

Największy port morski w Polsce

Polskie porty są liderem w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Zdecydowanie największy port w naszym kraju zlokalizowany jest w Gdańsku. Co więcej, jest on piętnastym największym portem w Europie. Aktualnie obsługuje on 2,1 miliona TEU rocznie, to aż 20 razy więcej niż 23 lat temu, a ta liczba z każdym rokiem nieprzerwanie rośnie. Wśród towarów przeładowywanych w Gdańsku największy udział mają paliwa płynne, drobnica oraz węgiel. Port ten cały czas prężnie się rozwija i jest w pełni przystosowany do obsługi najnowocześniejszych statków – w 2013 roku do nabrzeża terminalu kontenerowego DCT Gdańsk zacumował największy i najdłuższy statek kontenerowy świata klasy Triple-E – MS Mærsk Mc-Kinney Møller, o długości 399 metrów.

Warto dodać, iż jesienią 2017 roku rząd zaakceptował budowę w Gdańsku Portu Centralnego, który ma być przedłużeniem (w stronę morza) powstałego w 1975 Portu Północnego. Inwestycja warta nawet 11 miliardów złotych ma powstać do 2028 roku. Port ma obejmować około 1400 hektarów wód Zatoki Gdańskiej i 400 hektarów sztucznego lądu.

Poprzedni artykułPodatek katastralny – czym jest i czy zostanie wprowadzony w Polsce?
Następny artykułOrganizacje non profit – wszystko co musisz wiedzieć
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments