Najdłuższe mosty w Polsce

0
most z widokiem na miasto

Najdłuższy most na świecie nosi nazwę Hongkong-Zhuhai-Makau. Mierzy aż 55 kilometrów długości całkowitej, a rozpiętość jego najdłuższego przęsła wynosi 458 metrów. Ta konstrukcja robi gigantyczne wrażenie, jednak wiele mostów w naszym kraju także pretenduje do miana wybitnych osiągnięć inżynierii, zadziwia rozwiązaniami funkcjonalnymi i architektonicznymi, czy po prostu zachwyca dzięki unikalnym walorom estetycznym. Tak więc, Polska także ma się czym pochwalić pod względem okazałych, wyjątkowych przepraw.

Jakie są największe z nich pod względem rozpiętości najdłuższego przęsła? Zestawienie największych mostów w Polsce zostanie zaprezentowane poniżej. Na końcu czołowej dziesiątki plasuje się:

Miejsce 10 – Most im. kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie

Most im. kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie zlokalizowany jest na Wiśle w ciągu wschodniej części IV obwodnicy Krakowa, będącej częścią drogi ekspresowej S7. Jest to najdłuższy most w województwie małopolskim. W praktyce są to dwa, osobne dla każdego kierunku żelbetowe mosty o długości 706 metrów (kierunek Bieżanów) i 695,5 metra (kierunek Nowa Huta). Części wiszące obu mostów są podwieszone na wantach do czterech pylonów (po 2 dla każdego kierunku) o wysokości 63 metrów każdy. Przeprawa posiada po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Most oddano do użytku 28 czerwca 2017. Budowa pochłonęła około 7400 ton stali zbrojeniowej i około 39 tysięcy ton betonu. Środkowe, najdłuższe przęsło ma rozpiętość 200 metrów.

Miejsce 9 – Most pod Kwidzynem

Most pod Kwidzynem to przeprawa typu extradosed na Wiśle w ciągu drogi krajowej nr 90, pomiędzy wsią Korzeniewo w województwie pomorskim, w powiecie kwidzyńskim, w gminie Kwidzyn a wsią Opalenie w województwie pomorskim, w powiecie tczewskim. Jest to połączenie drogi krajowej nr 55 w Kwidzynie, przez nowy most na Wiśle, z drogą krajową nr 91 (dawniej oznaczanej jako nr 1) na lewej stronie rzeki i dalej z autostradą A1. Budowa mostu rozpoczęła się w 2010 roku, a została ukończona trzy lata później. Jej koszt, wraz z budową dróg dojazdowych, wyniósł ponad 250 milionów złotych.

Most pod Kwidzynem jest przeprawą typu extradosed o dwóch pasach ruchu wraz z pasami awaryjnymi o długości 808 metrów, z trzema estakadami dojazdowymi. Łączna długość obiektu mostowego wynosi 1867,2 metra. Pylony rozchylone na zewnątrz mostu mają wysokość 17,2 metra ponad powierzchnią jezdni. Rozpiętość najdłuższego przęsła wynosi 204 metry.

Miejsce 8 – Most pod Ostródą

Most pod Ostródą to przeprawa typu extradosed w ciągu drogi krajowej nr 16, pod Ostródą w Województwie warmińsko-mazurskim. Most w ciągu południowej obwodnicy Ostródy wybudowany jest nad głęboką rynną polodowcową jeziora Morliny, przez którą płynie Ornowska Struga. Most pod Ostródą jest przeprawą typu extradosed o dwóch pasach ruchu w każdą stronę wraz z pasami awaryjnymi o długości 677 metrów. Pylony pojedyncze na środku mostu mają wysokość około 60 metrów nad poziomem terenu. Budowa mostu rozpoczęła się w 2015 roku, a została ukończona dwa lata później. Jej koszt wyniósł 150 milionów złotych.

Rozpiętość najdłuższego przęsła wynosi 206 metrów. Warto wiedzieć, że jest to most o najdłuższym przęśle w Europie wśród konstrukcji typu extradosed.

Miejsce 7 – Most im. Jana Pawła II w Puławach

Most im. Jana Pawła II w Puławach to stalowy most drogowy na Wiśle będący częścią Północnej Obwodnicy Puław w ciągu drogi ekspresowej S12 z Radomia do Lublina. Budowa mostu rozpoczęła się w marcu 2006 roku, a została ukończona w lipcu 2008. Koszt budowy wyniósł 185 milionów złotych. Długość mostu to 1038,2 metra, szerokość 22,3 metra. Rozpiętość głównego łukowego przęsła wynosi 212 metrów.

Miejsce 6 – Most im. Jana Pawła II w Gdańsku

Most im. Jana Pawła II w Gdańsku to most wantowy w Gdańsku na Martwej Wiśle w ciągu trasy mjr. Henryka Sucharskiego łączącej Port Północny z południową obwodnicą Gdańska (S7). Budowa mostu rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku, a została ukończona w listopadzie 2001. Jest to konstrukcja podwieszana na jednym betonowym pylonie. Jej długość całkowita wynosi 380 metrów, a rozpiętość najdłuższego przęsła 230 metrów.

Miejsce 5 – Most im. Tadeusza Mazowieckiego w Rzeszowie

Most im. Tadeusza Mazowieckiego w Rzeszowie to drogowy most wantowy, przez rzekę Wisłok w Rzeszowie łączący ul. Rzecha z ul. Lubelską, w ciągu planowanej Trasy Północnej. Most jest alternatywą dla północnej obwodnicy Rzeszowa. Budowa mostu rozpoczęta w lipcu 2014 roku trwała 14 miesięcy, a całkowity koszt zamknął się w kwocie 184 milionów złotych. Most razem z wiaduktem ma długość 482 metrów (38 metrów nad korytem rzeki), po dwa pasy ruchu w każdą stronę i dwa pasy dla pieszych i rowerzystów. Konstrukcja wantowa wsparta jest na 107-metrowym pylonie w kształcie litery A, na którym zaczepiono 64 want czyli lin podtrzymujących jego płytę. Pylon stoi na prawym brzegu Wisłoka. Całkowita wysokość pylonu to 108,5 metra.

Rozpiętość najdłuższego przęsła tego mostu wynosi 240 metrów.

Miejsce 4 – Most Siekierkowski

Most Siekierkowski to most wantowy w Warszawie, będący częścią Trasy Siekierkowskiej. Łączy Mokotów z Pragą-Południe i Wawrem. Po moście przebiega droga krajowa nr 2 stanowiąca fragment trasy europejskiej E30. Od strony Mokotowa do mostu dochodzi aleja Józefa Becka, a od strony Pragi-Południe i Wawra – al. gen. B. Wieniawy-Długoszowskiego. Budowa mostu rozpoczęła się w 2000 roku, a została ukończona we wrześniu dwa lata później.

Cała konstrukcja mostu jest podwieszana, na dwóch pylonach w kształcie litery H. Pylony mają odpowiednio 90,00 i 90,06 metra. Do pylonów przymocowanych jest 56 lin nośnych. Są one pomalowane na kolor pomarańczowy, co ma chronić ptaki przed zderzeniem. Most nie posiada żadnych podpór w nurcie rzeki. Po obu brzegach rzeki znajdują się roboty stalowe, wytrzymujące nacisk 3300 ton, dźwigary są zespolone za pomocą sworzni z żelbetową płytą jezdni.

Most składa się z dwóch jezdni o trzech pasach ruchu w każdą stronę. Jego długość całkowita wynosi 500 metrów, a rozpiętość najdłuższego przęsła 250 metrów.

Miejsce 3 – Most Rędziński

Most Rędziński to drogowy most wantowy nad Odrą we Wrocławiu, będący częścią autostrady A8 (Autostradowej Obwodnicy Wrocławia). Przeprawa nad Odrą oraz nad całą Wyspą Rędzińską, przy której znajdują się zabytkowe śluzy (Śluzy Rędzin). Żelbetowa konstrukcja zawieszona jest za pomocą 160 want tylko na jednym pylonie. Wysokość pylonu to 122 metry, co czyni go najwyższą tego typu konstrukcją w Polsce. Przeprawa ma 612 metrów długości, a razem z dojazdowymi estakadami – aż 1742 metry. W każdym kierunku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy ruchu.

Budowę rozpoczęto w maju 2008 roku, a zakończono w sierpniu 2011. Jej koszt wyniósł 576 milionów złotych. Rozpiętość najdłuższego przęsła wynosi 256 metrów, co czyni go najdłuższym przęsłem żelbetowym w Polsce. Ponadto, Most Rędziński to:

  • Najdłuższy żelbetowy most podwieszony w Polsce
  • Najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie w Polsce
  • Największy powierzchniowo most żelbetowy na świecie (70 tysięcy metrów kwadratowych)
  • Czwarty co do wielkości betonowy most świata

Miejsce 2 – Most gen. Elżbiety Zawackiej w Toruniu

Most gen. Elżbiety Zawackiej w Toruniu znajduje się na Wiśle, w ciągu drogi krajowej nr 91. Most łączy dzielnicę Rubinkowo zlokalizowaną na prawobrzeżu z lewobrzeżną dzielnicą Rudak. Most ma 540 metrów długości i 24 metry szerokości. Ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jazdy oraz dodatkową infrastrukturę, na którą składają się zatoki autobusowe, chodniki, droga rowerowa, oświetlenie i odwodnienie. Całkowita długość trasy mostowej wraz z drogami dojazdowymi wynosi 4,1 kilometra.

Budowę mostu rozpoczęto 19 października 2010, a ukończono w grudniu 2013. Jej koszt wyniósł ponad 548 milionów złotych. Jest to stalowy most łukowy, dwuprzęsłowy, o największej długości pojedynczego przęsła wśród mostów łukowych w Polsce. Wynosi ona 270 metrów, co daje tej przeprawie drugie pozycję wicelidera w zestawieniu największych mostów w Polsce.

Miejsce 1 – Most Solidarności w Płocku

Most Solidarności w Płocku to most wantowy nad Wisłą, będący częścią Trasy ks. Jerzego Popiełuszki, znajdujący się w ciągu dwóch dróg krajowych – drogi krajowej nr 60 i drogi krajowej nr 62. Budowa mostu rozpoczęła się w lipcu 2002 roku, a zakończyła w październiku 2007. Jej koszt wyniósł 190 milionów złotych.

Most jest dwujezdniowy z czterema pasami ruchu (po dwa w każdą stronę). Szerokość całkowita mostu wynosi 27,5 metra. Cały most składa się z trzech części:

  • Lewobrzeżnego mostu dojazdowego (wiaduktowego) o długości 585 metrów, znajdującego się nad terenem zalewowym między drogą dojazdową kończącą się tuż przed wałem przeciwpowodziowym na lewym brzegu Wisły, a mostem podwieszonym
  • Mostu podwieszonego (mostu głównego) o długości 615 metrów, usytuowanego nad nurtem rzeki
  • Prawobrzeżnego mostu dojazdowego (estakadowego) wynoszącego 512 metrów długości, znajdującego się między mostem podwieszonym a skarpą wiślaną łącząc się tam z drogą dojazdową na prawym brzegu rzeki

Łączna suma długości wszystkich trzech części mostu stanowiąca jego długość całkowitą wynosi zatem 1712 metrów. Główne przęsło Mostu Solidarności w Płocku jest najdłuższym w Polsce i tej części Europy przęsłem o rekordowej rozpiętości wynoszącej 375 metrów. Przęsło to jest jednym z największych wśród obiektów podwieszonych z wantami (cięgnami) w jednej płaszczyźnie, będąc jednocześnie najdłuższym w świecie przęsłem zastosowanym w mostach podwieszonych o pylonach kolumnowych zamocowanych w pomoście. Most Solidarności w Płocku jest więc największym mostem w kraju.

Obiekt ten oprócz rekordowej rozpiętości przęsła jest także mostem szczególnym z innych powodów. Odciągi (wanty) usytuowane są jedynie w osi podłużnej mostu (w jednej płaszczyźnie podwieszenia w pasie środkowym pomostu) co nadaje mu smukłego wyglądu oraz wizualnej lekkości, a widok z jego jezdni i chodników nie jest dzięki temu niczym zakłócany. Most Solidarności wyróżnia się tym wśród innych obiektów podwieszonych, będąc jedyną tego typu konstrukcją w Polsce. Podwieszenie mostu w Płocku stanowi 56 cięgien. Szczególnym rozwiązaniem jest również fakt, iż stalowe pylony oparte są na skrzyni pomostu i nie stanowią jednej konstrukcji z podporami.

Do budowy Mostu Solidarności zużyto następujące ilości materiałów:

  • 12 600 ton konstrukcji stalowej
  • 3 000 ton stali zbrojeniowej
  • 610 ton stali want
  • 19 000 metrów sześciennych betonu
  • 3 000 metrów pali wierconych
  • 3 000 ton konstrukcji stalowej
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments