Kultura compliance – co to jest? I dlaczego jest ważna

217

Od lutego co tydzień na kanale Comparic Biznes będzie pojawiać się audycja #ComplianceUPDATE, w której poruszana jest tematyka compliance i jej wpływu na zwykłego “Kowalskiego”. W ostatnim odcinku Justyna Postępska z kancelarii JustComply odpowiedziała na pytanie dlaczego jest ważna kultura compliance w firmie. Wyjaśnione zostały także obszary, których dotyczyć może compliance w każdej firmie. Oto czego się dowiedzieliśmy:

Kultura compliance w firmie

Największym newsem tego tygodnia jest opublikowanie normy ISO 37301, czyli ISO compliance. Jest to norma certyfikowalna, czyli w przeciwieństwie do normy ISO 19600, która także dotyczyła compliance, będzie można tę normę certyfikować i pochwalić się posiadaniem takiego ISO compliance.

ISO to międzynarodowa organizacja normalizacyjna zajmująca się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania – takich jak compliance.

Czy warto certyfikować compliance ISO 37301?

Zdecydowanie tak, tylko w Polsce aktualnie nie ma podmiotu, który posiadałby akredytację do certyfikacji tej normy.

Czym się zajmuje nowa norma ISO compliance?

Generalnie jest ona bardzo podobna do normy ISO 19600 i dotyczy ustanowienia, rozwijania, wdrażania oceny, utrzymywania i doskonalenia skutecznego systemu zarządzania ryzykiem zgodności w organizacji.

Korzyścią normy ISO 37301 jest to, że nie odnosi się ona tylko do dużych firm, lecz posługuje się szerokim pojęciem organizacji. Mieścić się w nim będą zarówno duże, jak i małe firmy, bez rozbudowanej struktury.

Czym jest kultura compliance?

Pod tym pojęciem kryje się to, w jaki sposób postępujemy w naszej organizacji. Skąd jednak czerpać przykład właściwego postępowania? Powinien on iść z góry, czyli od kadry zarządzającej. Postępowanie musi być zgodne zarówno z prawem, jak i z zasadami etycznymi.

Jednak to nie wszystko. Kultura compliance to także krzewienie zasad i postaw zgodnych, właściwych, takich które chcielibyśmy spotkać na swojej drodze życiowej, nie tylko zawodowej.

Jak krzewić taką kulturę?

Należy rozpocząć od szkoleń. Będą one wskazywać jakie zachowania są pożądane, w jaki sposób compliance wpływa pozytywnie na naszą firmę, jak przyczynia się do lepszego pozycjonowania naszej firmy wśród kontrahentów i klientów, ogólnie naszego pozytywnego PR na rynku.

Istotna jest także komunikacja wewnętrzna, czyli sposób w jaki trafia do nas informacja o compliance. Ważne w jaki sposób menedżerowie, a także pracownicy traktują postawy etyczne i na co dzień do nich się odnoszą. To wszystko jest składową kultury compliance.

Podobnie działają regulacje wewnętrzne dotyczące compliance. Powinny one być transparentne i jednoznaczne. Nie może w nich być pola na wątpliwości, odstępstwa.

Najważniejszym aspektem jest prowadzenie działalności z poszanowaniem prawa i norm etycznych. Jeśli takie postępowania są wspierane przez zarząd, daje on przykład właściwego działania, to taki system compliance jest skuteczny, chroni ją przed utratą reputacji, negatywnym wizerunkiem czy roszczeniami.

Generalnie bez kultury compliance, cały system compliance w zasadzie nie będzie miał większego sensu. Same procedury i regulaminy nie będą funkcjonować, jeśli nie będą przestrzegane przez zarząd. W rezultacie kultura compliance będzie bardzo uboga, a system compliance nie będzie efektywny.

Nagranie dostępne jest pod tym adresem:

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments