Sytuacja dot. Kanały Sueskiego nie wygląda dobrze. Przypomnijmy, że kanał został zablokowany przez 400-metrowego kontenerowca. Wiadomo, że pięć holowników pracuje nad przeciągnięciem jednostki na głębszą wodę.

Kanał Sueski zablokowany

Kontenerowiec Ever Given firmy Evergreen wpadł na mieliznę na południowym odcinku kanału we wtorek rano. Od tego czasu blokuje ruch w obu kierunkach. Problem w tym, że mówimy o jednym z najważniejszych kanałów żeglugowych na świecie. Za jego pomocą transportowane są ropa, zboża i inne towary. To kluczowa część handlowego krwioobiegu  Europy i Azji.

Firma usług morskich GAC wydała notę do klientów. Poinformowała w niej, że kontynuowane są wysiłki w celu ściągnięcia jednostki z mielizny przy użyciu holowników. Dodano, że niestety warunki pogodowe „utrudniają operację”.

Gigantyczny korek

„Kilkadziesiąt statków, w tym inne duże kontenerowce, a także tankowce z ropą i gazem oraz masowce przewożące zboże, zgromadziło się na obu końcach kanału, tworząc jeden z największych korków żeglugowych, jakie widziano od lat” – zauważa Reuters. Agencja AP konkretyzuje, że chodzi już o co najmniej 150 jednostek, które nie mogą przepłynąć kanałem.

O skali problemu niech świadczą liczby. Przez 193-kilometrowy Kanał Sueski przepływa codziennie ok. 30 proc. światowego wolumenu kontenerów i około 12 proc. całego światowego handlu wszystkimi towarami.

Co jeśli jednostkę nie uda się ruszyć z miejsce w ciągu paru dni? Eksperci z branży żeglugowej nie mają już złudzeń i tłumaczą, że jeśli blokada kanału nie zostanie usunięta w ciągu najbliższych 24-48 godzin, niektóre firmy żeglugowe mogą być zmuszone do zmiany trasy statków. Co to oznacza w praktyce? Niejako powrót do czasów przed stworzeniem kanału, czyli rejsy wokół południowego krańca Afryki. To wydłuża wszelkie podróże o około tydzień.

Kierownictwo Kanału Sueskiego poinformowało jak na razie, że mimo blokady część ładunków zdołano przemieścić na południe i że wysiłki zmierzające do udrożnienia Kanału będą kontynuowane.

Kanał Sueski to kanał głębokowodny dla statków morskich. Łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym. Został wykopany w latach 1859–1869. Dziś to jedna z najważniejszych dróg wodnych świata.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments