Ile kosztuje pozycjonowanie stron w Google?

294

Pozycjonowanie stron internetowych to jeden z najczęściej wybieranych sposobów promowania naszej marki w internecie. Osoby, które chcą, aby ich witryny znajdowały się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google, planując rozpoczęcie pozycjonowania strony internetowej, zastanawiają się, ile kosztuje pozycjonowanie stron w Google. Jest to dość ważne i uzasadnione pytanie, na które staramy się odpowiedzieć w tym tekście. Warto mieć jednak na uwadze, że nie uzyskamy jednej konkretnej odpowiedzi, ale dzięki informacjom zawartym w tekście będziemy mieli już pewien konkretny pogląd na ten temat, a decyzję o pozycjonowaniu będziemy mogli podjąć świadomie. Wszystko na temat kosztów i rozliczeń pozycjonowania stron www w Google poniżej.

Koszt pozycjonowania zależy od wielu czynników

Określenie kosztów pozycjonowania strony internetowej jest dość trudne ze względu na wiele czynników, które wpływają na ten element. Każda strona internetowa jest inna i wymaga innego nakładu pracy w poszczególnych sektorach serwisu. Niektóre prace mogą być zatem bardziej kosztowne od innych. Koszty pozycjonowania będą zależały też od celu, jaki chcemy osiągnąć z naszym serwisem. Zupełnie inne koszty będą obowiązywały przy lokalnym promowaniu witryny biznesu stacjonarnego, a zupełnie inne przy pozycjonowaniu globalnym dużego sklepu internetowego. Czynnikiem, który wpływa na cenę pozycjonowania, jest wybór konkretnej agencji SEO. Na rynku istnieje wiele marek, które potrafią oferować swoje usługi w zróżnicowanej cenie.

Porada: Najczęściej minimalny koszt pozycjonowania rozpoczyna się od ok.1000 zł. Większość firm przeznacza na pozycjonowanie stron internetowych do 3000 zł, a suma 5000 zł miesięcznie nie jest przeważnie przekraczana na naszym rynku. Są to tylko poglądowe ceny pozycjonowania oparte na doświadczeniach czy statystykach, ale mogą w pewien sposób dawać ogólny pogląd w sytuacji.

Kwestia konkurencji w danej kategorii

Jednym z najważniejszych czynników, jakie wpływają na koszt pozycjonowania, jest konkurencja w danej kategorii tematycznej. Jeśli dana kategoria jest niezwykle popularna i dotyczy np. finansów czy motoryzacji pozycjonowanie w niej strony internetowej, będzie wymagało od agencji SEO dużo większych nakładów pracy, a tym samym od nas jako właścicieli witryn dużo większych nakładów finansowych. Aby wypromować się na najwyższe lokaty w popularnych kategoriach tematycznych, należy pokonać wiele doinwestowanych i zadbanych witryn internetowych, co nie jest ani proste ani tanie. Analogicznie pozycjonowanie stron w mało popularnych lub wręcz niszowych kategoriach jest dużo prostsze i w efekcie tańsze. Dzieje się tak ze względu na to, iż kategorie bardziej popularne są bardziej dochodowe i gromadzą więcej osób, które chcą zarabiać. Koszt pozycjonowania w zależności od danej kategorii tematycznej i może różnić się nawet kilkukrotnie — tak samo jak ma to miejsce przy czasie pozycjonowania, który średnio wynosi dla średniopopularnych fraz w mało popularnej kategorii kilka miesięcy, a w popularnej kategorii nawet kilkanaście.

Co składa się na koszt pozycjonowania strony internetowej?

Jeśli wiemy już, że koszt pozycjonowania stron internetowych zależy od wielu czynników, warto również poznać konkretne wydatki, które składają się na ogólny koszt pozycjonowania strony internetowej. Elementy te mogą być wdrażane na stronie internetowej w mniejszym lub większym stopniu, ale są obecne przy każdym pozycjonowaniu witryny i są nieodłączną jego częścią. Na koszty pozycjonowania strony internetowej składają się zatem:

  • analityka
  • optymalizacja
  • tworzenie treści
  • zarządzanie stroną
  • link building
  • wynagrodzenie agencji

(źródło: https://www.szymonslowik.pl/pozycjonowanie-stron/, https://www.szymonslowik.pl/audyt-seo/)

Pierwszymi składowymi ogólnej ceny pozycjonowania są analityka i optymalizacja strony internetowej. Są to dość trudne technicznie procesy do wykonania, a muszą wykonywać je specjaliści zatrudnieni w danej agencji SEO. Ich czas jest przeważnie cenny, a więc to dwie czynności mające istotny wpływ na ogólny koszt pozycjonowania strony. Analityka polega na przeanalizowaniu obecnej sytuacji witryny i sprawdzeniu wszystkich statystyk oraz danych. Na tej podstawie przeprowadzana jest też optymalizacja strony internetowej, a także wyznaczany jest długofalowy plan pozycjonowania.

Jednym z istotniejszych wydatków, które są składową całego procesu pozycjonowania, jest koszt pozyskania treści na stronę. Content tematyczny, jakim są teksty SEO czy inne treści są niezwykle ważne, a ich tworzeniem zajmują się copywriterzy. Cena za stworzenie treści waha się od ok. kilku do kilkunastu złotych za 1000 znaków, a czasami osiąga cenę nawet kilkudziesięciu złotych. Kolejnymi z wydatków generującymi koszty pozycjonowania jest zarządzanie bieżące witryną, częsta aktualizacja strony, sprawdzanie statystyk czy wprowadzanie zmian, które wymagają poświęcenia czasu pracowników agencji. Koszty generuje również jedno z najważniejszych działań pozycjonujących, czyli link building. Jest to pozyskiwanie linków zwrotnych z internetu do naszej witryny. Chcąc pozyskiwać linki z jakościowych serwisów, należy opłacać możliwość publikacji artykułów sponsorowanych, ale i również przygotowanie treści. Do ogólnego kosztu pozycjonowania strony internetowej należy doliczyć także wynagrodzenie agencji SEO, która zajmuje się całym procesem. Będzie to najprościej mówiąc prowizja dla agencji.

Modele rozliczeń pozycjonowania

Bardzo ważnym aspektem kosztów pozycjonowania strony internetowej są modele rozliczeń za wykonanie tej usługi. Oprócz tego, że różnią się one od siebie formą, niektóre z nich mogą również być również droższe od innych.

Umowa abonamentowa o pozycjonowanie stron internetowych, to pierwszy model rozliczają się. Polega on na wykupieniu konkretnego abonamentu, w ramach którego będziemy płacili agencji miesięcznie konkretną sumę, a agencja SEO będzie wykonywała konkretny zakres czynności przy naszej witrynie internetowej. Rozliczanie takie jest najkorzystniejszym sposobem, gdyż wiemy, jakie poniesiemy koszty pozycjonowania, a agencja SEO również mając jasną sytuację, może efektywnie zajmować się naszą witryną oraz przeznaczając różny czas i nakłady pracy na nią w zależności od zapotrzebowania. Działanie takie jest jakościowe i wybierane z myślą o długofalowym budowaniu pozycji strony w internecie. Agencje SEO odwdzięczają się również oferowaniem dużej ilości prac przy stronie z uwagi na to, iż chcą pozyskać klienta, który będzie regularnie dostarczał im zysku. Jest to korzystne rozliczanie się dla obu stron.

Model rozliczani pozycjonowania za efekt to najbardziej niekorzystny model rozliczania się. Obecnie oferują go pewne agencje SEO i choć na pierwszy rzut oka wydaje się idealnym rozwiązaniem, w rzeczywistości takim nie jest. Kuszące w tym modelu rozliczania się może być to, że zapłacimy jedynie za efekt, który osiągniemy z naszą witryną, a jeśli agencja SEO nie sprosta naszym oczekiwaniom, nie zapłacimy za jej pracę. Jest to bardzo ciekawa perspektywa, lecz tylko teoretycznie i niesie ze sobą wiele zagrożeń. Agencje SEO proponujące rozliczanie się w ten sposób będą wyceniały usługę pozycjonowania strony internetowej drożej niż abonamentowo czyli ryczałtowo, wetując sobie w ten sposób ryzyko niewykonania zadania i nieotrzymania zapłaty za pracę. Nieuczciwe agencje SEO mogą również do osiągnięcia wyniku posuwać się do działań zabronionych tzw. Black Hat SEO. W efekcie nasza witryna internetowa może otrzymać karę i mogą zostać na nią nałożone filtry Google. Tak dotkliwe konsekwencje jest bardzo trudno usunąć i powrócić do stanu pierwotnego. Nieuczciwe agencje SEO, mogą też osiągać dany cel niskojakościowymi sposobami a po zakończeniu pracy i otrzymaniu wynagrodzenia niskojakościowy ruch czy powierzchownie wykonane prace przy witrynie spowodują utratę efektów np. spadek pozycji strony w wynikach.

Hybrydowe umowy o pozycjonowanie są pewnego rodzaju ciekawostką, którą również warto wziąć pod uwagę. Jest to metoda rozliczania się, w której część opłat płacimy w modelu abonamentowym a część opcjonalnie jeśli agencja SEO osiągnie z naszą witryną pewien cel. To dobre rozwiązanie dla osób, którym zależy zarówno na regularnym i długofalowym budowaniu pozycji w wyszukiwarce Google, ale też ważne są dla nich konkretne cele. Rozliczając się z agencją w ten sposób, mamy pewność, że będzie ona dążyła do tych celów w jakościowy sposób kładąc jedynie nacisk na nie, a nie próbując osiągnąć je przez manipulację. Warto wybierać zatem taką agencję, która będzie współpracowała z nami przez długi czas i zajmowała się w naszą witryną.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments