Ile kosztuje nabicie klimatyzacji w aucie? – koszty serwisu

0
Kobieta ustawiająca nawiew klimatyzacji

Wysoka temperatura i długie godziny spędzone w samochodzie to absolutnie nieodłączny element wakacyjnych podróży. Na szczęście, klimatyzacja już od lat stanowi standardowy i niezbędny element wyposażenia samochodów. Większość kierowców i entuzjastów motoryzacji zdaje sobie oczywiście sprawę, że do jej prawidłowego działania konieczne jest regularne nabijanie czynnika chłodniczego. Ile kosztuje tego typu usługa oraz cały serwis klimatyzacji? Przekonamy się w dalszej części tekstu. Najpierw wyjaśnijmy na czym ta czynność w ogóle polega:

Na czym polega nabicie klimatyzacji w aucie?

Nabicie klimatyzacji w samochodzie to proces polegający przede wszystkim na wymianie czynnika chłodniczego. Tak jak silnik potrzebuje do pracy oleju, tak klimatyzacja wymaga właśnie specjalnej substancji chemicznej odpowiadającej za możliwość schładzania powietrza. Czynnik chłodniczy to związek chemiczny, który uczestniczy w wymianie ciepła, krąży w obiegu oraz pobiera i oddaje ciepło pod wpływem przemian termodynamicznych. Razem ze skraplaczem i innymi elementami układu chłodniczego bezpośrednio odpowiada za poprawne działanie klimatyzacji w aucie. Podobnie jak inne płyny w samochodzie, czynniki chłodnicze z czasem się zużywają.

Dyrektywa MAC

Zgodnie z obowiązującą dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej określana nazwą MAC (Mobile Air Conditioning), która weszła w życie 1 stycznia 2017 roku, producenci w nowych pojazdach mają obowiązek montowania bardziej ekologicznego czynnika chłodniczego R1234YF. Zastąpił on dotychczas używany czynnik R134A, który wciąż występuje jednak w starszych autach. Koszt nabicia klimatyzacji w dużej mierze zależy właśnie od tego, który czynnik trzeba wymienić – R134A czy R1234YF.

W jakiej sytuacji i jak często należy nabić klimatyzację?

Skąd wiadomo, że konieczne jest nabicie klimatyzacji w samochodzie? Uzupełnienie poziomu czynnika chłodniczego staje się niezbędne przede wszystkim wtedy, gdy schładzacz zaczyna pracować z coraz mniejszą siłą, czyli nie radzi sobie z chłodzeniem Kobieta uruchamiająca klimatyzację kabiny pasażerskiej latem.

Co jaki czas konieczne jest nabicie klimatyzacji w samochodzie? Zazwyczaj przyjmuje się, że procedurę należy wykonać średnio raz na 2-3 lata, ponieważ rocznie ubytek czynnika wynosi około 10-20%. Interwał ten skraca się przede wszystkim w pojazdach intensywnie eksploatowanych.

Jak to działa?

Na czym tak właściwie polega nabicie klimatyzacji w samochodzie? Do specjalnych kanałów spustowych podłącza się urządzenie napełniające. To najpierw spuszcza stary czynnik i olej smarujący sprężarkę. Po ciśnieniowej kontroli szczelności układu czynnik i olej są uzupełniane.

Ile kosztuje nabicie klimatyzacji w aucie?

Czynnik chłodniczy R134A

Zacznijmy od kosztu samego nabicia klimatyzacji, bez dodatkowych usług oferowanych przez serwis. Jako pierwsza przedstawiona zostanie cena napełnienia czynnika R134A, który jest tańszy. Pierwsze 100 gramów tego czynnika to koszt od 130 do 180 złotych, w zależności od warsztatu. Każde następne 100 gramów wiąże się natomiast z wydatkiem rzędu 30-40 złotych. Oczywiście wpływ na ostateczną cenę nabicia klimatyzacji będzie miało również to, ile czynnika trzeba będzie uzupełnić. W przypadku przeciętnych samochodów osobowych w układzie mieści się 500-600 gramów. W praktyce więc łatwo obliczyć, że koszt nabicia klimatyzacji czynnikiem R134A wynosi średnio od 250 do 380 złotych.

Czynnik chłodniczy R1234YF

W przypadku nowszego czynnika R1234YF trzeba się nastawić na wyższy wydatek. Już pierwsze 100 gramów może kosztować od 200 do 250 złotych, a cena każdego kolejnego wynosi 70-80 PLN. Pełne nabicie tym czynnikiem chłodniczym będzie więc stanowiło wydatek rzędu od 480 do nawet 650 złotych.

Pełny serwis klimatyzacji

Należy jednak pamiętać o tym, że samo nabicie klimatyzacji to nie wszystko. Oprócz tego warto co wspomniane trzy lata (a najlepiej jednak co roku – przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego) sprawdzić szczelność instalacji, uzupełnić poziom oleju, odgrzybić ją czy wymienić filtry.

Dzięki takiej szczegółowej analizie i wymianie poszczególnych części, klimatyzacja będzie działać bez zarzutów, a więc ryzyko awarii stanie się absolutnie marginalne. Natomiast zaniedbanie i unikanie serwisu może w przyszłości wiązać się z poważnymi problemami w aucie. Do powietrza, którym oddychamy w pojeździe mogą przecież dostać się niebezpieczne substancje, nawet te rakotwórcze. Wobec tego podczas nabijania klimatyzacji i kompleksowego serwisu dbamy nie tylko o jakość powietrza i jego ochłodzenie, czy ogrzanie, ale przede wszystkim o zdrowie nasze oraz współpasażerów.

Serwis z nabiciem czynnika R134A

Nabijanie czynnika chłodniczego jest przeważnie oferowane wraz z pełnym serwisem klimatyzacji. Ceny takiej usługi w przypadku 100 gramów czynnika R134A (za każde kolejne 100 g dopłata wynosi oczywiście tyle samo, co powyżej, czyli 30-40 PLN) wynoszą od 190 do 270 złotych, w zależności od warsztatu. Jak więc widzimy, nie jest to duża dopłata w stosunku do samego nabicia.

Serwis z nabiciem czynnika R1234YF

W przypadku czynnika chłodniczego R1234YF koszt jest oczywiście wyższy i wynosi od 230 do 340 złotych, wliczając w to 100 gramów tego czynnika. Jak więc widzimy, różnica nie jest tak znaczna, jak przy samym nabiciu.

Ile czasu zajmuje nabicie i serwis klimatyzacji?

Wiele osób zadaje sobie pytanie ile trwa nabicie układu klimatyzacji. Tak naprawdę wszystko zależy od wyniku testu hermetyczności układu. Jeśli klimatyzacja okaże się szczelna i żadne z połączeń nie będą budziły wizualnych zastrzeżeń, wówczas można od razu przystąpić do nabicia czynnika chłodzącego. Taka usługa trwa zazwyczaj około godziny, w zależności oczywiście od kilku aspektów i ewentualnych, nieoczekiwanych trudności. Jeśli jednak układ okazuje się nieszczelny, zazwyczaj samochód musi zostać w warsztacie na dłużej.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments