Grupa Żywiec odnotowała 107,53 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2021 r. wobec 118,45 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 102,33 mln zł wobec 158,44 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 989,92 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 1 144,58 mln zł rok wcześniej.
W I-III kw. 2021 r. spółka miała 379,87 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 168,36 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 733,56 mln zł w porównaniu z 2 986,76 mln zł rok wcześniej.
Branża piwna wciąż odczuwa skutki ograniczeń pandemicznych z pierwszej połowy roku i znajduje się pod presją inflacyjną. Według danych Nielsena, od początku roku rynek piwa skurczył się o 3,8%, podkreślono w raporcie.
„Po trudnym pierwszym półroczu liczyliśmy na odbicie w sezonie letnim. Niestety po udanym początku lata, fatalna pogoda w drugiej połowie sezonu negatywnie wpłynęła na konsumpcję piwa, co doprowadziło do znaczącego spadku rynku” – powiedział prezes Simon Amor, cytowany w raporcie.
W okresie I-III kw. Grupa Żywiec zwiększyła przychody z każdego hektolitra piwa dzięki kontynuacji wzrostu piw premium oraz sukcesom innowacji.
„Żywiec Jasne Lekkie jest w czołówce najlepiej sprzedających się innowacji, co nas bardzo cieszy. Niestety, zmiana preferencji i zwyczajów zakupowych konsumentów w znacznym stopniu dotknęła największy segment rynku, czyli lagery mainstream i economy, co skutkuje całościowym spadkiem wolumenu i przychodów” – dodał prezes.
Na wynik operacyjny wpływa także rozpoznanie przez Grupę Żywiec należności dotyczącej nadpłaconego w latach 2007-2018 podatku akcyzowego od piw smakowych w wysokości 163 mln złotych, jednorazowo obniżając koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2021 r. wyniósł 369,93 mln zł wobec 180,87 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Żywiec to jeden z czołowych producentów piwa w Polsce. W 2020 roku grupa sprzedała 12,2 mln hektolitrów piwa. Dysponuje browarami w Żywcu, Warce, Leżajsku, Elblągu i Namysłowie. Spółka jest notowana na GPW od 1991 r.