e-TOLL – jak działa nowy System Poboru Opłaty Drogowej w Polsce?

236
Punkt poboru opłat na autostradzie

Rząd już od dłuższego czasu próbował zastąpić dotychczasowy system uiszczania opłat za przejazd po płatnych odcinkach dróg nowszym rozwiązaniem. Ostatecznie dopiął on swego – 24 czerwca Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły nowy system o nazwie e-TOLL. Skorzystać z niego mogą nie tylko kierowcy ciężarówek, ale także samochodów osobowych, z całą pewnością warto dowiedzieć się nieco więcej na ten temat, zwłaszcza przed wakacyjnymi podróżami.

Czym zatem jest e-TOLL? Jak działa ten nowy System Poboru Opłaty Drogowej w Polsce? Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tego rozwiązania zostaną omówione poniżej:

e-TOLL – co to?

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpi on System System Poboru Opłaty Drogowej o nazwie viaTOLL, który zostanie wygaszony najpóźniej do 30 września 2021 roku. Nowy system służy do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Umożliwi on opłacanie przejazdów pojazdów ciężkich i lekkich. Administratorem systemu i danych jest szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Od 24 czerwca na miejscach poboru opłat autostrad A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, dla użytkowników systemu e-TOLL i viaTOLL zostały uruchomione dedykowane prawe, skrajne pasy przejazdowe. Wprowadzono także możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL, która jest dostępna w sklepach Google Play i App Store.

e-TOLL – kto musi, a kto może skorzystać?

Co ważne, system e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Natomiast w przypadku kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, obowiązuje wybór – mogą oni korzystać z systemu e-TOLL lub ze standardowych bramek znajdujących się na autostradzie.

Jak działa system e-TOLL?

Głównym założeniem nowego Systemu Poboru Opłaty Drogowej jest usprawnienie przejazdu przez autostradowe bramki. Kierowcy, którzy opłacili wcześniej przejazd, nie muszą zatrzymywać się w kolejce do bramki, by gotówką lub kartą opłacić przejazd. A właśnie zaczynają się wakacje, więc kierowcy muszą liczyć się z korkami na autostradach. Dlatego wielu kierowców z całą pewnością chętnie skorzysta z płatności przez e-TOLL.

Jeśli korzystamy z usługi e-TOLL, a zatem opłaciliśmy przejazd wcześniej, przy dojeździe do bramek powinniśmy – jak już zostało wcześniej wspomniane – kierować się do prawych skrajnych bramek. Zostały tam uruchomione specjalne pasy przejazdowe, dzięki którym sprawniej ruszymy w dalszą drogę. Pasy te są oznaczone znakiem e-TOLL i nie można na nich pobrać tradycyjnego biletu.

e-TOLL – rejestracja

Rejestracja w systemie e-TOLL jest możliwa online na rządowej stronie dedykowanej temu systemowi oraz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło rejestrację pod koniec maja.

Internetowe Konto Klienta

Podczas rejestracji należy utworzyć Internetowe Konto Klienta (IKK). IKK pozwoli na:

  • Pełną rejestrację w e-TOLL, bez konieczności zawierania umowy
  • Zarządzanie użytkownikami, w tym nadawanie dostępów pełnomocnikom i pracownikom o różnych profilach (administrator, księgowy, kierowca)
  • Realizację płatności i doładowanie konta
  • Zarządzanie pojazdami i przypisywanie ich do wybranego konta rozliczeniowego
  • Zarządzanie zarejestrowanymi urządzeniami geolokalizacyjnymi w trybie online
    Kontakt z operatorem systemu e-TOLL, w tym składanie reklamacji z użyciem dedykowanych formularzy

Przekazywanie danych

Następnym krokiem jest wybór sposobu przekazywania danych do systemu w celu umożliwienia naliczania opłat elektronicznych.

Aplikacja e-TOLL PL

Tutaj podstawową opcją jest aplikacja e-TOLL PL dostępna bezpłatnie do pobrania w Google Play i App Store. Aplikacja umożliwia wniesienie opłaty za przejazd drogami płatnymi, doładowanie i monitorowanie stanu konta oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO.

OBU

Drugą opcją jest naliczanie opłat przy pomocy urządzenia pokładowego OBU. Można je nabyć w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji jednego z operatorów OBU.

GPS

Trzecim rozwiązaniem jest naliczanie opłat przy pomocy Zewnętrznego Systemu Lokalizacyjnego, czyli wbudowanego w naszym pojeździe modułu GPS. Aby monitorować stan konta będziesz musiał powiązać urządzenie GPS z aplikacją mobilną lub skorzystać z Internetowego Konta Klienta.

e-TOLL – płatność

Aby wnieść opłatę elektroniczną za przejazd odcinkami dróg płatnych, będziesz mógł wybrać formę rozliczenia:

  • Konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty – podczas rejestracji zasilamy konto, z którego na bieżąco będą pobierane środki za przejechane odcinki dróg płatnych
  • Konto rozliczeniowe w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem – podczas rejestracji dostępna będzie opcja ustanowienia zabezpieczenia na naszym koncie w postaci depozytu (wpłaty pieniężnej), gwarancji bankowej/ ubezpieczeniowej lub poręczenia podmiotu trzeciego. Do chwili zatwierdzenia prawidłowo złożonego zabezpieczenia będziemy mógł korzystać z e-TOLL w trybie przedpłaty

Co ważne, wraz z wygaśnięciem systemu viaTOLL przestaną obowiązywać dotychczasowe zabezpieczenia ustanowione do umów zawartych w trybie z odroczoną płatnością. W przypadku gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej, w systemie e-TOLL konieczne będzie złożenie dokumentu na nowym wzorze.

e-TOLL – drugi etap wprowadzania systemu

Od 1 grudnia 2021 roku wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu Bramki na punkcie poboru opłat na autostradzie państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony):

  • Zakup biletu autostradowego – na stacji benzynowej, podając numer rejestracyjny pojazdu
  • Na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich, choćby z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne dostarczonej przez Szefa KAS

Co ważne, tego dnia całkowicie znikną bramki i punkty manualnego poboru opłat na płatnych autostradach: A2 Konin-Stryków i A4 Sośnica-Wrocław.

e-TOLL – opinie z branży

Lista zarzutów ze strony branży transportu drogowego wobec nowego systemu e-TOLL jest bardzo konkretna. Według prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jana Buczka, e-TOLL jest produktem niesprawdzonym, opartym w zbyt dużym stopniu na smartfonach (z których korzystanie podczas prowadzenia pojazdu jest w wielu firmach zabronione), przerzucającym na użytkowników kosztów zakupu urządzeń pokładowych OBU, przewidującym zbyt duży katalog łatwo naliczanych kar oraz mającym wiele niedociągnięć technicznych i organizacyjnych. Inny zarzut to zbytni pośpiech przy wdrażaniu e-TOLL, którego efektem są liczne błędy organizacyjne. Zdaniem przedstawiciela branży należałoby kontynuować eksploatację systemu viaTOLL albo – dopóki e-TOLL nie jest gotowy w stu procentach – zawiesić pobieranie opłat.

e-TOLL – zdanie rządu

Jak nietrudno się domyślić, rząd ma o swoim nowoczesnym systemie całkowicie odmienne zdanie. Minister finansów funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński twierdzi, że e-TOLL jest rozwiązaniem nowoczesnym i wygodnym dla użytkowników. Szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska dodaje natomiast, że to jeden z większych systemów teleinformatycznych realizowanych przez administrację publiczną i będzie on lepiej od poprzednika spełniał swoje zadanie, czyli pobierał opłaty za przejazd autostradą.

Czy system e-TOLL w obecnej formie to dobre rozwiązanie?

W efekcie wydaje się więc, iż o ile stosowanie aplikacji w przypadku dobrowolnego uiszczania opłat za płatne autostrady to nienajgorszy pomysł, to już używanie jej do rozliczania przewoźników i firmowych przejazdów autami dostawczymi wydaje się bardzo ryzykowne. Z niezawodnością smartfonów i aplikacji różnie bywa, a dodatkowo dochodzą problemy dotyczące tego, że w wielu firmach korzystanie ze smartfona przez kierowców jest kategorycznie zabronione. Warto także zwrócić uwagę na kwestię inwigilacji – dane o położeniu naszego smartfona z aktywną aplikacją są przekazywane do Krajowej Administracji Skarbowej co 5 sekund, co wydaje się dość przerażające.

Poprzedni artykułWolontariat w modzie – czy warto zostać wolontariuszem?
Następny artykułInflacja spowalnia! Ceny jeszcze wzrosną – ostrzegają ekonomiści
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments