Dynamicznie rosnący sektor „consumer finance” w Polsce

366

Program “Biznes Focus” prowadzony przez Cezarego Andrzejczyka i emitowany na kanale Comparic Biznes porusza bieżące tematy istotne dla przedsiębiorców oraz inwestorów. Tematem ostatniego odcinka był dynamicznie rosnący sektor consumer finance w Polsce i to, jak sobie on radzi w czasie pandemii COVID-19. Gościem Cezarego Andrzejczyka była Magdalena Grabowska – CEO Kuki.pl I Finbo. Oto czego się dowiedzieliśmy:

Rozmowa dotycząca rynku consumer finance w Polsce

Kuki.pl i Finbo to spółki należące do międzynarodowej grupy Sun Finance z siedzibą na Łotwie, która zajęła drugie miejsce w rankingu najszybciej rosnących firm w Europie przygotowanym przez Financial Times. Co więcej, ranking ten opiera się wyłącznie o dane finansowe spółek, nie ma w nim żadnych subiektywnych aspektów oceniania.

Skąd taki sukces?

Grupa realnie zaczynała swoją działalność w 2016 roku. Pierwsze spółki zaczęły udzielać kredyty konsumenckie rok później. Łotwa to specyficzny kraj, który świetnie porusza się w sektorze fintech. Posiada duże know-how i potrafi je wykorzystywać. Tak było w tym przypadku – sukces jest kombinacją wiedzy, rozwiązań technologicznych i rewelacyjnego zespołu prawdziwie zaangażowanych pasjonatów.

Jaka jest struktura grupy? W jakich krajach i na jakich rynkach działa Sun Finance? Od kiedy działa w Polsce?

Sun Finance działa w kilkunastu krajach na trzech kontynentach – w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Wiele spółek jest już w fazie zaawansowanej, często są to nawet najwięksi gracze na danym rynku consumer finance. W Europie grupa działa na Łotwie, w Polsce, Danii i Szwecji.

Jak rynek pożyczek konsumenckich wygląda po roku pandemii? Jak w tej rzeczywistości odnajduje się Kuki.pl i Finbo?

Niestety rynek nie wygląda już tak dobrze, jak w 2019 roku. Nadal znajduje się na nim wiele firm, które próbują się rozwijać i zdrowo funkcjonować, jednak sytuacja jest znacznie trudniejsza niż przed pandemią COVID-19. Składają się na to różne czynniki, choćby to, że w marcu ubiegłego roku I Tarcza Finansowa zmieniła przepisy dotyczące kosztów pozaodsetkowych w sektorze consumer finance. Ta zmiana miała obowiązywać przez rok, została jednak przedłużona, aktualnie przepisy mają tak wyglądać do końca czerwca 2021. Czy rzeczywiście od 1 lipca wrócimy do starej formy przepisów? Zobaczymy.

Jakie jeszcze czynniki spowodowały, że rynek pożyczek konsumenckich radzi sobie gorzej?

Po pierwsze zmieniły się zachowania konsumentów. Zarówno dane scoringowe dotyczące jakości klienta przestały być aktualne, jak i popyt ze strony klientów uległ zmniejszeniu. Część klientów przesunęła się do koszyka o zbyt niskim scoringu, aby otrzymać finansowanie, z kolei wielu klientów o najlepszym scoringu z powodu pandemii przestało się zdecydować na pożyczki krótkoterminowe.

Patrząc na obecną sytuację na rynku i to, że nie jest jasne ile jeszcze pandemia COVID-19 potrwa, jak Kuki.pl i Finbo będą sobie radzić w najbliższych miesiącach? Czy istnieje podejście marketingowe, które może zachęcić klientów do zaciągania pożyczek?

Kuki.pl i Finbo, w odróżnieniu od większości rynku, dosyć dobrze poradziły sobie w 2020 roku. Oczywiście uzyskały nieco gorszy wynik niż w 2019, jednak sytuacja nadal nie jest zła. Przewagą tych spółek są takie czynniki, jak dbałość o klienta oraz ciągła praca nad modelami scoringowymi i nieustanne dostosowywanie modelu oceny klienta do jego możliwości finansowych.

Czy gdyby się okazało, że 2021 rok okaże się lepszy niż ubiegły, a pandemia nadal będzie trwać, to czy możemy założyć, że 2022 będzie powrotem do sytuacji z 2019 na rynku consumer finance?

Zakładając, że przepisy i sytuacja gospodarcza będą takie, jak przedstawia się w tym momencie, powinno być już lepiej, ze względu na powrót starych maksymalnych pozaodsetkowych kosztów kredytu, poza tym przez ubiegły rok i pierwszy kwartał bieżącego spółki pożyczkowe bardzo wiele się nauczyły, ta wiedza będzie niezwykle pomocna w kolejnych latach.

Nagranie z rozmowy dostępne jest pod tym adresem:

Poprzedni artykułCo warto wiedzieć o rozdzielności majątkowej?
Następny artykułJak wycenić firmę przed sprzedażą?
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments