Autostrady w Europie – to warto wiedzieć przed podróżą

354
Autostrada nocą

Wybierasz się na wakacje lub w podróż biznesową za granicę? Niezależnie od tego, dokąd zmierzasz, przed wyruszeniem w drogę absolutnie warto dobrze poznać trasę. Nasz przewodnik po europejskich autostradach pozwoli Ci dokładnie przygotować się na wymagania podróży. Ile kosztują autostrady w krajach Europy? Jakie obowiązują na nich limity prędkości? Przekonasz się poniżej. Zacznijmy jednak od odrobiny historii:

Pierwsza autostrada na świecie

Twórcami pierwszej autostrady na świecie byli Włosi. Głównym pomysłodawcą trasy tego typu był Piero Puricelli – włoski inżynier urodzony w 1883 roku w Mediolanie. Pierwsza autostrada powstała w latach 1922-1924 i łączyła Mediolan z Varese. Trasa była zarezerwowana wyłącznie dla pojazdów silnikowych, spychając w ten sposób transport konny i parowy na ubocze. Pierwszy odcinek włoskiej autostrady został oddany do użytku dokładnie 20 września 1924 r. w obecności króla Wiktora Emanuela III.

Pomysł Włocha okazał się strzałem w dziesiątkę. W latach 20 i 30 ubiegłego wieku tak naprawdę nie istniała infrastruktura drogowa, która mogłaby obsłużyć pojawiające się nowinki techniczne, jakimi były pierwsze samochody silnikowe. Pomysł łączenia odległych miast w danym kraju spodobał się ludziom i był szansą na poprawę warunków gospodarczych i ekonomicznych w Europie po I Wojnie Światowej. Budowa autostrad była więc zajęciem dochodowym i w głównej mierze to właśnie ona przyczyniła się do rozwoju motoryzacji.

Włoska autostrada miała się zwrócić w całości do 1938 roku. Historia pokazała, że stało się jeszcze lepiej, niż zakładano. Nowa trasa zarobiła na siebie dwukrotnie więcej, niż przypuszczano. Spowodowało to spore zainteresowanie budową tego rodzaju dróg także za oceanem.

Piero Puricelli był pomysłodawcą nie tylko pierwszej autostrady w swoim kraju, ale także i w Polsce. Tak naprawdę to z jego inicjatywy doszło do zainicjowania prac nad naszą dobrze znaną trasą A4.

Najdłuższa sieć autostrad w Europie

Łączna długość autostrad, które położone są na terenie Unii Europejskiej i strefy Schengen, wynosi ponad 82 tysiące kilometrów. To niemal dwukrotnie więcej od długości równika i nawet czterokrotnie więcej od Wielkiego Muru Chińskiego. Tak wygodne podróżowanie wynika z sumy wielu czynników. Rozbudowanych sieci drogowych poszczególnych państw, Wjazd z autostrady do miasta ruchu bez kontroli granicznej w Unii Europejskiej czy strefie Schengen, modernizacji systemów paszportowych. Współcześnie system połączonych dróg pozwala na swobodny przejazd od granicy do granicy, bez konieczności opuszczenia nawet na moment tras autostradowych. Oczywiście, ze względów ekonomicznych oraz historycznych, sieci te w poszczególnych państwach znacząco różnią się rozmiarem i stopniem zaawansowania.

Jedno nie ulega wątpliwości. Najbardziej rozbudowaną siecią autostrad w Europie mogą się poszczycić przede wszystkim państwa zachodniej części kontynentu. W którym kraju Europy znajduje się więc najdłuższa sieć autostrad? Wbrew pozorom nie są to Niemcy, które zajmują pozycję wicelidera. Prym wiedzie Hiszpania. Długość autostrad w tym kraju wynosi 17 100 kilometrów. Co ciekawe, to także w Hiszpanii wybudowano najwięcej stacji paliw przy autostradach – ponad 530. Ponadto, to właśnie w tym kraju ma miejsce najwięcej wypadków na tych trasach – aż ponad 32 tysiące rocznie.

W Niemczech łączna długość autostrad przekracza 15 300 kilometrów. Na najniższym stopniu podium znajduje się Francja. W tym kraju autostrady mają łączną długość ponad 11 600 kilometrów. Jeśli chodzi o liczbę stacji benzynowych, drugie miejsce zajmują Włochy – ponad 400, a trzecie Niemcy – ponad 380. W kwestii wypadów, na pozostałych dwóch stopniach podium znajdują się: Włochy – ponad 23 300; i Francja – ponad 21 600 rocznie.

Najdłuższa sieć autostrad w stosunku do powierzchni kraju

Zupełnie inaczej jednak kształtuje się ranking autostrad, jeśli weźmiemy pod uwagę długość przypadającą na 1 kilometr kwadratowy powierzchni kraju. Tutaj przodują kraje Beneluksu. Pierwsze miejsce należy do Holandii, która posiada około 0,074 kilometra autostrad na kilometr kwadratowy powierzchni. Na pozycji wicelidera plasuje się Luksemburg. a na najniższym stopniu podium – Belgia. Ewidentnie przekłada się to na komfort jazdy, ponieważ pomimo sumarycznej mniejszej liczby kilometrów autostrad na terenie kraju, ich zagęszczenie jest dużo większe niż w przypadku liderującej w poprzednim zestawieniu Hiszpanii.

Autostrady w Europie – limity prędkości

Najszybciej pojedziesz w Niemczech

Bardzo istotną kwestią są także przepisy dotyczące dozwolonej prędkości na autostradach. Pod tym względem już bezkonkurencyjnie przodują Niemcy. U naszych zachodnich sąsiadów spora część dróg w ogóle nie posiada ograniczeń dotyczących maksymalnej prędkości. To wprost wymarzona sytuacja dla wielbicieli sportowych supersamochodów.

Polska wiceliderem

W pozostałych krajach Europy nie ma mowy o osiąganiu iście zawrotnych prędkości. Co ciekawe to w Polsce oraz Bułgarii ma miejsce drugie najwyższe ograniczenie prędkości, wynoszące 140 kilometrów na godzinę. W zdecydowanej większości krajów Europy dozwolona prędkość na autostradzie wynosi 130 kilometrów. Jeszcze niższy limit obowiązuje w takich państwach, jak:

  • Irlandia – 120 km/h
  • Szwajcaria – 120 km/h
  • Portugalia – 120 km/h
  • Hiszpania – 120 km/h
  • Belgia – 120 km/h
  • Wielka Brytania – 112 km/h
  • Szwecja – 110 km/h
  • Norwegia – 100 km/h
  • Cypr – 100 km/h

Zmienny limit prędkości

Warto wiedzieć, że w kilku niewymienionych powyżej krajach Europy ma miejsce jeszcze bardziej wyjątkowa sytuacja. Otóż, takie kraje, jak Luksemburg, Litwa, Francja, Finlandia mają zmienne limity prędkości. Zależą one od warunków pogodowych, ukształtowania terenu, stanu nawierzchni czy nawet pory roku. W Finlandii na różnych odcinkach występują takie limity, jak: 80, 100 oraz 120 kilometrów na godzinę. W Luksemburgu ograniczenie wynosi 130 kilometrów na godzinę przy suchej nawierzchni, a 110 km/h w trakcie opadów deszczu. We Francji te wartości wynoszą odpowiednio 130 i 100 kilometrów na godzinę. Jeszcze bardziej osobliwa sytuacja ma miejsce na Litwie, gdzie od 1 kwietnia do 31 października można jeździć 130 kilometrów na godzinę, a od 1 listopada do 31 marca już tylko 110 km/h.

Infrastruktura przy europejskich autostradach

Każdy podróżujący na długich trasach doskonale zna uczucie zmęczenia jazdą. Kierowcy poruszający się autostradami po Europie w większości przypadków nie muszą jednak długo Fragment autostrady po zachodzie słońca szukać miejsca do postoju. Co ciekawe, zdecydowanym liderem pod względem punktów odpoczynkowych przy autostradzie jest Francja. Znajduje się tam ponad 500 takich miejsc na postój.

Czas przejść do prawdopodobnie najważniejszego punktu dla większości kierowców, czyli cen autostrad w Europie:

Koszty użytkowania autostrad w Europie

Winiety

By usprawnić ruch na autostradach, wiele europejskich państw zdecydowało się na wprowadzenie winiet, bez których nie będzie można skorzystać z tych dróg. Ile one kosztują? Oto ceny winiet na popularnych wśród polskich kierowców kierunkach:

  • Austria: 59,50 PLN za 10 dni; 150,50 PLN za 2 miesiące
  • Czechy: 70,50 PLN za 10 dni, 92 PLN za miesiąc
  • Słowacja: 65,50 PLN za 10 dni, 85,50 PLN za miesiąc
  • Słowenia: 85 PLN za 7 dni; 178 PLN za miesiąc
  • Węgry: 76,50 PLN za 10 dni; 108,50 PLN za miesiąc
  • Rumunia: 30 PLN za 7 dni; 50 PLN za miesiąc
  • Bułgaria: 55,50 PLN za 7 dni, 100,50 PLN za miesiąc

Tu nie zapłacisz ani grosza

Natomiast w poniższych krajach Europy korzystanie z autostrad jest całkowicie bezpłatne:

  • Niemcy
  • Belgia
  • Dania
  • Holandia
  • Szwecja
  • Ukraina
  • Litwa
  • Estonia
  • Finlandia
  • Andora
  • Islandia
  • Kosowo
  • Cypr
  • Liechtenstein
  • Luksemburg
  • Malta
  • Monako
  • San Marino

Płatność na bramkach

W pozostałych europejskich państwach obowiązuje – tak samo, jak i w Polsce – pobór opłat za przejazd na bramkach. Oto ile wynosi średnia cena za kilometr:

  • Macedonia – 12 gr/km
  • Serbia – 18 gr/km
  • Wielka Brytania – 23 gr/km
  • Chorwacja – 24 gr/km
  • Irlandia – 31 gr/km
  • Grecja – 32 gr/km
  • Włochy – 35 gr/km
  • Hiszpania – 41 gr/km
  • Portugalia – 42 gr/km
  • Norwegia – 44 gr/km
  • Francja – 49 gr/km

Autostrady w Polsce

A1

Zacznijmy od Autostrady A1. W tej chwili łączy ona Trójmiasto z Grudziądzem, Toruniem i Łodzią, a jej druga część – Częstochowę z Gliwicami oraz z granicą z Czechami w Gorzyczkach. Docelowo te odcinki mają zostać połączone, budowa środkowej części ma zostać ukończona do października 2022 roku. To jedyna polska autostrada o przebiegu południkowym. W tym momencie płatny jest jedynie odcinek Trójmiasto – Toruń (węzły Rusocin i Nowa Wieś). Koszt wynosi 16 groszy za każdy kilometr, za przejazd całego odcinka samochodem osobowym bez przyczepy należy więc zapłacić 29,90 złotych.

A2

Autostrada A2 przebiega od granicy z Niemcami w Świecku przez Poznań, Konin i Warszawę. W okolicach Strykowa pod Łodzią krzyżuje się z autostradą A1. W budowie jest odcinek na wschód od Warszawy, docelowo ma ona przebiegać także przez Siedlce aż do granicy z Białorusią. Sytuacja z opłatami jest dość skomplikowana. Odcinek Stryków – Warszawa jest bezpłatny, pozostałe natomiast różnią się kosztami. Opłata za odcinek Nowy Tomyśl – Konin wynosi aż szokujące 44 grosze za kilometr. Z kolei przejazd całej autostrady to koszt 87 złotych.

A4

Autostrada A4 jest najdłuższa w Polsce. Prowadzi z zachodu na wschód wzdłuż Sudetów i Karpat. Przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca przez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Dębicę, Rzeszów, Jarosław, aż do przejścia granicznego z Ukrainą. W okolicach Gliwic przecina się z autostradą A1. Płatne są tylko jej dwa odcinki, Wrocław – Gliwice i Katowice – Kraków. Za cały przejazd należy więc zapłacić 24 złotych.

Średnia cena kilometra płatnej autostrady wynosi 22 grosze.

Autostrady w Europie – rekordy

Najdroższa autostrada w Europie znajduje się w Hiszpanii. Nosi ona nazwę AP-6. Autostrada rozpoczyna się w Collado Villalba i kończy w Adanero. Łącznie ma zaledwie 70 kilometrów długości i jest częścią połączenia między Madrytem a A Coruña. Koszt przejazdu tą autostradą wynosi aż 12,9 euro, co przekłada się na aż 83 grosze za kilometr.

Najdłuższą autostradą w Europie jest trasa E40. Zaczyna się w Calais nad kanałem La Manche we Francji, kończy się w Kazachstanie, nad granicą z Chinami. Łącznie ma aż 8500 kilometrów długości i przebiega przez takie europejskie państwa, jak:

  • Francja
  • Belgia
  • Niemcy
  • Polska (odcinek autostrady A4)
  • Ukraina
  • Rosja
  • Kazachstan
  • Uzbekistan
  • Kirgistan
Poprzedni artykułRefinansowanie kredytu hipotecznego – czy warto i jak to działa?
Następny artykułNiedzielski: 4. fala już w sierpniu!
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments