Zgubiłeś dowód osobisty? – sprawdź co należy zrobić

460

Zbliża się okres wakacyjny i z każdym miesiącem robi się coraz cieplej. Takie czynniki sprzyjają temu, że zwracamy coraz mniejszą uwagę na przyziemne sprawy. W konsekwencji może się więc zdarzyć, że zgubimy portfel lub wypadnie nam z niego dowód osobisty. Niestety, dane znajdujące się na nim są niezwykle cenne dla oszustów, jego utrata więc może mieć poważne konsekwencje. Co należy w takiej sytuacji zrobić? Jak można zastrzec zgubiony dowód osobisty? Jakie dalsze działania należy podjąć, aby znów posiadać ten dokument? Przekonamy się poniżej:

Zgubienie dowodu osobistego – co zrobić?

Podstawowy dokument poświadczający tożsamość, czyli dowód osobisty, przydaje się w naprawdę wielu sytuacjach. Oprócz wizyt w urzędzie czy kontaktów ze służbami państwowymi jest również często niezbędny do zawierania różnego typu umów czy zaciągania zobowiązań, w tym kredytów i pożyczek. Choć procedury bezpieczeństwa stosowane przez różne firmy wciąż się rozwijają i utrudniają nieuczciwym osobom skorzystanie z cudzego nieszczęścia, to wciąż nie brakuje miejsc, w których dane widniejące na dokumencie pozwolą choćby na uzyskanie środków. Przy tym dane osobowe można wykorzystać na wiele różnych sposobów, dlatego w każdym przypadku należy je chronić (dotyczy to zwłaszcza numeru PESEL oraz serii i numeru dokumentu). Jeżeli doszło do zgubienia dowodu, konieczne stanie się jego zastrzeżenie.

Utrata dowodu osobistego może oczywiście zdarzyć się na różne sposoby. Od tego, jak doszło do zgubienia tego dokumentu, zależeć będą natomiast dalsze kroki. Utrata dowodu w wyniku przestępstwa (kradzieży) powinna oczywiście zostać zgłoszona policji. Wówczas dojdzie do automatycznego zastrzeżenia dowodu.

Zgubienie dowodu osobistego prezentuje się pod tym względem nieco inaczej. Chociaż część osób uważa, że je również możemy zgłosić pod numerem alarmowym lub na najbliższej komendzie, nie będzie to skuteczne, ponieważ nie doszło do popełnienia wykroczenia czy przestępstwa. Możemy to jednak zrobić w urzędzie lub w wygodnej formie przez internet. Na tym jednak nie kończy się lista miejsc, które powinny dowiedzieć się o zgubieniu dowodu. Zaliczamy do nich również banki. To właśnie od nich zaczniemy przedstawiać sposoby na zastrzeżenie dowodu osobistego:

Zgubienie dowodu osobistego – zastrzeżenie w banku

Zgubienie dowodu osobistego zawsze warto szybko zgłosić w naszym banku. Może nas to uchronić przed sporymi problemami. W jaki sposób? Otóż, wszystkie banki w Polsce uczestniczą w systemie “Dokumenty Zastrzeżone”. Oprócz banków w systemie jest szereg innych firm i instytucji, które weryfikują tożsamość klientów. Ich pełna lista nie jest ujawniana, bo to ułatwiłoby pracę oszustom. Są to jednak między innymi firmy leasingowe, dostawcy Internetu, operatorzy telefoniczni, wypożyczalnie.

Jeśli nie mamy możliwości stawić się w placówce banku, w niektórych instytucjach możemy zrobić to telefonicznie. Wtedy, po zdalnej weryfikacji klienta, bank niezwłocznie zastrzega dokument.

Zgubienie dowodu osobistego – unieważnienie dokumentu przez internet

Zgubienie dowodu osobistego można zgłosić przez internet w celu jego unieważnienia. Mogą to zrobić osoby, które mają założony Profil Zaufany na rządowej platformie ePUAP. Jest to najprostszy i najszybszy sposób unieważnienia utraconego dowodu osobistego. Wystarczy:

  • Wejść na stronę logowania i zalogować się Profilem Zaufanym
  • Wybrać, czy zgłasza się utratę, czy uszkodzenie dowodu
  • Kliknąć przycisk “Unieważnij dowód”
  • Podpisać wniosek Profilem Zaufanym – w tym celu trzeba wpisać otrzymany kod SMS

Po tym działaniu od razu zmienia się status dowodu w Rejestrze Dowodów Osobistych. Dzięki temu można unieważnić dowód osobisty nawet w nocy czy w święto. Do unieważnienia nie jest potrzebne żadne działanie urzędnika, system sam weryfikuje dane i unieważnia dowód. Z kolei, na naszą skrzynkę ePUAP zostanie wysłane zaświadczenie o zgłoszeniu utraty dokumentu. Dokument jest ważny do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

Zgubienie dowodu osobistego – unieważnienie dokumentu w urzędzie gminy

Jeśli nie możemy unieważnić dowodu osobistego przez internet (z powodu braku Profilu Zaufanego), pozostaje załatwienie sprawy w urzędzie gminy. Zgubienie dowodu osobistego można zgłosić w dowolnym urzędzie gminy. Nie musi to być urząd właściwy ze względu na miejsce zamieszkania. Unieważnienie dowodu osobistego jest bezpłatne. Sprawa załatwiana jest “od ręki”, nie trzeba czekać, dowód zostanie od razu unieważniony. Na potwierdzenie unieważnienia dowodu urzędnik wyda zaświadczenie. Jest ono ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące. Nie jest jednak dokumentem tożsamości, nie zastępuje więc dowodu osobistego. Zgłaszając się do urzędu gminy, należy wypełnić formularz utraty dowodu osobistego i zabrać inny dokument tożsamości, jeśli się go posiada.

Czasowe zawieszenie dowodu osobistego

Jeśli nastąpiło zgubienie dowodu osobistego wydanego po 4 marca 2019 roku zawierającego warstwę elektroniczną (czyli e-dowodu), można bezpłatnie zgłosić zawieszenie dowodu osobistego. Ma to sens wtedy, gdy jest szansa, że dowód osobisty się znajdzie. Gdyby dowód od razu unieważniono, to nawet po jego odnalezieniu trzeba by było wyrabiać nowy dokument.

Dzięki zawieszeniu, można będzie korzystać z dowodu, gdy ten się odnajdzie i zostanie odwieszony. Można oczywiście od razu taki dowód unieważnić, nie ma obowiązku najpierw zgłaszać zawieszenie dowodu, a dopiero potem go unieważniać. Zawieszenie e-dowodu osobistego może nastąpić na 14 dni. Jeśli w tym czasie się nie znajdzie i nie zostanie odwieszony, to dowód zostanie unieważniony.

Zawieszony dowód osobisty jest czasowo nieważny – nie można go używać w czasie zawieszenia, zawieszone zostają wszystkie wgrane do niego certyfikaty i sam dowód. Zawieszenia dowodu osobistego można dokonać:

  • Przez internet, za pomocą Profilu Zaufanego
  • W dowolnym urzędzie gminy

Zgubienie dowodu osobistego za granicą

W sytuacji, kiedy zgubienie dowodu osobistego miało miejsce za granicą, utratę dokumentu można zgłosić w konsulacie. Aby to zrobić, należy złożyć formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu. Formularz można złożyć osobiście w najbliższym polskim konsulacie lub przesłać go pocztą albo faksem. Dowód osobisty będzie unieważniony najszybciej, jak to możliwe. Konsul przekaże sprawę do urzędu gminy, który wydał dowód. Kiedy urząd dostanie zgłoszenie, od razu go unieważni. W przypadku zgłoszenia utraty dowodu osobiście w konsulacie, otrzymamy zaświadczenie o utracie dowodu osobistego. Jeżeli wysłaliśmy formularz pocztą lub faksem, należy zaznaczyć w formularzu, chęć otrzymania zaświadczenia o utracie dowodu.

Zgubienie dowodu osobistego – wyrobienie nowego dokumentu

Po zgłoszeniu utraty dowodu osobistego należy złożyć wniosek o nowy dowód. Można tego dokonać zarówno przez internet, za pomocą Profilu Zaufanego; lub w dowolnym urzędzie gminy. Usługa jest bezpłatna. Należy tutaj jednak pamiętać, że do wniosku konieczne będzie dołączenie nowych zdjęć, zgodnych z aktualnymi wymogami. Nowy dokument tożsamości powinien zostać wydany maksymalnie w ciągu dwóch miesięcy.

Poprzedni artykułKapitał Wiedzy: Portfel Polaka zaprasza na konferencję organizowaną przez GPW
Następny artykułSposoby inwestowania w nieruchomości, które warto znać
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments