Robisz zakupy przez internet? – sprawdź na co zwrócić uwagę by nie dać się oszukać

263

Niemal każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę, jak wiele zalet niosą ze sobą zakupy przez Internet. Było to szczególnie widoczne podczas kolejnych lockdownów, w dobie pandemii koronawirusa, która spowodowała gigantyczny i gwałtowny wzrost całego sektora e-commerce. Niestety, z powodu tak dużej liczby sprzedawców, istnieje pewne ryzyko, że możemy paść ofiarą nieuczciwych praktyk, fałszywe firmy próbują różnych sztuczek, by wyciągnąć od nas pieniądze. Jak sprawdzać wiarygodność sklepów oraz sprzedawców, aby nie dać się oszukać podczas zakupów przez Internet? Przekonamy się poniżej:

Sprawdź wiarygodność sklepu

Zanim zdecydujemy się na zakupy z nieznanej nam dotychczas strony, warto dokładnie sprawdzić jej wiarygodność. Pozwoli to nie tylko uniknąć oszustwa, ale również ułatwi dochodzenie swoich praw w razie niezgodności produktu z opisem. Zdaniem Europejskiego Centrum Konsumenckiego oraz CERT Polska w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy sklep internetowy podaje najważniejsze informacje o swojej działalności, takie jak:

  • Nazwa firmy
  • Adres siedziby firmy
  • Numer telefonu
  • Adres e-mail
  • NIP
  • KRS – jeśli podlega takiemu obowiązkowi.

Posiadając takie dane, można upewnić się, że sprzedawca istnieje we właściwych rejestrach, a nazwa jego firmy odpowiada podanemu numerowi NIP lub KRS. Dane te można zweryfikować na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Dodatkowo, można również upewnić się, czy sprzedawca jest płatnikiem VAT oraz jaki jest jego status NIP. Takie informacje uzyskamy na stronie rządowej dotyczącej podatków.

Bardzo istotną informacją jest adres siedziby firmy. Trzeba bowiem pamiętać, że działalność gospodarcza lub spółka zarejestrowana poza Unią Europejską znacznie utrudnia dochodzenie swoich praw w razie niewywiązania się z umowy przez sprzedawcę. Należy więc przede wszystkim dokładnie sprawdzić z kim mamy do czynienia, aby w razie takiej potrzeby, móc dochodzić swoich praw.

Poczytaj opinie klientów

FeedbackWiele informacji pozwalających zweryfikować wiarygodność kontrahenta powinny dostarczyć nam opinie innych klientów. Warto jednak pamiętać, że można im zaufać jedynie na serwisach aukcyjnych, takich jak Allegro. Prywatne strony sklepów internetowych mogą natomiast podlegać manipulacji ze strony właściciela firmy. Innymi słowy, sam może zamieszczać pozytywne opinie na temat sklepu. W takim przypadku należy poszukać opinii o danym sklepie internetowym w innych źródłach.

Warto także zwracać uwagę na datę wystawienia opinii i recenzji. Jeśli sklep działa od niedawna, a na jego stronie widzimy dużo pozytywnych komentarzy wystawionych w jednym dniu, należy być ostrożnym. Istnieje prawdopodobieństwo, że są one fałszywe – wystawione przez osoby, które stworzyły nieuczciwy sklep.

Upewnij się, że zawierasz umowę sprzedaży

Czasami najmniej uwagi zwracamy na rzeczy oczywiste. Nieuczciwi sprzedawcy, oferujący produkty w wyjątkowo korzystnych cenach, starają się to wykorzystać. W jaki sposób? Na przykład, za pomocą ofert najmu, a nie sprzedaży. Innymi słowy nie jesteśmy wtedy właścicielem produktu, lecz posiadaczem. Nie możemy go sprzedać dalej oraz musimy liczyć się z koniecznością poniesienia kosztów napraw w przypadku szkód.

Przed dokonaniem zakupu w Internecie należy również dokładnie przeczytać regulamin sklepu. W razie jakichkolwiek pytań, warto zadać je sprzedającemu jeszcze przed zdecydowaniem się na zakup. To kluczowy czynnik, który pozwoli uniknąć nam oszustwa. Mimo że bardzo często regulaminy są długie, to warto poświęcić na to czas, aby uniknąć przykrych niespodzianek. W regulaminie powinny być informacje o prawach i obowiązkach każdej ze stron transakcji. Uwagę powinny zwrócić niejasne oraz trudne do zrozumienia zwroty, o które należy dopytać sprzedawcę.

Prawidłowe zrozumienie regulaminu oraz jego weryfikację z pewnością ułatwi znajomość praw konsumenta, z którymi można zapoznać się na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Upewnij się, że otrzymasz dowód zakupu

Po uzyskaniu pewności o zawarciu umowy kupna, a nie najmu, warto zwrócić uwagę na otrzymany dowód sprzedaży. Może być to zarówno paragon fiskalny, jak i faktura VAT. Bez takich dokumentów nabywca nie ma prawa do skorzystania z gwarancji lub reklamacji, co może narazić go na straty.

Podczas zakupów w Internecie najczęściej otrzymuje się możliwość wyboru formy dowodu zakupu, czyli zdecydować czy będzie to faktura VAT czy paragon. Jeśli jednak sprzedawca nie udostępnił takiej funkcji, należy się z nim skontaktować w celu ustalenia rodzaju dokumentu potwierdzającego zakupy.

Może się także zdarzyć, że towar zostanie dostarczony bez dowodu zakupu. Wówczas trzeba niezwłocznie upomnieć się o niego u sprzedawcy. Warto jednak pamiętać, że obecnie bardzo wiele firm wystawia faktury elektroniczne. Dlatego zanim upomnimy się o fakturę czy paragon warto sprawdzić skrzynkę mailową. Dowód zakupu powinien także dokładnie opisywać zakupiony towar. Najlepiej, jeśli widnieje na nim pełna nazwa produktu lub usługi w wybranej wersji. Ogólne określenia typu “sprzęt RTV” lub “elektronika” absolutnie nie są wystarczające.

Zapytaj o warunki gwarancji

gwarancjaNikt nie oczekuje problemów z dopiero co zakupionym produktem, ale wiadomo, że lepiej się czujemy wiedząc, iż w razie czego mamy pod ręką gwarancję. Dlatego, robiąc zakupy w Internecie, zawsze warto dopilnować byśmy ją otrzymali. Pozwoli to uniknąć ewentualnych kosztów naprawy, jeśli przyczyna uszkodzeń nie leży po stronie nabywcy. Informacje na temat gwarancji zazwyczaj są umieszczone na aukcji lub stronie internetowej. Jeśli ich nie ma warto przed zakupem zapytać sprzedawcę o długość i warunki okresu gwarancyjnego.

Warto zdawać sobie sprawę, że czasem okres gwarancyjny nie liczy się od chwili zakupu, lecz od momentu aktywacji urządzenia. Jeśli sprzęt jest powystawowy, to możliwe, że czas trwania gwarancji jest krótszy niż standardowo. Przy zakupach przez Internet należy więc zwrócić uwagę na takie kwestie dotyczące gwarancji, jak:

  • Okres jej trwania
  • Do kiedy jest liczona
  • Jaki zakres napraw obejmuje
  • Z jakich akcesoriów można korzystać
  • Jakie dokumenty będą potrzebne, aby skorzystać z prawa gwarancji.

Zwracaj uwagę na dostępne metody płatności

Każdy sklep internetowy powinien oferować kilka metod płatności za zakupiony towar, takich jak płatność za pośrednictwem systemów szybkich płatności (PayU, Dotpay, Przelewy24) oraz płatność przy odbiorze zamówienia.

Jeśli sklep, w którym zdecydowaliśmy się robić zakupy oferuje tylko jedną metodę płatności – lepiej dla własnego bezpieczeństwa zrezygnować z robienia w nim zakupów. Szczególnie jeśli jedyną metodą płatności jest przedpłata na konto bankowe, a cena za kupowany produkt jest w tym sklepie niespodziewanie niska. W takim przypadku po zrobieniu przelewu nie mamy żadnej gwarancji, że towar za który zapłaciliśmy do nas dotrze.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments