W piątek rano Agora opublikowała raport finansowy za trzeci kwartał 2023 roku. Okazało się, że strata netto spółki ostatecznie była mniejsza, a zysk EBITDA wyższy od oczekiwań analityków. Co więcej, Agora spodziewa się utrzymania dobrej koniunktury na rynku reklamowym w 2024 roku.
Informacje te wywołały wyraźny wzrost popytu na akcje spółki. W efekcie, podczas piątkowej sesji ich kurs zyskał 5,7%. Dziś zaś papiery wartościowe Agory drożeją o kolejne 3,5%.
Agora z mniejszą stratą netto niż prognozowano 
Z opublikowanego w piątek rano raportu Agory za za trzeci kwartał 2023 roku wynika, że strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniosła 14,2 miliona złotych.
Dla porównania, w analogicznym kwartale rok wcześniej spółka wykazała 23,5 miliona PLN straty netto. Ponadto, przedział oczekiwań analityków zakładał od 16,4 do nawet 19,1 miliona złotych straty netto.
Zysk operacyjny Agory w trzecim kwartale bieżącego roku sięgnął z kolei 14,6 miliona złotych, co stanowi znaczący wzrost z 0,1 miliona PLN zysku odnotowanego rok wcześniej. Analitycy prognozowali zaś, że zysk EBIT wyniesie od 13,3 do 16,3 miliona złotych.
Zysk EBITDA Agory w opisywanym kwartale wyniósł natomaist 59,2 miliona złotych, co przekłada się na wzrost rok do roku rzędu 46,9%. Co więcej, wartość ta także jest wynikiem wyższym od prognoz analityków, które zakładały od 23 do 57 milionów PLN zysku EBITDA.
Przychody Agory w trzecim kwartale 2023 roku wyniosły zaś 363,5 miliona złotych, co oznacza wzrost w ujęciu rocznym o 36%. Analitycy zakładali natomiast przychody w wysokości od 361 do 370 milionów PLN.

Partnerem portalu Portfel Polaka jest Plantwear S.A., polski producent zegarków i biżuterii, oferujący najwyższej jakości produkty wykonane z naturalnych surowców: drewna i kamieni szlachetnych. Odkryj piękno i unikalność modowych dodatków.
Które segmenty działalności Agory radzą sobie najlepiej?
W raporcie możemy również przeczytać, że segment „film i książka” odnotował w trzecim kwartale zwyżkę zysku operacyjnego o 48%, do 18,2 miliona złotych. Jego przychody wzrosły zaś o 37,5% i wyniosły 152,3 miliona PLN.
Z kolei działalność prasowa Agory w trzecim kwartale zwiększyła sprzedaż o 2,5%, do 56,4 miliona złotych i zanotowała 0,5 miliona PLN zysku operacyjnego wobec 7,8 miliona złotych straty przed rokiem.
W segmencie reklamy zewnętrznej sprzedaż zwiększyła się w trzecim kwartale o 20,4%, do 46,7 miliona złotych. Zysk operacyjny wzrósł zaś o 69,6%, do 3,9 miliona PLN. Z kolei, działalność radiowa przyniosła grupie 6,8 miliona złotych zysku operacyjnego wobec 0 PLN zysku przed rokiem. Przychody wzrosły o 194,9%, do 75,5 miliona złotych.
Dobra koniunktura na rynku reklamowym utrzyma się w 2024 roku? 
Podczas piątkowej telekonferencji, prezes Agory Bartosz Hojka przekazał, że “na rynku reklamowym utrzymuje się dobra koniunktura, widzimy to w dynamice trzeciego kwartału i zobaczymy, w naszej ocenie, w dynamice czwartego kwartału”.
Prezes Agory poinformował, iż “spodziewa się, że ta dynamika będzie przewyższała najbardziej optymistyczne założenia, a dobra koniunktura się utrzyma w 2024 roku. Nie ma dzisiaj żadnych sygnałów, żeby zakładać, że to się zmieni. Natomiast jest kilka pozytywnych sygnałów makroekonomicznych, które sprzyjają, takiemu założeniu dobrej koniunktury, więc Agora oczekuje, że ta dynamika będzie pozytywna i co najmniej utrzyma się na satysfakcjonującym poziomie”.
Bartosz Hojka oznajmił także, iż “z uwzględnieniem inflacji, patrząc w cenach realnych, Agora cały czas nie odbudowała jeszcze rynku po pandemii. Spółka szacuje, że rynek jest na poziomach z 2018 i 2019 roku. Agora musi włożyć sporo wysiłków, żeby te wyniki wróciły do takich, jakie notowano przed pandemią. Cały czas widać jak dewastujący efekt ta zaraza miała dla biznesu”.
Rynek kinowy rośnie w dwucyfrowym tempie
Prezes Agory stwierdził ponadto, iż “podobnie sytuacja wygląda w kinach. Agora ma bardzo satysfakcjonującą dynamikę wzrostu rynku kinowego w porównaniu do ubiegłego roku. Ta dynamika przekracza narastająco 15%. (…) Są szanse, że ta dwucyfrowa dynamika się utrzyma średniorocznie w stosunku do 2022 roku”.
Bartosz Hojka zaznaczył przy tym, że “jednak patrząc na poziom frekwencji kinowej po trzech kwartałach, to jest to poziom, który rynek kinowy w Polsce notował w 2015, 2016 roku. Znowu widać jak bardzo pandemia cofnęła rynek o kilka lat. (…) Do odbudowania jest bardzo wiele”.
Na koniec prezes Agory dodał, że “patrzy na przyszły rok z optymizmem, ale z zawiniętymi rękami, żeby ten optymizm rynkowy przekuć na dobre wyniki. To na pewno będzie wymagało dużo pracy”.
Akcje mocno w górę
Nie ma żadnych wątpliwości, że zarówno wyniki kwartalne – które przewyższyły oczekiwania analityków – jak i optymistyczne prognozy Agory na ostatni kwartał oraz przyszły rok zostały bardzo dobrze przyjęte przez uczestników rynku. Popyt na akcje spółki był tak duży, że w piątek ich kurs podrożał o 5,7%.
Co więcej, dziś papiery wartościowe Agory nadal wyraźnie pną się w górę. W tej chwili zyskują one 3,5%, a ich kurs osiąga najwyższą wartość od lipca 2021 roku.
O spółce
Agora to polska spółka prowadząca działalność medialną. Powstała w 1989 roku, a jej siedziba mieści się w Warszawie. Obecnie najważniejszymi przedsięwzięciami grupy są:
- Helios – operator sieci kin oraz właściciel firmy produkcji i dystrybucji filmowej Next Film
- Działalność radiowa pod szyldem Grupa Eurozet powstała dzięki połączeniu sił Grupy Radiowej Agory i Eurozetu, którego Agora jest większościowym wspólnikiem
- AMS – lider rynku reklamy zewnętrznej
- Media informacyjne – “Gazeta Wyborcza”, serwis Gazeta.pl i ponadregionalne Radio Tok FM
Agora posiada ponadto serwisy internetowe, zajmuje się wydawaniem i dystrybucją książek, wydawnictw muzycznych oraz filmowych, a także działa na rynku gastronomicznym. Na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka zadebiutowała w 1999 roku.