Fabryka polskich samochodów elektrycznych Izera ma powstać w woj. śląskim, w Jaworznie – poinformowała dziś spółka ElectroMobility Poland.

Izera w Jaworznie

Minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego, samorządu Jaworzna i Lasów Państwowych podpisali w Katowicach „Memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych”.

Przypomnijmy, że oficjalna premiera polskiej marki samochodów elektrycznych Izera miała miejsce w lipcu br. Firma ElectroMobility Poland (EMP) przedstawiła w czasie wydarzenia dwa prototypy polskich samochodów elektrycznych (SUV i hatchback). Zapowiadano, że pierwsze Izery pojawią się na ulicach w III kw. kwartale 2023 r. Z kolei już w 2021 r. ma powstać wspomniana fabryka.

ElectroMobility Poland przyznało dziś, że spośród 30 analizowanych przez firmę lokalizacji przyszłej fabryki najlepszą okazało się Jaworzno w woj. śląskim.

– Ten wybór i finansowe wsparcie rządowe dla projektu umożliwi rozpoczęcie inwestycji już jesienią 2021 r. – podała dziś spółka.

By fabryka powstała trzeba będzie zatrudnić ok. 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.

Sama spółka ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 r. jako inicjatywa koncernów energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA, z których każdy objął po 25 proc. kapitału akcyjnego.

W pracach nad polskim samochodem elektrycznym ma być wykorzystywany potencjał Sieci Badawczej Łukasiewicz. Dziś tworzą ją aż 33 instytuty w całej Polsce. Prowadzą badania m.in. nad innowacyjnymi środkami transportu, magazynowaniem i przetwarzaniem energii (chodzi np. ogniwa paliwowe, superkondensatory, baterie i akumulatory) oraz doborem, implementacją i konfiguracją napędu elektrycznego.

Jazda próbna

Jak pisaliśmy pod koniec listopada, prototyp polskiego „elektryka” ma już też za sobą pierwszą jazdę próbną. Przejechał nieoddanym jeszcze do użytku fragmentem drogi S2, czyli Południowej Obwodnicy Warszawy.

Mimo powyższego samochód elektryczny nadal budzi duże kontrowersje. Chodzi m.in. o zasięgi takich pojazdów, zwłaszcza w naszym klimacie, gdy niskie temp. zimą mogą mocno zmniejszyć możliwości tego typu samochodu.

Na ten temat jakiś czas temu rozmawialiśmy z Łukaszem Maliczenko, Dyrektorem ds. Rozwoju Technicznego ElectroMobility Poland. Z całego wywiadu dowiecie się m.in. na jakim etapie jest projekty Izery, czym różnią się dwie wersje samochodu i jaki będzie koszt pełnego ładowania baterii.

Całe video znajdziecie tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=zl3OBlEsFkA

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments