Pomysł na dochodowy biznes – warsztat naprawy jednośladów

208

Mimo postępu technologicznego, konsumpcjonizmu, wszechobecnej mechanizacji i coraz wyższego przeciętnego tempa życia, klasyczne jednoślady – zarówno motocykle czy skutery jak i rowery wciąż cieszą się niesłabnącą popularnością. W przypadku tego ostatniego środka transportu, mamy do czynienia nawet z tendencją wzrostową – rower jest bowiem ważnym elementem nowoczesnej kultury miejskiej i chętnie takimi jednośladami poruszają się wszyscy – od dzieci po seniorów.

Motocyklistów i posiadaczy skuterów w naszym kraju także mamy bardzo dużą ilość. Ich miłośnicy kochają dreszczyk adrenaliny, który zapewnia im jazda na takiej maszynie i za nic nie zamienią jej w sezonie na inny środek transportu.

Co jednak oczywiste, wszelkie jednoślady – podobnie jak inne pojazdy – wymagają regularnego serwisowania, a także mają to do siebie, że od czasu do czasu potrafią się zepsuć. Serwisy i warsztaty, w których można je naprawić lub przygotować do jazdy w rozpoczynającym się sezonie wciąż nie są natomiast przesadnie liczne w naszym kraju. Czy zatem mamy tutaj do czynienia z rynkową niszą, która może przerodzić się w świetny pomysł na dochodowy biznes? Odpowiemy na to pytanie w dalszej części tekstu. Zacznijmy od podstawowych informacji dotyczących założenia takiej działalności:

Jak otworzyć własny serwis jednośladów? Naprawa roweru

Wpis do CEIDG

Założenie warsztatu jednośladów jest bardzo łatwe i nie wymaga zdobywania koncesji i zezwoleń. Po podjęciu decyzji o założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej należy dokonać zgłoszenia na formularzu CEIDG-1 (wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), który następnie składa się w urzędzie miasta lub gminy:

  • Osobiście
  • Elektronicznie wykorzystując bezpieczny podpis kwalifikowany
  • Elektronicznie bez bezpiecznego podpisu kwalifikowanego przez Profil Zaufany na platformie ePUAP
  • Listem poleconym (podpis musi być poświadczony notarialnie).

Wybierając prowadzenie działalności w formie spółki jawnej lub z ograniczoną odpowiedzialnością, należy złożyć wniosek o wpis do rejestru KRS.

Formularz VAT-R

Następnie należy złożyć formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym – drogą elektroniczną, listem poleconym lub osobiście. Należy to zrobić najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT. Złożenie formularza jest bezpłatne.

Formularz ZUS

W kolejnym etapie w terminie do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej w ZUS-ie należy złożyć formularz ZUS ZZA lub ZUS ZUA. Pierwszy jest zgłoszeniem jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego – gdy wykonywana działalność jest jedynym źródłem dochodów; a drugi do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego – gdy jest się dodatkowo zatrudnionym na umowę o pracę, w której zarabia się powyżej minimalnej krajowej.

Koszty rozpoczęcia biznesu i prowadzenia warsztatu naprawy jednośladów

Koszty na start

Do założenia własnego serwisu jednośladów w pierwszej kolejności konieczny będzie odpowiedni lokal. Ponadto, skoro mamy do czynienia z warsztatem, to muszą się w nim znajdować odpowiednie, specjalistyczne narzędzia, za pomocą których możemy naprawić każdą usterkę. A jak wiadomo, tego typu sprzęt będzie zajmował trochę miejsca, podobnie jak niezbędne na wyposażeniu części zamienne do niezwłocznej naprawy najczęstszych awarii. Warsztat rowerowy

Co oczywiste, w lokalu potrzebna jest także sama przestrzeń, w której będziemy naprawiać jednoślady. Ponadto, nie może brakować miejsca na same rowery, skutery i motocykle klientów, które przecież będziemy składować po naprawie, zanim zostaną odebrane.

W efekcie koszty na start przy tego typu działalności mogą wynieść nawet niewiele ponad 40 tysięcy złotych. Wiele zależy tutaj od tego na jakie wyposażenie się zdecydujemy – przy markowych narzędziach najwyższej klasy, które mają zamiar posłużyć nam minimum kilkanaście lat; oraz szerokim wyborze części zamiennych, taki biznes może wymagać wydatku przekraczającego 160 tysięcy PLN. W zdecydowanej większości przypadków jednak kwota ta zamyka się w 80 tysiącach złotych.

Stałe wydatki na lokal

Z kolei jeśli chodzi o koszty stałe, to czynsz za wynajem lokalu nie powinien przekroczyć 4 tysięcy złotych miesięcznie. Kwota ta jednak może być znacznie niższa (zazwyczaj nie przekracza ona 2500 PLN) – wszystko zależy od lokalizacji. Najlepiej, aby dojazd do serwisu był zarówno łatwy dla rowerzystów jak i motocyklistów czy posiadaczy skuterów. Nie powinien być on zatem znacząco oddalony od ruchliwej ścieżki rowerowej.

Ile można zarobić prowadząc serwis jednośladów?

Warsztat naprawy jednośladów to typowy biznes sezonowy. Rosnące zainteresowanie usługami serwisowymi tego typu maszyn zauważyć można jednak co roku już w okresie wczesnowiosennym. Wówczas zimowa aura odchodzi w zapomnienie, temperatury skaczą powyżej zera, opady deszczu i śniegu należą do rzadkości. Właśnie wtedy właściciele rowerów, skuterów i motocykli wyciągają swoje maszyny, aby przygotować je do sezonu i wykonać najpilniejsze naprawy.

Jednak szczyt popularności i co za tym idzie liczby klientów w warsztatach przypada na najgorętsze miesiące – czerwiec, lipiec i sierpień. W tym okresie przychody z samego serwisu nierzadko wynoszą nawet ponad 6 tysięcy złotych miesięcznie. Dokładając do tego sprzedaż części zamiennych, mogą wzrosnąć nawet do 10 tysięcy PLN. Jak zatem widzimy na takiej działalności można dobrze zarobić.

Działalność poza sezonem

Co natomiast poza sezonem? Wtedy warto rozważyć świadczenie w wynajmowanym lokalu usług dodatkowych związanych z jednośladami. W pierwszej kolejności – jeśli mamy do tego wystarczającą przestrzeń – możemy oferować usługę przechowywania maszyn. Innym pomysłem może być usługa detailingu motocykli, skuterów i rowerów. Coraz więcej osób w naszym kraju nabywa obecnie jednoślady wysokiej klasy – nic dziwnego więc, że chcą o nie odpowiednio zadbać i popyt na detailing takich maszyn rośnie. Naprawa motocykla

O czym jeszcze należy pamiętać?

Jak już zostało wspomniane, bardzo często szanse powodzenia serwisu jednośladów zależą od jego lokalizacji. Najlepiej, aby znajdował się on w pobliżu ruchliwych ścieżek rowerowych, ale jednocześnie by motocykliści nie mieli problemu z tym, by szybko się do niego dostać. Najważniejsze jednak, aby konkurencyjny lokal świadczący te same usługi nie znajdował się w pobliżu.

Nie wolno także zapominać o marketingu. Pod tym względem, w pierwszej kolejności należy zainwestować w widoczny szyld – w końcu właściciele jednośladów przejeżdżający obok naszego lokalu, muszą wiedzieć, że naprawiamy w nim jednoślady.

Ponadto, zdecydowanie warto promować swoją działalność w Internecie, przede wszystkim na portalach społecznościowych. Strona na Facebooku i konto na Instagramie wydają się świetnym pomysłem. Ponadto, warto na tych profilach zamieścić nagrania poglądowe, na których naprawiamy pewne usterki, zajmujemy się detailingiem lub tłumaczymy jak dokonać najprostszych modyfikacji – to wzbudzi zaufanie potencjalnych klientów. Warto także promować swoją działalność na Facebookowych grupach lokalnych społeczności mieszkańców – aby wszyscy byli świadomi, że tuż obok ich mieszkań znajduje się taki warsztat.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments