SEO – co to jest i dlaczego jest warte inwestycji?

382

SEO to jedna z najpopularniejszych form reklamy internetowej. Stała się nią nie bez powodu. Z jednej strony dzięki SEO można uzyskać znacznie lepsza widoczność w wyszukiwarce Google, z której korzysta niemal każdy. Z drugiej, choć na pierwsze efekty trzeba czekać, na dłuższą metę korzystanie z tej formy promocji zazwyczaj jest o wiele korzystniejsze, niż inne kanały marketingu internetowego.

Co to jest SEO?

Na początku wyjaśnijmy samo pojęcie. SEO to proces optymalizacji strony pod kątem uczynienia jej jak najbardziej przyjazną dla wyszukiwarek internetowych. Należy przy tym zaznaczyć, iż choć sama nazwa SEO (skrót od Search Engine Optimalization) odnosi się do działań przeprowadzanych na samej stronie (czyli on-site), to w praktyce działania pozycjonujące zawierają także element off-site, w postaci linkowania do niej z zewnątrz.

Czym się zajmują agencje SEO?

Lista działań, które wchodzą w skład procesów SEO, jest długa. Co więcej, wraz z rozwojem wyszukiwarek i zmianami technologicznymi, część z działań ulega modyfikacji lub wręcz zanika. Z drugiej strony są i takie, które nagle wchodzą w zakres działań pozycjonerskich. Rolą specjalistów SEO jest więc stała aktualizacja wiedzy, testowanie nowych rozwiązań, wdrażanie i aktualizowanie ich i dopasowywanie ich do realnych potrzeb danego klienta.

Przy tym wszystkim specjaliści SEO muszą pamiętać o regularnym, okresowym audytowaniu strony, wyszukiwaniu problemów, których naprawa może pozytywnie wpłynąć n a widoczność w wyszukiwarce, znajdowaniu obszarów, które stanowią potencjalne szanse na pozyskanie tematycznego ruchu organicznego i dostosowywanie się do tego, w jaki sposób Google zmienia sposób prezentowania wyników wyszukiwania.

Czym jest audyt SEO?

Skoro już wspomnieliśmy o audytowaniu, wypadałoby napisać również i o tym, czym jest audyt SEO. Otóż jest to zbiór działań mających na celu określenie aktualnego stanu strony w kontekście teog, jak może na nią reagować Google. W zależności od zakresu informacji, jakie chce pozyskać osoba audytująca, w trakcie przeglądu domeny ustala się, czy nie występują na niej problemy z nagłówkami i metadanymi, określa się ewentualne problemy z indeksowaniem podstron, wskazuje różne aspekty techniczne, które mogą mieć wpływ na sposób interpretowania witryny przez wyszukiwarki.

Audyt SEO może tez uwzględniać czynniki z pogranicza SEO i UX, takie jak szybkość działania strony – co ma bezpośredni związek z tym, że Google w ocenianiu strony uwzględnia takie parametry, jak Core Web Vitals (związane właśnie z tempem wczytywania, ale też renderowania witryny).

Co więcej, audyt SEO może zwracać uwagę również na czynniki zewnętrzne, takie jak obecna widoczność w wyszukiwarce, aktualną tendencję zmian, czy ocenę największych konkurentów.

Wszystkie te działania wymagają dużej staranności i wiedzy, a ponadto dobrze jest, jeśli wykonywane są z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi, które są w stanie przyśpieszyć procedurę audytowania, ale także poprawić jej dokładność. I tu warto zauważyć, iż część z tych narzędzi jest na tyle kosztowna, że w przypadku chęci samodzielnego audytowania strony mogłyby się okazać nieopłacalne – tymczasem w agencjach SEO są to narzędzia „na stanie”, które dzięki wykorzystywaniu przy wielu klientach po prostu inaczej wyglądają pod względem kosztów per konkretny audyt.

Ile kosztuje SEO?

Nie ma jednej odpowiedzi, ponieważ wiele zależy od konkretnej branży, stanu strony, ale też jej historii i skali działań konkurencji. Warto jednak mieć na względzie, iż małe inwestycje nie są dla dużych biznesów wystarczające. Jeśli skutki działań SEO mają być zauważalne, muszą się wiązać z pewnymi minimalnymi nakładami. Co więcej – trzeba mieć też na uwadze, ze pierwsze efekty następują z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Z drugiej strony, gdy już się rozpędzą, w skali roku, dwóch, czy więcej, zaczynają się zwracać z nawiązką.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments