Rowery i wózki gastronomiczne to lukratywny biznes – sprawdź, ile można zarobić

Udostępnij

Biznes gastronomiczny to marzenie wielu początkujących przedsiębiorców. Niestety, przez wysoki próg wejścia w inwestycję, koszty wynajmu lokalu i zatrudnienia wielu pracowników, plany te są coraz częściej porzucane. Czy istnieje alternatywa, która nie wymaga dużego zaplecza finansowego, a może spełnić marzenia o własnej restauracji? Oczywiście, że tak!

Stanowi je mobilna gastronomia, którą obecnie należy już uznać za prawdziwe objawienie ostatniej dekady. Okazuje się bowiem, że mobilna gastronomia stała się już nawet najszybciej rozwijającym się sektorem branży gastronomicznej w Polsce, a w ciągu ostatnich 10 lat liczba tego typu pojazdów w naszym kraju zwiększyła się o połowę. Na mobilną gastronomię składają się wszelkie pojazdy gastronomiczne, z których prowadzi się sprzedaż różnych rodzajów produktów spożywczych.

Zwłaszcza w wakacje możemy dostrzec, że moda na jedzenie “pod chmurką” szerzy się w miastach i zdobywa coraz więcej zwolenników w naszym kraju – konsumenci bardzo chętnie decydują się na posiłek, deser lub napój, który łatwo mogą znaleźć w często uczęszczanych przez nich miejscach.

Ponadto logika wskazuje, że w przypadku takich pojazdów mobilnej gastronomii jak rowery czy wózki, próg wejścia w taki biznes nie powinien być ustawiony zbyt wysoko. Jak zatem założyć taką działalność? Ile to kosztuje i ile można zarobić? Na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby zmaksymalizować szanse na odniesienie sukcesu w tym biznesie? Odpowiedzi na te pytania zostaną zaprezentowane poniżej:

Wózki i rowery gastronomiczne – podstawowe informacje Wózek gastronomiczny

Rowery, wózki bądź riksze gastronomiczne to pojazdy umożliwiające prowadzenie biznesu bez posiadania własnego lokalu. Są one wyposażone w akumulatory, które pozwalają na pracę nawet przez cały dzień. Chociaż za miejsce, którym je rozstawimy, często trzeba zapłacić, to nie są to wysokie koszty, a w porównaniu z miesięcznym czynszem i kosztem utrzymania restauracji – bardzo niskie. Co więcej, w przypadku mniejszych pojazdów – takich jak rowery gastronomiczne – możemy nawet zmieniać lokalizację naszego punktu w ciągu dnia pracy.

Pojazdy służące do mobilnej gastronomii oferują dziś naprawdę szeroki wachlarz możliwości. Za ich pomocą możemy sprzedawać lody, desery, napoje, ale także ciepłe posiłki – istnieje możliwości wyposażenia ich nawet w płyty grzewcze przeznaczone pod woki. W zasadzie ogranicza nas tutaj głównie wyobraźnia.

Jak wygląda rower gastronomiczny?

Rower gastronomiczny to najczęściej niewielki, trójkołowy pojazd z zamieszczonym odpowiednim wózkiem, za pomocą którego rozwozi się gotowe produkty do sprzedaży. Taki sprzęt może mieć także umocowane większe podwozie ze specjalnymi pojemnikami, kontenerami na żywność czy miejscem przeznaczonym do prostej obróbki termicznej.

Mobilność przede wszystkim

Rowery i wózki gastronomiczne najczęściej służą do sprzedaży na zewnątrz – ustawione w często uczęszczanych miejscach lub do sprzedaży w różnych lokalizacjach w zależności od okresu lub potrzeb, a także własnej inicjatywy. Pojazdy gastronomiczne pozwalają na sprzedaż również podczas większych eventów, takich jak choćby koncerty plenerowe i festiwale.

W efekcie, mobilna gastronomia pod postacią roweru lub wózka, choć najczęściej nie jest w stanie magazynować dużej ilości produktów, zdobywa rynek możliwością bycia punktem sprzedaży niemalże wszędzie. Dzięki łatwej mobilności, można za pomocą takiego sprzętu sprzedawać swoje produkty nawet w centrach handlowych czy biurach. Wykorzystując ten fakt, możemy prowadzić biznes całoroczny, a nie tylko sezonowy, na najcieplejszy okres wakacyjny. Wózek gastronomiczny z lodami

Jak założyć mobilny biznes gastronomiczny?

Wymagania sanepidu

Kwestia, która często jest nie do końca znana przedsiębiorcom angażującym się w rowery i wózki gastronomiczne, to ich status w świetle prawa. Otóż, każdy mobilny pojazd gastronomiczny musi spełniać określone zasady sanepidu, do których należy posiadanie:

  • Blatu ze stali nierdzewnej dopuszczonej do kontaktu z żywnością
  • Bojlera grzejącego wodę
  • Trzech zbiorników na wodę (ciepłą, zimną oraz brudną)

Ponadto, prowadząc działalność gastronomiczną, musimy dysponować orzeczeniem lekarskim dla celów sanitarno-epidemiologicznych. Warto również zaznaczyć, że w każdym indywidualnym przypadku wymagania sanepidu mogą się nieco różnić i w efekcie niezbędne może okazać się dodatkowe wyposażenie – w zależności od tego jaką żywność i napoje wytwarzamy i sprzedajemy.

Rejestracja działalności

Jak nietrudno się domyślić, mobilny biznes gastronomiczny wymaga zarejestrowania działalności gospodarczej. Przy podjęciu decyzji o założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej należy dokonać zgłoszenia na formularzu CEIDG-1, który następnie składa się w urzędzie miasta lub gminy:

  • Osobiście
  • Elektronicznie wykorzystując bezpieczny podpis kwalifikowany
  • Elektronicznie bez bezpiecznego podpisu kwalifikowanego przez Profil Zaufany na platformie ePUAP
  • Listem poleconym (podpis musi być poświadczony notarialnie)

Po złożeniu wniosku uzyskuje się wpis do centralnej ewidencji działalności gospodarczej, który jest jednoznaczny z uzyskaniem NIP oraz numeru REGON. Uzyskanie takiego wpisu jest bezpłatne.

Następnie należy wybrać formę opodatkowania w urzędzie skarbowym, zgłosić swoją działalność do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Państwowej Inspekcji Pracy. Ponadto, oczywiście każda firma musi mieć też założone konto bankowe.

Kasa fiskalna Wózek gastronomiczny z lodami

Co z obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej? Miernikiem zwolnienia właściciela biznesu ze stosowania tego urządzenia jest obrót, który może wynieść maksymalnie 20 tysięcy złotych w skali całego roku. Ponadto, właściciel roweru gastronomicznego albo innego pojazdu musi zweryfikować, czy jego działalność opiera się na usłudze gastronomicznej czy tylko na dostarczaniu konkretnego towaru klientowi.

Zazwyczaj wydawanie jedzenia z roweru gastronomicznego nie wiąże się z żadną obsługą kelnerską i najczęściej towarzyszy mu tylko obróbka termiczna, jak podgrzanie. Klient nie ma również wyznaczonego miejsca do spożycia posiłku. Te argumenty przemawiają za tym, że rowery wózki gastronomiczne tak naprawdę dostarczają jedzenie, a nie świadczą usługi gastronomiczne.

Jeżeli jednak nasza mobilna gastronomia sprzedaje towar, a nie świadczy usługę, również mamy prawo do zarejestrowania kasy fiskalnej w momencie, gdy przekroczymy próg dochodu w wysokości 20 tysięcy złotych w skali roku. Zazwyczaj gastronomia na kółkach bardzo szybko generuje przychód dużo większy niż ten i właściciel zobowiązany jest do wyposażenia się w kasę fiskalną.

Gdzie może stanąć nasz pojazd mobilnej gastronomii?

Ponadto, należy również mieć świadomość, że nasz rower lub wózek gastronomiczny nie może stanąć gdziekolwiek. W zależności od tego, kto jest właścicielem terenu, na którym taki pojazd stanie, powinniśmy spisać z właścicielem stosowną umowę wynajmu tego terenu lub uzyskać od niego pisemną zgodę na stawianie naszego roweru lub wózka na miejscu stanowiącym jego własność.

Jeśli teren jest prywatny, takie ustalenia powinniśmy czynić bezpośrednio z właścicielem. Jeżeli teren należy zaś do miasta, najem czy też sama zgoda powinna zostać udzielona przez odpowiednie komórki organizacyjne urzędu miasta. W wielu miastach zostało to rozwiązane w ten sposób, że wyznaczono kilka miejsc, w których jest możliwość postawienia mobilnych punktów gastronomicznych i chętni zgłaszają się na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” lub w ramach organizowanych przetargów. Wózek gastronomiczny

Należy również mieć na uwadze, że niektóre miasta, zwłaszcza w obrębie starówki, stawiają odpowiednie wymagania również co do samego wyglądu wózka czy roweru gastronomicznego. W efekcie wygląd naszego pojazdu musi wtedy być spójny z otoczeniem.

Koszty na start

Jak nietrudno się domyślić, główny koszt stanowi sam zakup roweru lub wózka gastronomicznego i jego zaadaptowania do sprzedawania wybranego przez nas produktu.

Cena takiego pojazdu, wraz z niezbędnym do prowadzenia działalności z zakresu mobilnej gastronomii wyposażeniem, z reguły zawiera się w przedziale od 25 do 70 tysięcy złotych brutto – wszystko oczywiście zależy od rozmiaru pojazdu i rodzaju samego produktu, który zamierzamy sprzedawać.

Koszty prowadzenia działalności

Tutaj w grę powinny wchodzić tylko dwa rodzaje wydatków. Pierwszym jest opłata dla właściciela terenu, na którym prowadzimy naszą działalność. W tym przypadku koszty są zróżnicowane i trudno podać konkretną kwotę – mogą wynieść od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie, w przypadku najbardziej obleganych lokalizacji. W wielu miejscach jednak właściciele terenu w ogóle nie wymagają czynszu.

Drugi wydatek stanowią natomiast comiesięczne opłaty za energię oraz same produkty – lub półprodukty – z których później będziemy wytwarzać sprzedawane w naszym rowerze lub wózku przekąski, potrawy lub napoje. Tutaj ich wysokość również zależy od sprzedawanego przez nas produktu spożywczego i ilości godzin, w których nasz pojazd działa.

Ile można zarobić? Rower gastronomiczny z kawą

Mobilna gastronomia stanowi dziś naprawdę intratny biznes. Klienci w naszym kraju są bardzo pozytywnie nastawieni do spożywania przekąsek, smakołyków, potraw i napojów “pod chmurką”, w jakimś sympatycznym, często uczęszczanym miejscu, zwłaszcza w wakacje.

W efekcie w sezonie letnim w dużych miastach, tego typu biznes potrafi wygenerować średnio od 10 do nawet 20 tysięcy złotych miesięcznie. Dzięki temu inwestycja w rower lub wózek gastronomiczny szybko się zwraca i już w drugim roku działalności (a być może nawet po pierwszym półroczu, jeśli okaże się w pełni udane) powinno się generować czysty zysk.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Warto również wiedzieć, że osoba, która ma własny biznes gastronomiczny swoim pojazdem może poruszać się po ścieżkach rowerowych tylko wówczas, gdy jego szerokość nie przekracza 90 centymetrów.

Odpowiedni marketing wartością dodaną

Na koniec zwróćmy uwagę na jeszcze jedną istotną kwestię. Otóż, nie jest żadną tajemnicą, że sukces praktycznie każdego biznesu B2C tkwi w pozyskaniu stałych klientów. Choć teoretycznie w przypadku działalności z zakresu gastronomii mobilnej powinno być z tym łatwiej, ponieważ to konsumenci sami powinni nas znajdywać, gdy postawimy nasz rower lub wózek w popularnym miejscu, to jednak i w przypadku takiego biznesu warto zadbać o odpowiedni marketing.

Sprzedając przekąski, potrawy lub napoje za pomocą wózka, rowery lub rikszy gastronomicznej, z pewnością warto dać się poznać, a także postarać się wyróżnić na tle konkurencji. Zdecydowanie najlepszym narzędziem w tym zakresie są dziś media społecznościowe.

Warto założyć w nich profil, ukazać w nim “tajniki” wyróżniające nasz pojazd, pochwalić się ofertą produktową oraz oczywiście informować zainteresowanych użytkowników, gdzie w danym momencie można nas znaleźć, zwłaszcza jeśli zamierzamy postawić nasz pojazd w dany dzień w innym miejscu niż to, w którym z reguły się on znajduje. Wózek gastronomiczny ze słodyczami

Przede wszystkim jakość

Najważniejsze jest jednak zadbanie o jakość oferowanych przez nas produktów, dzięki czemu z całą pewnością będziemy mogli liczyć na skuteczny marketing szeptany – a w branży gastronomicznej to właśnie on jest najpotężniejszym narzędziem.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również