Recesja konsumencka stała się faktem! Polacy coraz mniej kupują przez internet

Udostępnij

Zakupy przez internet stają się coraz bardziej popularne. Nic w tym dziwnego. Są one bowiem bardzo wygodne i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu, a niekiedy i pieniędzy. Ponadto, w internecie mamy o wiele większy wybór niż w sklepie stacjonarnym, czy nawet całej galerii handlowej. Okazuje się jednak, że wartość sprzedaży detalicznej realizowanej przez internet zmalała w ciągu ostatniego roku o 4,4 proc.

Polska gospodarka spowalnia

Polska gospodarka spowalnia. To niezaprzeczalny fakt. Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego wprost wskazały bowiem, że PKB Polski spadł w II kwartale 2023 r. o 0,5 proc. wobec wzrostu o 6,1 proc. w analogicznym okresie 2022 r., potwierdzając tym samym techniczną recesję.

Polacy coraz mniej kupują przez internet

Niektórzy ekonomiści nazywają zaistniała sytuację „recesja konsumencką”. Wydatki gospodarstw domowych były bowiem niższe o ponad 1,5 proc. względem ubiegłego roku. Nie dziwi więc fakt, iż wartość sprzedaży detalicznej realizowanej przez internet spadła w ostatnim okresie.

Z najnowszych danych wynika, iż obecnie 7,9 proc. całej sprzedaży detalicznej jest realizowana przez internet.

– Jest to wprawdzie wzrost w porównaniu do czerwca (7,7 proc. przy wzroście sprzedaży o 4 proc. m/m), ale jednocześnie druga najniższa wartość od dwóch lat i ósma najniższa wartość od początku 2020 r. – wylicza Ignacy Święcicki z Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

Gdy bierzemy pod uwagę poszczególne kategorie sklepów, dla których GUS podaje dane, pozytywną roczną dynamikę widzimy wyłącznie w sklepach z kategorii farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny. Sprzedaż w pozostałych kategoriach była niższa niż rok temu. W przypadku żywności i napojów spadek wyniósł niemal 26 proc., a mebli, RTV i AGD niemal 10 proc.

Coraz więcej Polaków kupuje przez internet

Nie oznacza to jednak, że konsumenci zniechęcili się do robienia zakupów przez internet. Wręcz przeciwnie. Osób aktywnie dokonujących zakupy online wciąż przybywa.

– Na plus z pewnością działa stały wzrost liczby konsumentów korzystających z tej formy zakupów, widoczny zarówno w danych Eurostatu (3,5 pkt. proc. między 2020 r. a 2022 r.), jak i w liczbie użytkowników największych platform – wskazuje Ignacy Święcicki.

– Jednocześnie wydawane kwoty rosną wolniej niż wskaźniki inflacji. Być może przeważyło generalne ograniczenie zakupów, a także fakt, że przez internet kupujemy często dobra, które nie są pierwszej potrzeby. Dodatkowe znaczenie mógł mieć wzrost kosztów transportu wpływający na finalną cenę towarów kupowanych online, a także polityka sklepów, z których część ujednolica ceny w punktach stacjonarnych i internetowych – dodaje ekspert.

***

Należy zaznaczyć, że GUS nie zbiera danych ze wszystkich firm – w badaniu biorą udział jedynie firmy zatrudniające powyżej 10 pracowników. Pod uwagę nie są brane także zagraniczne platformy sprzedażowe (np. AliExpress czy Amazon.de).

Arkadiusz Jóźwiak
Arkadiusz Jóźwiak
Autor licznych felietonów oraz tekstów edukacyjnych poruszających szeroką tematykę inwestycyjną począwszy od psychologii, a na analizie technicznej i fundamentalnej skończywszy. Prelegent wielu konferencji inwestycyjnych oraz szkoleń online. Skrupulatność i konsekwencja w działaniu zostały docenione przez wielu inwestorów, co skutkowało m.in. nominacją w konkursie organizowanym przez fundację Invest Cuffs w kategorii Dziennikarz Roku 2019 oraz zdobyciem statuetki NEXUS w kategorii Analityk Roku 2019.

Najnowsze

Zobacz również