Programy lojalnościowe stanowią integralną część strategii marketingowych wielu firm, które starają się zachęcać klientów do regularnych zakupów, oferując wiele różnorodnych korzyści i nagród. Od rabatów i promocji po darmowe produkty czy usługi, mają za zadanie zbudować silne więzi z klientami i nagradzać ich za lojalność wobec marki.
Zanim jednak zdecydujemy się zapisać do kolejnego programu lojalnościowego, warto przyjrzeć się ich działaniu, korzyściom i potencjalnym pułapkom. W niniejszym artykule przyjrzymy popularne rodzaje programów lojalnościowych, zastanowimy się, kiedy warto z nich korzystać oraz omówimy przykłady popularnych programów lojalnościowych dostępnych w Polsce.
Popularne rodzaje programów lojalnościowych
Karta i punkty lojalnościowe
Najpopularniejszy rodzaj programów lojalnościowych to system oparty na kartach lojalnościowych i zdobywaniu punktów. Klienci otrzymują specjalne karty lub rejestrują się w aplikacji mobilnej, a następnie używają ich podczas dokonywania zakupów. Za każde zakupy gromadzą punkty, które później można wymienić na nagrody, rabaty, darmowe produkty lub usługi. Im więcej zakupów wykonuje klient, tym więcej punktów zbiera, co oczywiście zachęca do częstszych wizyt i większych wydatków.
Cashback
Cashback to kolejny popularny rodzaj programów lojalnościowych, który w ostatnim czasie zyskuje na coraz większej popularności wśród konsumentów. Polega on na tym, że klienci otrzymują zwrot części pieniędzy za dokonane zakupy. Procent zwrotu może być ustalony na stałe lub zmieniać się w zależności od wielkości (wartości) zamówień lub rodzaju zakupów. Cashback może być wypłacany bezpośrednio na konto bankowe klienta lub być wykorzystywany, jako gotówka w aplikacji czy karcie na kolejne zakupy w ramach programu lojalnościowego.
Nagrody za polecanie
Programy lojalnościowe często oferują również nagrody za polecenie nowych klientów. Klienci mogą otrzymać punkty, rabaty lub darmowe produkty za polecanie wybranych produktów, sieci czy programu lojalnościowego swoim znajomym, rodzinie lub kolegom. Jest to skuteczny sposób na pozyskiwanie nowych klientów przez marki poprzez nagradzanie lojalnych użytkowników za dobrowolną promocję marki. Tacy klienci stają się często nieświadomymi ambasadorami marek.
Popularne programy lojalnościowe w Polsce
Według raportu „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2023” wydanego przez marketer+, przy współpracy z partnerem sodexo dowiadujemy się, że najpopularniejsze programy lojalnościowe to te oferowane przez: Biedronkę, Orlen (vitay), Lidl, Payback, a także Rossmann (klub Rossmann).

Kiedy korzystanie z programów lojalnościowych ma sens?
Korzystanie z programów lojalnościowych ma sens szczególnie wtedy, gdy często korzystamy z usług lub produktów oferowanych przez konkretne firmy lub marki. Na przykład, jeśli regularnie robimy zakupy spożywcze w określonej sieci supermarketów, takiej jak Biedronka, korzystanie z ich programu lojalnościowego może przynieść nam dodatkowe korzyści.
Podobnie, korzystanie z programów lojalnościowych stacji paliw może być korzystne dla osób, które często tankują samochód. Wybierając stację paliw, która oferuje atrakcyjny program lojalnościowy, możemy zyskać dodatkowe korzyści, takie jak punkty, które później można wymienić na paliwo lub inne produkty oferowane w ramach programu. Warto zwrócić uwagę na różnorodność programów lojalnościowych oferowanych przez stacje paliw, aby wybrać tę, która najlepiej odpowiada naszym potrzebom, a następnie tankować tylko i wyłącznie tam, zbierając punkty lojalnościowe.
Korzystanie z programów lojalnościowych nie będzie miało jednak sensu w przypadku, w którym korzyści są minimalne lub nieadekwatne do wysiłku lub kosztów ponoszonych przez klienta czyli np. jeśli musisz dokonać wielu zakupów o dużych wartościach, aby zdobyć niewielką nagrodę, nieproporcjonalną do wydatków. Innym przykładem nieopłacalności może być także sytuacja, w której warunki programu lojalnościowego są zbyt skomplikowane i wiążą się ze znacznym obniżeniem wygody dokonywanych zakupów.