Polscy konsumenci pokochali płatności odroczone

Udostępnij

Z najnowszych danych dostawcy informacji kredytowej CRIF wynika, że w listopadzie 2023 roku dostawcy finansowania w formule “Buy Now, Pay Later” odnotowali 1,21 miliona transakcji na kwotę 412,5 miliona złotych, co w porównaniu do listopada 2022 oznacza wzrost o 40,5% w ujęciu liczbowym i 34% wzrost w ujęciu wartościowym.

Co więcej, aż 69% osób korzystających z płatności odroczonych deklaruje, że jeśli sklep online nie oferuje “Buy Now, Pay Later” jako metody płatności, rezygnuje z zakupów.

Płatności “Buy Now, Pay Later” dynamicznie zyskują na popularności

Według dostawcy informacji kredytowej CRIF wynika, że w listopadzie ubiegłego roku odnotowano 1,21 miliona transakcji “Buy Now, Pay Later” (znane również jako BNPL) na kwotę 412,5 miliona złotych.

Wartości te stanowią wzrost o 9,1% pod względem liczby transakcji oraz 12,8% pod kątem kwoty udzielonego finansowania w stosunku do października 2023 roku. Co więcej, liczba klientów korzystających z płatności odroczonych wyniosła w listopadzie około 530 tysięcy.

Co istotne, z badania CRIF wynika, że po płatności odroczone sięgamy z reguły przy drobniejszych transakcjach. Średnią wartość pojedynczej transakcji “Buy Now, Pay Later” szacuje się na 341 złotych.

Z kolei z badania firmy PayPo wynika, że już 66% konsumentów, którzy choć raz skorzystali z tej metody płatności, chciałoby odroczyć transakcję przy kolejnej okazji. Co więcej, aż 69% z nich deklaruje, że jeśli sklep online nie oferuje płatności odroczonych, rezygnuje z zakupów.

W jakim celu korzystamy z płatności odroczonych?

Z badania wynika również, że 24% klientów PayPo postrzega “Buy Now, Pay Later” jako metodę płatności, która umożliwia zweryfikowanie faktycznego stanu produktu, zanim za niego zapłaci. 21% badanych sięga zaś po płatność odroczoną przy nieplanowanych wydatkach, dzięki czemu może odłożyć płatność do czasu, gdy będzie po wypłacie.

Część osób wskazała także, iż – chociaż może zapłacić za zamówienie natychmiast – woli odroczyć ją, a 11% konsumentów wybiera metodę “Buy Now, Pay Later” w przypadku, kiedy nie jest pewna zakupu.

Co więcej, 10% klientów PayPo wybiera płatności odroczone, gdy chce sobie sprawić przyjemność bez nadwyrężenia domowego budżetu, a 5% badanych korzysta z nich, by nie sięgać po oszczędności.

Co bardzo istotne, jedynie 8% konsumentów wybiera metodę “Buy Now, Pay Later” w sytuacji, gdy nie ma aktualnie środków na zakupy, a zaledwie 2% – gdy znajduje się w trudnej sytuacji finansowej.

Płatności odroczone w Black Friday biły rekordy

Z informacji opublikowanych przez PayPo wynika, że rekordowym dniem pod względem liczby transakcji dokonanych przez klientów tej firmy był Black Friday. W święto zakupów PayPo odnotowało ponad 100 tysięcy transakcji “Buy Now, Pay Later”, które dokonywane były co mniej niż sekundę.

CEO PayPo, Radosław Nawrocki oznajmił, że “BNPL zakorzeniło się w polskim e-commerce, a klienci traktują tę metodę płatności jako sposób na udane i rozsądne zakupy. Badanie przeprowadzone na użytkownikach PayPo wskazuje, że głównym powodem, dla którego decydują się na skorzystanie z PayPo są dodatkowe benefity, które otrzymują̨ w ramach usługi”.

CEO PayPo wyjaśnił, że dzięki płatnością odroczonym konsumenci mogą między innymi “złożyć zamówienie, zweryfikować je, zastanowić się nad nim i zapłacić w dogodnym dla siebie momencie”.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również