Polacy osiedli na laurach? 66% z nas nie zamierza zdobywać nowych kompetencji

Udostępnij

Na przestrzeni ostatnich 20. czy 30. lat doszło do prawdziwej rewolucji w kwestii zatrudnienia. Dziś niewiele jest już bowiem osób, które całe swoje zawodowe życie spędzają pracując dla jednej firmy. Zamiast tego, coraz więcej osób wyznaje zasadę, że pracodawcę należy zmieniać przynajmniej raz na kilka lat. Czy jednak w ślad za zmianą szefa idzie także zdobywanie nowych kompetencji?

Postęp technologiczny (i nie tylko) sprawił, że wiele zawodów na stałe zniknęło z rynku pracy. W ich miejsce pojawiły się nowe profesje. Te wymagają często jednak zupełnie innych kompetencji. Czy zatem Polacy są gotowi na obecne realia rynku nastawione na ciągłą edukację, zdobywanie doświadczenia i poszerzanie swoich kompetencji?

Jak wynika z przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku badania „Polaków Portfel Własny: edukacja przyszłości” aż 66 proc. Polaków nie zamierza zdobywać nowych kompetencji zawodowych w najbliższych miesiącach. Zaledwie jeden na trzech ankietowanych stwierdził zaś, że planuje nadchodzącej jesieni zdobywać nowe kompetencje zawodowe.

– Według naszego badania „Polaków Portfel Własny: edukacja przyszłości” dwie trzecie z nas nie planuje w najbliższych miesiącach zdobywać nowych kompetencji zawodowych (66 proc.). W tej grupie przeważają osoby z wykształceniem podstawowym oraz te zarabiające między 2000 a 2999 złotych na rękę – wskazują autorzy badania.

– W badaniu nie zabrakło jednak tych, którzy chcą dokształcać się w kolejnych miesiącach. Takie działania planuje już 33 proc. Polaków, wśród których przeważają mieszkańcy dużych miast, ankietowani z wyższym wykształceniem oraz osoby których miesięczny dochód przekracza 7000 złotych netto – dodają podkreślając przy tym, że odsetek osób, które chcą zdobywać nowe kompetencje zawodowe wzrósł od zeszłego roku o 7 punktów procentowych.


Plantwear

 

Partnerem portalu Portfel Polaka jest Plantwear S.A., polski producent zegarków i biżuterii, oferujący najwyższej jakości produkty wykonane z naturalnych surowców: drewna i kamieni szlachetnych. Odkryj piękno i unikalność modowych dodatków.

Wybierz biżuterię dla siebie!


Różnica może wydawać się niewielka, jednak wskazuje na to, że Polacy zaczynają coraz poważniej traktować kwestie związane z dokształcaniem się. Niestety, niezwykle widoczna jest jednak różnica w podejściu do zdobywania nowych kompetencji przez osoby zarabiające najniższą krajową i niewiele więcej oraz te, których płace przekraczają średnią krajową.

Ile pieniędzy pójdzie na dokształcanie się?

Jeden na siedmiu badanych (15 proc.), którzy planują skorzystać tej jesieni z płatnych form dokształcania się, jest gotowy na ten cel wydać nie więcej niż 1000 złotych. Podobny odsetek (16 proc.) deklaruje przedział między 1001 a 2000 złotych, a kwotę od 2001 do 3000 zł wskazuje 20 proc.

Łącznie ponad połowa Polaków (52 proc.), która w nadchodzących miesiącach zamierza poszerzać swoje kompetencje zawodowe za pomocą płatnych form dokształcania się chce przeznaczyć na ten cel do 3000 złotych.

Wyższe kwoty – między 3001 a 4000 zł – deklaruje 12 proc. badanych, a między 4001 a 5000 złotych 23 proc. Powyżej 5000 zł planuje na ten cel zaś wydać co trzynasty Polak (8 proc.).

Bieżące przychody i oszczędności pomogą w dokształcaniu się

Najwięcej ankietowanych przyznaje, że zamierza w tym celu sięgnąć do bieżących przychodów (60 proc.) i oszczędności (31 proc.). W pierwszym przypadku dominują zarabiający od 4000 do 4999 zł netto i mieszkańcy średnich miast od 50 do 250 tys. osób, natomiast w drugim osoby mieszkające na wsiach i ankietowani z dochodami od 5000 do 6999 zł na rękę.

Ponadto 28 proc. Polaków, którzy chcą zdobyć nowe kompetencje w najbliższych miesiącach, zamierza skorzystać z pomocy pracodawcy. Będą to głównie zarabiający do 1999 zł netto oraz ankietowani z najmłodszych grup wiekowych przed 30 i 40 rokiem życia.

Wśród odpowiedzi wskazywanych przez Polaków planujących dokształcanie się na kolejnych miejscach znalazło się również finansowanie z dodatkowej pracy tymczasowej (10 proc.), karty kredytowej (7 proc.) czy za pomocą pożyczki bankowej (6 proc.). Tylko 5 proc. osób z tej grupy stwierdziło, że pożyczyłoby na ten cel pieniądze od rodziny.

Arkadiusz Jóźwiak
Arkadiusz Jóźwiak
Autor licznych felietonów oraz tekstów edukacyjnych poruszających szeroką tematykę inwestycyjną począwszy od psychologii, a na analizie technicznej i fundamentalnej skończywszy. Prelegent wielu konferencji inwestycyjnych oraz szkoleń online. Skrupulatność i konsekwencja w działaniu zostały docenione przez wielu inwestorów, co skutkowało m.in. nominacją w konkursie organizowanym przez fundację Invest Cuffs w kategorii Dziennikarz Roku 2019 oraz zdobyciem statuetki NEXUS w kategorii Analityk Roku 2019.

Najnowsze

Zobacz również