Polacy chętnie korzystają z subskrypcji

Udostępnij

Z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego wynika, że prawie połowa Polaków korzysta z subskrypcji. Najczęściej polscy konsumenci płacą za subskrypcje na treści wideo, muzykę, gry, książki i audiobooki.

Prawie połowa Polaków regularnie korzysta z subskrypcji

Według badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego, subskrypcje platform oferujących dostęp do seriali, muzyki oraz gier wideo stanowią stały element naszych miesięcznych wydatków.

Okazuje się, że regularnie z produktów i usług w modelu subskrypcyjnym korzysta obecnie około 46% Polaków i większość z nich korzysta z wielu tego typu usług. Najczęściej polscy konsumenci są użytkownikami dwóch lub trzech (taką liczbę zadeklarowało 42% badanych) subskrypcji, ponosząc za nie koszty nieprzekraczające 150 złotych miesięcznie.

Co istotne, skłonność do użytkowania subskrypcji jest skorelowana z wiekiem. Okazuje się, że nasi rodacy w wieku od 18 do 24 lat korzystają z nich dwa razy częściej niż najstarsza badana grupa – polscy konsumenci w wieku od 45 do 60 lat.

Z jakich produktów i usług najczęściej korzystamy w ramach subskrypcji?

W całej badanej populacji naszego kraju wyraźnie widać, że subskrypcjami pierwszego wyboru są platformy streamingowe z wideo. Korzysta z nich aż 75% Polaków płacących za subskrypcje. Respondenci z każdej grupy wiekowej deklarują, że jest to najczęściej używana przez nich subskrypcja.

Popularne u nas w kraju są również subskrypcje platform oferujących takie treści, jak muzyka, gry, książki i audiobooki. Na znaczeniu zyskują również subskrypcje na usługi e-commerce oraz narzędzia IT (oprogramowanie lub rozwiązanie chmurowe). Co więcej, już 5% polskich konsumentów deklaruje, że subskrybuje narzędzia AI.

Pomijając subskrypcje na platformy streamingowe z wideo – z nich w podobnym stopniu korzystają konsumenci z każdej badanej grupy – możemy zauważyć pewne różnice związane z wiekiem użytkowników.

Młodzi respondenci chętnie decydują się na subskrypcje narzędzi IT lub AI. Z kolei polscy konsumenci z grupy wiekowej od 45 do 60 lat częściej wybierają subskrypcje na czasopisma. Największe zróżnicowanie, jeśli chodzi o rodzaj subskrypcji, z których korzystają respondenci, widać zaś u konsumentów w wieku od 25 do 34 lat.

Subskrypcje, z których korzysta ta grupa, są z reguły też bardziej specjalistyczne. Przykładowo, już 20% badanych – najwięcej spośród wszystkich badanych grup – zadeklarowało, że subskrybuje narzędzia IT. Największa w tej grupie jest również liczba użytkowników subskrypcji produktów e-commerce.

Jakie subskrypcje nie są w Polsce popularne?

Co ciekawe, okazuje się, że w Polsce stosunkowo mało rozpowszechnione są znane od lat aplikacje sportowe i związane ze zdrowiem, czy też mobilne aplikacje edukacyjne. Liczba ich użytkowników jest porównywalna z liczbą osób, które zadeklarowały korzystanie z płatnego dostępu do narzędzi sztucznej inteligencji.

Staramy się kontrolować wydatki, ale zdarza nam się płacić za subskrypcje, z których nie korzystamy

Warto wiedzieć, że aż 84% respondentów zadeklarowało, że ważne jest dla nich, aby kontrolować wydatki związane z subskrypcjami. W jaki sposób? 63% posiadaczy subskrypcji w tym celu przegląda swoje konto bankowe pod kątem wydatków.

Co istotne, przeważająca większość użytkowników subskrypcji w naszym kraju nie przekracza miesięcznie 150 złotych w wydatkach na ten cel. Z drugiej strony, okazuje się że co dziesiąty badany nie wie, ile dokładnie przeznacza na tę kategorię wydatków.

Warto też dodać, iż aż 38% respondentów przyznało, że co najmniej raz zdarzyło im się, że opłacili subskrypcję, z której nie korzystali. Najczęściej zdarza się to najmłodszym konsumentom – przyznało się do tego aż 48% badanych w wieku od 18 do 24 lat.

Co ciekawe, zdecydowana większość badanych konsumentów wskazała, że byłaby zainteresowana możliwością czasowego zablokowania opłat za subskrypcje. Ankietowani oświadczyli między innymi, że byłoby to dla nich przydatne przede wszystkim wtedy, gdy wcale lub tymczasowo nie będą chcieli korzystać z konkretnej subskrypcji lub kiedy będą poszukiwać w danym okresie oszczędności.

Dlaczego tak chętnie korzystamy z subskrypcji?

Z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego wynika, że najważniejszym argumentem za korzystaniem z subskrypcji jest wygoda. To właśnie na ten czynnik wskazało 47% badanych.

Najpopularniejszą formą płatności za subskrypcję jest powiązanie jej z kartą bankową, aby cykliczne rozliczenie było automatyczne. W taki sposób swoje zobowiązania za subskrypcje reguluje ponad połowa Polaków.

Opisywane badanie pokazało, że taka forma płatności jest szczególnie popularna wśród młodych konsumentów w Polsce. Wybiera ją aż 69% badanych w przedziale wiekowym od 18 do 24 lat.

Wraz z wiekiem maleje odsetek osób, które automatyzują swoje cykliczne płatności. Dla kontrastu, polscy konsumenci ze starszych pokoleń preferują samodzielne opłacanie subskrypcji – na przykład przelewem. Z takiego rozwiązania korzysta aż 55% badanych w wieku od 45 do 60 lat.

Poza wygodą, w subskrypcjach Polacy cenią dostęp do wyjątkowych treści lub produktów. Takiej odpowiedzi udzieliło 33% ankietowanych. Nie bez znaczenia jest też kwestia oszczędności. Co trzecia badana osoba wskazała również, że taka forma korzystania z produktów i usług jest tańsza niż jednorazowa płatność.

Z kolei 22% respondentów podkreśliło, że nie chce pamiętać o cyklicznych płatnościach za zamawiane produkty czy usługi. Dlatego woli je automatyzować właśnie w formie subskrypcji.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również