Ponad połowa Polaków chce powrotu handlu w niedziele, zaś 36 proc. respondentów jest temu przeciwnych – wynika z badania przeprowadzonego przez pracownię UCE Research.

Polacy chcą w niedzielę móc iść do sklepu

Według sondażu przeprowadzonego przez UCE Research dla Grupy AdRetail, 54,9 proc. Polaków jest zdania, że sklepy powinny być otwarte w każdą niedzielę, 35,8 proc. jest przeciw, a 9,3 proc. nie ma wyrobionej opinii w tej kwestii.

Najmniejsza różnica między zwolennikami i przeciwnikami handlu w niedziele jest na wsiach i w miejscowościach liczących do 5000 mieszkańców. Za przywróceniem handlu jest tam tylko 44,4 proc., przeciwko – 43,8 proc. ankietowanych. W miastach od 20-49 tys. ludności aż 61,5 proc. osób jest za zniesieniem wszelkich ograniczeń handlowych, a 26,5 proc. za tym, by niedzielę spędzać poza centrami handlowymi i sklepami.

Karol Kamiński, współautor badania z Centrum Analiz Rynkowych Grupy AdRetail, mówi, że na wsiach i w najmniejszych miejscowościach wyniki są wyrównane, bo potrzeby konsumenckie równoważy tam tradycja niepracowania w niedziele.

– W większych ośrodkach ludzie mają szersze możliwości zakupowe i zdecydowanie chcą z nich korzystać w wolne dni – powiedział portalowi bankier.pl.

Zakaz nie dla wszystkich typów sklepów

49,2 proc. ankietowanych uważa też, że zakaz handlu w niedziele nie powinien dotyczyć wszystkich rodzajów sklepów. 40,9 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a co 10. osoba nie ma zdania.

– Od początku wprowadzenia tego zakazu dyskutowało się o tym, czy taki podział miałby sens, bo wytworzyłaby się narracja, że są lepsze i gorsze rodzaje sklepów. Jednak nie o to tutaj chodzi, głównym kluczem są potrzeby konsumentów – dodał Kamiński.

Około 68 proc. Polaków uważa, że codziennie powinny działać np. sklepy z żywnością. Co czwarty ankietowany wskazał na drogerie, zaś 24,4 proc. na sklepy budowlane. Butiki z odzieżą chce mieć otwarte 17,2 proc. osób. 14,2 proc. respondentów nie wybrało żadnego typu sklepów.

– Ustawodawca powinien pochylić się nad tym problemem, bo jest on dość istotny. Zapotrzebowanie klientów szczególnie może dotyczyć placówek z szerszym asortymentem. Ciekawe jest też to, że niemal co czwarta osoba podaje sklepy budowlane, co wskazuje na to, że boom na remonty nadal trwa, a Polacy tego typu zakupy chcą robić w niedziele – kontynuuje Kamiński.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (wywiad internetowy) przez UCE Research dla Grupy AdRetail na reprezentatywnej próbie 1017 Polaków w wieku 18-80 lat.(PAP)

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments