NBP i Ministerstwo Finansów: Polska nie potrzebuje CBDC

0
stopy procentowe

Poseł Lewicy Przemysław Koperski zapytał kilka tygodni temu ministerstwo finansów o parę kwestii dot. CBDC. Właśnie otrzymał odpowiedź.

Przemysław Koperski pyta

Poseł Koperski zadał resortowi finansów szereg pytań dot. cyfrowych walut. Interesowały go aspekty dot. CBDC (czy nasz kraj planuje emisję cyfrowego złotego, jak szybko Polska jest w stanie wyemitować tego typu zdigitalizowaną walutę) oraz Libry Facebooka. Właśnie otrzymał odpowiedzi.

#walutycyfrowe💎 Kilka tygodni temu złożyłem do Ministra Finansów interpelacje w sprawie stanu przygotowania naszego…

Opublikowany przez Przemysława Koperskiego – poseł nę Sejm RP. Lewica. Sobota, 10 października 2020

… a urzędnik odpowiada

Na interpelację odpowiedzi udzielił Piotr Nowak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Sam poseł na jakąkolwiek reakcję czekał miesiąc i tydzień. Mogło być to spowodowane tym, że ta była – jak sam w piśmie przyznał Nowak – konsultowana z NBP.

Ministerstwo twierdzi, że władze Polski monitorują kwestię emisji CBDC na całym świecie:

„W NBP jest prowadzony monitoring prac analitycznych, badawczych i testów pilotażowych realizowanych przez inne banki centralne w zakresie emisji CBDC dla płatności detalicznych oraz wysokokwotowych. Monitorowany jest też przebieg dyskusji w tym temacie w różnych gremiach międzynarodowych, w tym unijnych. Jednakże sam NBP również nie współpracuje w zakresie prac analitycznych, badawczych czy pilotażowych dotyczących emisji CBDC z  podmiotami zewnętrznymi, w tym z innymi bankami centralnymi. Nie prowadzi również samodzielnie prac nad wprowadzeniem w Polsce CBDC.”

Wcześniej dodano, „iż obecnie rząd nie podejmuje wspólnie z partnerami UE bezpośrednich działań związanych z wprowadzeniem cyfrowej waluty banku centralnego”.

Dodano, że NBP już w 2017 r. wypowiedziało się w negatywny sposób w kwestii emisji CBDC. Nadal podtrzymuje te zdanie.

Wymieniono czynniki, które świadczą o tym, że CBDC nie jest Polsce potrzebne:

  • wartość pieniądza gotówkowego od wielu lat rośnie. Nominalna wartość pieniądza
    gotówkowego w obiegu (poza kasami banków) wyniosła na koniec lipca 2020 r. 285 mld
    zł (na koniec grudnia 2018 r. było to 203 mld zł, a w grudniu 2019 r. 224 mld zł),
    utrzymując również wysoki udział w podaży pieniądza M1 (na koniec lipca 2020 r.
    20,2% (20,1% na koniec grudnia 2018 r.)),
  •  udział gotówki w płatnościach detalicznych ma co prawda tendencję malejącą, ale
    utrzymuje się nadal na wysokim poziomie (57% na koniec 2018 r.),
  • w Polsce obserwowane jest silne przywiązanie do gotówki. Brak jest zainteresowania ze
    strony osób fizycznych wycofaniem gotówki z obiegu (w 2019 r. 62% internautów
    odpowiedziało się przeciwko wycofaniu gotówki),
  • poziom włączenia finansowego jest wysoki (na koniec 2018 r. 91% osób w wieku
    powyżej 15 lat posiadało rachunek płatniczy),
  • systemy płatności detalicznych oraz instrumenty płatnicze funkcjonujące w Polsce są
    wysoce innowacyjne i efektywne (np. płatności natychmiastowe, płatności zbliżeniowe);
  • gospodarka cyfrowa, w tym handel elektroniczny, posiada wiele różnorodnych i efektywnych metod płatności, które zapewniają konsumentom możliwość wyboru i zaspokajają ich potrzeby;
  • polski system płatności wysokokwotowych SORBNET2, w którym dokonywany jest rozrachunek międzybankowy typu RTGS (Real-Time Gross Settlement – rozrachunek
    brutto w czasie rzeczywistym) dla płatności w złotych, umożliwia sprawny i wydajny przepływ pieniądza w gospodarce. Zaplanowane przez NBP na najbliższe 4 lata prace modernizacyjne będą prowadziły do unowocześnienia istniejących rozwiązań i wzrostu
    efektywności działania systemu.

Na koniec dodano, że „obecnie nie są prowadzone prace mające na celu emisję własnej CBDC w Polsce”.

Polska a Libra

W kwestii Libry polskie władze przyznają, że monitorują ten temat. Jak dodają analizy dot. waluty Facebooka „wskazują również na potencjalne jego korzyści, w szczególności
możliwe usprawnienie detalicznych płatności międzynarodowych.” Dalej dodano, że „wdrażanie rozwiązań ułatwiających płatności międzynarodowe powinny zapewniać przestrzeganie zarówno wysokich standardów bezpieczeństwa dla klientów, jak i przepisów
przeciwdziałających praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu” i to, że żaden „stablecoin o istotnej skali działania nie powinien zacząć funkcjonować w Unii Europejskiej,
dopóki wyzwania prawne, regulacyjne i nadzorcze oraz ryzyko nie zostaną odpowiednio
zidentyfikowane i rozwiązane.”

Całą odpowiedź przeczytacie tutaj.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments