Najczęściej kupowane auta w Polsce w 2021 – ranking

370

2021 rok był już niestety kolejnym, który upłynął pod znakiem pandemii COVID-19. Jednym z wielu jej poważnych konsekwencji okazały się zakłócenia w łańcuchach dostaw, co spowodowało niedobór półprzewodników stosowanych w pokładowej elektronice w samochodach i w efekcie wywoływało spore opóźnienia w produkcji. W konsekwencji przełożyło się to na ograniczoną dostępność nowych aut w salonach.

Pomimo tych wyjątkowo niesprzyjających warunków, w ubiegłym roku sprzedano w Polsce 446 647 nowych samochodów osobowych, czyli o 4,3% więcej niż w 2020, kiedy to liczba zarejestrowanych pojazdów wyniosła 428 347 sztuk. Jednak według ekspertów zapotrzebowanie rynku było jeszcze większe i prawdopodobnie, gdyby nie problemy z produkcją i dostawami nowych pojazdów, wynik byłby nie tylko lepszy od 2020, ale nawet porównywalny z rekordowym rokiem 2019, kiedy to sprzedano 555 598 samochodów osobowych. Warto dodać, że w zeszłym roku to klienci biznesowi tym nabyli aż około 74% ze wszystkich sprzedanych aut.

Jakie nowe samochody sprzedawały się więc w minionym roku najlepiej? Które marki zdominowały polski rynek? Przekonamy się poniżej:

Ranking najchętniej nabywanych nowych samochodów w Polsce w 2021

Dwa pierwsze miejsca dla Toyoty Toyota Yaris

Tytuł lidera zestawienia należy do Toyoty, a konkretnie modelu Corolla. W ubiegłym roku sprzedało się w naszym kraju aż 22 095 nowych sztuk tego auta. To o 26,2% więcej niż w 2020. Warto dodać, że Toyota Corolla nie jest tylko najlepiej sprzedającym się autem w Polsce, ale również na całym świecie.

Drugie miejsce w rankingu także należy do Toyoty – do modelu Yaris. Co jednak ciekawe, liczba sprzedanych egzemplarzy tego auta wyniosła 14 479, co oznacza, że w porównaniu z 2020 rokiem spadła o 5,8%.

Skoda zamyka podium

Na najniższym stopniu podium znalazł się lider tego zestawienia z 2020 roku – Skoda Octavia. Liczba sprzedanych sztuk tego modelu wyniosła 13 116. To aż o 29,7% mniej niż w 2020.

Top 20 najczęściej kupowanych aut w Polsce w 2021

Całe zestawienie Top 20 najczęściej kupowanych aut w Polsce w 2021 prezentuje się następująco:

  1. Toyota Corolla – 22 095 sztuk, wzrost o 26,2%
  2. Toyota Yaris – 14 479 sztuk, spadek o 5,8%
  3. Skoda Octavia – 13 116 sztuk, spadek o 29,7%
  4. Dacia Duster – 12 460 sztuk, wzrost o 7,7%
  5. Toyota RAV4 – 10 992 sztuki, wzrost o 14,7%
  6. Skoda Fabia – 10 605 sztuk, spadek o 12,6%
  7. Toyota C-HR – 9662 sztuki, wzrost o 16,8%
  8. Hyundai Tucson – 9585 sztuk, wzrost o 49,2%
  9. Hyundai i30 – 7793 sztuki, wzrost o 100,3%
  10. Kia Sportage – 7658 sztuk, wzrost o 69,9%
  11. Kia Ceed 7607 sztuk, wzrost o 26,3%
  12. Volkswagen T-Roc – 7489 sztuk wzrost o 57,3%
  13. Toyota Aygo – 7000 sztuk, wzrost o 45,3%
  14. Volkswagen Tiguan – 5921 sztuk, spadek o 11,9%
  15. Renault Clio – 5579 sztuk, spadek o 35,2%
  16. Volkswagen Golf – 5417 sztuk, spadek o 26,2%
  17. Skoda Superb – 5357 sztuk, spadek o 16,7%
  18. Dacia Sandero – 5209 sztuk, wzrost o 13,8%
  19. Fiat Tipo – 5192 sztuki, spadek o 40,6%
  20. Ford Focus – 5080 sztuk, spadek o 23%.

Odmienne preferencje klientów indywidualnych i biznesowych

Co ciekawe zestawienie to wyglądałoby zupełnie inaczej, gdyby rozdzielić je na klientów indywidualnych i biznesowych. Wśród osób prywatnych liderem okazała się Toyota Yaris, drugie miejsce zajęła Dacia Duster, a dopiero trzecie – Toyota Corolla. Natomiast w przypadku klientów firmowych pozycja lidera należała oczywiście do Toyoty Corolli, a dwa pozostałe miejsca na podium zajęły modele Skody – wiceliderem była Octavia, a czołową trójkę zamknęła Fabia.

Ranking najlepiej sprzedających się marek nowych aut Logo Toyota na grillu auta

Jeśli chodzi o najpopularniejsze marki samochodów w naszym kraju, to od lat pozycja lidera nie ulega zmianie. W tym zestawieniu dominuje Toyota. W minionym roku sprzedało się aż 74 512 aut tej marki – o 21,5% więcej niż w 2020. Oto jak prezentuje się całe Top 10 najczęściej wybieranych marek nowych aut w Polsce:

  1. Toyota – 74 512 sztuk, wzrost o 21,5%
  2. Skoda – 45 065 sztuk, spadek o 20%
  3. Volkswagen – 34 420 sztuk, spadek o 7,5%
  4. Kia – 32 323 sztuki, wzrost o 34,1%
  5. Hyundai – 26 838 sztuk, wzrost o 45,8%
  6. BMW – 23 980 sztuk, wzrost o 31%
  7. Mercedes – 20 017 sztuk, spadek o 1,3%
  8. Dacia – 19 897 sztuk, spadek o 5%
  9. Ford – 19 109 sztuk, wzrost o 0,2%
  10. Audi – 18 973 sztuki, wzrost o 21,6%.

Sprzedaż pojazdów dostawczych do 3,5 tony w Polsce w 2021

Na rynku samochodów dostawczych odnotowano znacznie lepszy wynik niż w 2020 roku. Łącznie w 2021 sprzedano w Polsce 73 895 “dostawczaków” do 3,5 tony, co dało wzrost o prawie 24%. Tytuł lidera rynku obroniło Renault, które sprzedało ponad 58% więcej aut niż rok wcześniej – dokładnie 14 115 sztuk. Drugie miejsce zajął Ford, który poprawił poprzedni wynik o 25%, wyniósł on 9952 sztuki. Podium zamknął Fiat z wynikiem o niecałe 12% lepszym niż w 2020 – 8989 sztuk.

Jak natomiast wygląda czołówka jeśli chodzi o poszczególne modele? Najchętniej wybieranym autem dostawczym w Polsce w 2021 roku był ponownie Renault Master. Sprzedano 10 785 egzemplarzy tego modelu – o ponad 4 tysiące więcej niż drugiego w zestawieniu IVECO Daily. Podium zamknął lider stawki sprzed wielu lat – Fiat Ducato.

Jak Polska wypada na tle innych państw pod względem sprzedaży nowych aut?

6. miejsce w Europie pod względem łącznej liczby

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być całkiem niezła. Według ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów) Polska zakończyła listopad 2021 rok na szóstej pozycji wśród 30 rynków Europy.

W przeliczeniu na mieszkańca jest znacznie gorzej Grafika prezentująca proces zakupu samochodu

Cieniem na rezultatach kładzie się jednak pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tak zwanym wskaźnika chłonności rynku. Spojrzenie z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji. Wartość wskaźnika na poziomie 108 sztuk na 10 tysięcy mieszkańców, plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji wśród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są choćby takie kraje Europy Środkowej i Wschodniej jak: Estonia (153 samochody na 10 tysięcy mieszkańców), Czechy (186 sztuk) oraz Słowenia (259 sztuk). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł 219 zarejestrowanych samochodów na 10 tysięcy mieszkańców.

Prognozy sprzedaży nowych aut w Polsce na 2022 rok

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar prognozuje, że w 2022 roku nowych samochodów osobowych przybędzie w liczbie około 485 tysięcy sztuk, co byłoby wzrostem o 9%.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments