Jakie jest znaczenie symboli R w kółku przy logo firmy?

Udostępnij

Wiele rozpoznawalnych na rynku marek posługuje się symbolem R lub C w kółku. Niekiedy firmowe logo opatrzone jest znakiem TM lub SM. Czy zastanawiałeś się kiedyś, co to właściwie znaczy? Jest wiele teorii na ten temat, w większości błędnych. Poznaj prawdziwe znaczenie symboli własności intelektualnej.

Prawna ochrona marki w Polsce – jak wygląda?

Poniższy artykuł będzie krążył wokół tematyki prawnej ochrony marki. Chciałem jednak zacząć od podstaw, czyli pokazania Ci dwóch modeli, w oparciu o które możesz zabezpieczyć swoje prawa. Okazuje się, że przepisy w minimalnym stopniu chronią nazwę firmy, która nie jest zastrzeżona w Urzędzie Patentowym. Dotyczy to tylko tych firm, które takiej nazwy używały legalnie jako pierwsze. Zasięg takiej ochrony dobrze obrazują poniższe grafiki:

Polska

Tyle że to, co jest za darmo, zwykle jest gorszej jakości. Nie inaczej jest w tym przypadku. Ochrona darmowa zabezpiecza głównie na terenie miasta, w którym działasz. Również prowadzenie sporów generuje dużo więcej pracy. Skoro nie zastrzegłeś swojej marki, to musisz przed sądem wykazać, że przepisy darmowe Cię chronią. Czyli powinieneś przedłożyć dowody na to od kiedy działasz, na jakim terytorium i co oferowałeś przez ten czas. Sąd to przeanalizuje i wypowie się czy Twoje twierdzenia mają poparcie w dowodach.

Te wszystkie problemy nie występują, jeżeli nazwę albo logo firmy zastrzeżesz. W takim przypadku otrzymasz świadectwo rejestracji. Będziesz tam wskazany jako właściciel praw ochronnych do znaku towarowego. Sama ochrona obejmie równo całą Polskę. Niestety, ale w walce o markę konkurent może zrobić takie zgłoszenie jako pierwszy.

Zobacz również:
Kradzież nazwy firmy! Jak w Polsce przejmuje się niechronione marki?

Czym jest R w kółku (®)?

Oznaczenie R w kółku to komunikat dla wszystkich, że dane logo lub marka została zarejestrowana w Urzędzie Patentowym. Dlaczego akurat R? Jest to skrót od angielskiego słowa „registered” (zarejestrowany). Przedsiębiorca nie ma obowiązku używania R-ki przy logo, nawet jeżeli swój znak towarowy zarejestrował.

Symbol ® jest chroniony prawem. Oznacza to, że posłużenie się nim przy znaku niezarejestrowanym grozi grzywną.

Czy symbol R oznacza, że mam do czynienia z oryginalnym produktem?

Nie!

Występowanie tego symbolu nie ma nic wspólnego z oryginalnością produktu. W społeczeństwie panuje błędne przekonanie, że tylko oryginalny produkt jest opatrzony symbolem R-ki. Innymi słowy, brak R-ki przy logo nie znaczy, że masz w ręku podróbkę. Jak już pisałem, właściciel zarejestrowanego znaku może, ale nie musi w jego okolicy umieszczać tego znaku.

Ten mit o podróbkach może wynikać z tego, że R-ka znajduje się w okolicy najbardziej rozpoznawalnych marek świata. SONY czy SAMSUNG bardzo często dodają ten symbol na swoich produktach. Kiedy go zabraknie, to ludzie niepotrzebnie przyjmują, że coś jest z produktem nie tak.

Czy R w kółku oznacza, że mam prawa autorskie do marki?

To kolejny dość powszechny mit.

Symbol R w kółku nie jest oznaczeniem praw autorskich. Niektórzy przedsiębiorcy, stosując ten znak przy swoim firmowym logo, są przekonani, że w ten sposób informują o przysługujących im prawach do marki.

Z drugiej strony z tymi prawami autorskimi do logo jest ten problem, że z mocy ustawy przysługują one twórcy. Aby przeszły na zamawiającego logo, trzeba z grafikiem podpisać umowę o przeniesienie prawa. Niestety mało kto to robi. W efekcie przedsiębiorcy są święcie przekonani o przysługujących im prawach autorskich, kiedy w rzeczywistości należą one nadal do grafika.

To bardzo niebezpieczna sytuacja, bo pozwala grafikowi na unieważnienie zarejestrowanego znaku towarowego. Ewentualnie twórca może żądać odszkodowania za wieloletnie korzystanie z logo bez jego wyraźnej zgody.

Jakie korzyści płyną z rejestracji znaku towarowego?

Jeśli przejdziesz skutecznie całą procedurę rejestracji znaku towarowego, przekonasz się, jak wiele korzyści ona przynosi. Uzyskasz najszerszą prawną ochronę swojego logo i zabezpieczysz się przed kradzieżą. Konkurent, który użyje podobnej nazwy lub szaty graficznej logo – naruszy Twoje prawa.

Rejestracja znaku z jednej strony jest potwierdzeniem przysługujących Ci praw, a z drugiej ułatwia prowadzenie sporów. Chodzi o to, że pozywając konkurenta, a nawet wcześniej wysyłając list ostrzegawczy, wystarczy powołać się na świadectwo rejestracji. Stanowi ono potwierdzenie, że mamy monopol na dane oznaczenie przynajmniej na terenie całego kraju.

Brak takiej ochrony może zachęcić konkurenta do zarejestrowania Twojej nazwy na siebie.

R w kółku – prestiż i jakość

Dzięki rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, będziesz mógł legalnie posługiwać się symbolem R-ki. Oznaczenie to kojarzy się powszechnie z prestiżem. Poprawisz tym samym sprzedaż swoich produktów lub usług.

Klienci chętniej wybierają towary opatrzone symbolem R, ponieważ są przekonani o ich wysokiej jakości. Jeśli chciałbyś zastrzec swoją markę, skontaktuj się rzecznikiem patentowym, który zajmie się wszelkimi formalnościami.

chcesz zastrzec nazwę

Co oznacza symbol TM?

TM (ang. trademark – znak towarowy) to symbol, który może być używany przez każdego. Umieszczenie go przy nazwie lub logo to wyraźny komunikat, że posługujesz się niezarejestrowanym znakiem towarowym. Nie należy wiązać tego symbolu z rejestracją danego oznaczenia w Urzędzie Patentowym.

Wbrew pozorom, używanie tego symbolu przy logo przynosi korzyści. Oznacza bowiem, że traktujesz dane słowo lub logo jako markę handlową, czyli że chronią Cię te przepisy darmowe, niewymagające rejestracji.

Pamiętaj, że nie musisz również nigdzie zgłaszać faktu posługiwania się symbolem TM. Nie są prowadzone żadne rejestry w tym zakresie. To zdecydowanie bezpieczniejsze rozwiązanie niż użycie R-ki przy niezarejestrowanym znaku towarowym. Posługiwanie się symbolem TM to nic innego jak sygnał dla konkurencji, że uważasz swoje logo lub nazwę za markę.

Co oznacza symbol SM?

SM (ang. service mark – znaku usługowy) to symbol używany na tej samej zasadzie, co TM. Przedsiębiorcy, którzy świadczą usługi, czasami wykorzystują to oznaczenie przy swojej nazwie lub logo. Jest ono jednak bardziej popularne w Stanach Zjednoczonych niż w Polsce. Mimo wszystko w naszym kraju da się czasami zauważyć to oznaczenie przy logo Burger Kinga.

Co oznacza C w kółku (©)?

Symbol C w kółku to komunikat dla odbiorcy, że dana firma posiada prawa autorskie do logo. Przysługują one autorowi z tytułu stworzenia określonego dzieła. Oznaczenie to możemy spotkać m.in. na książkach, grafikach czy zdjęciach. Logo firmy opatrzone fantazyjną szatą graficzną, wyróżniającą się na tle innych, jest właśnie chronione prawami autorskimi. Z drugiej jednak strony logo, które jest zbyt proste, może nie być uznane za utwór w świetle prawa autorskiego.

Co używać -R w kółku czy TM?

Najpełniejszą ochronę firmowego logo daje oczywiście jego rejestracja w Urzędzie Patentowym. Mając w ręku świadectwo ochronne, możesz bez obaw używać symbolu R przy swoim logo. Korzyści płynących z rejestracji nie sposób przecenić. Jeśli jednak z jakichś powodów nie chcesz zarejestrować swojego znaku towarowego, pozostaje Ci posługiwanie się symbolem TM.

Najnowsze

Zobacz również