Love Brand: jakie cechy marek kochają konsumenci?

Udostępnij

Większość osób zdaje sobie sprawę, że kluczowym czynnikiem sukcesu dla firm stało się budowanie silnej marki. Wiedzą to zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy. To, co sprawia, że marka staje się wyjątkowa i kochana przez konsumentów, to zwykle zestaw unikalnych cech, które ją wyróżniają. W tym artykule przyjrzymy się, jakie cechy sprawiają, że marki stają się tak zwanymi „Love Brands” oraz przeanalizujemy przykłady firm, które doskonale realizują konkretne cechy.

Czym są Love Brand?

Love Brand to termin określający marki, które zyskały szczególne upodobanie wśród klientów oraz zostały obdarzone ich lojalnością, oraz zaufaniem Są to brandy, które nie tylko sprzedają produkty lub usługi, ale również budują głębsze emocjonalne powiązania z konsumentami. Love Brands to te, które potrafią dotknąć serc swoich klientów, angażować ich i dostarczać nie tylko funkcjonalne korzyści, ale także emocjonalne doznania. Przykłady takich marek możemy znaleźć w różnych branżach, od odzieżowych po technologiczne, które swoimi działaniami i wartościami przyciągają i utrzymują zainteresowanie, a co ważniejsze, wierność swoich odbiorców.

Które cechy czynią markę Love Brand?

W brandach szukamy odzwierciedlenia tego, co ceni się obecnie w świecie realnie najbardziej — autentyczności, zaangażowania i odpowiedzialności społecznej, czy też emocjonalnych koneksji. Wśród szumu informacyjnego, który każdego dnia dociera do nas zewsząd, chcemy obserwować i wspierać marki, które niosą ze sobą przesłanie i możemy się utożsamiać z ich wartościami. Nie bez znaczenia pozostaje także doskonała obsługa klienta, innowacyjność i nowoczesne podejście. W końcu nawet marki, które są krystaliczne względem swojego wizerunku, nie będą miały fanów, gdy nie zadbają o customer experience, czy też nadążanie za tempem zmieniającego się świata.

Autentyczność

Jedną z najważniejszych cech, która przyciąga konsumentów do danej marki, jest autentyczność. Klienci chcą czuć, że marka jest prawdziwa, szczera i zgodna z własnymi wartościami.

Ciężko znaleźć tutaj przykład brandu, który jest nieskazitelny pod tym kątem. Wiele firm, które uchodziło przez dekady za wierne swojej filozofii, na przestrzeni lat przechodziło kryzysy wizerunkowe związane ze złamaniem swojego podejścia na rzecz przykładowo niższych kosztów produkcji.

Coraz częściej jednak jest to kluczowa kwestia statutowa młodych marek. Jako przykład można tutaj podać polską firmę Hansa Wear. Właściciele stawiają na trzy filary: talent, jakość oraz odpowiedzialność. Za ich słowami idą także realnie podjęte kroki — współpraca ze zdolnymi designerkami, tatuatorkami czy rysowniczkami, wytwarzanie odzieży z zachowaniem jakości produkcji oraz materiałów, a także działania z zakresu odpowiedzialności społecznej. Marka między innymi przekazuje 5% zysków na rzecz fundacji MARE, która dba o bałtyckie wybrzeże, działa na materiałach pozyskiwanych w sposób etyczny i monitoruje warunki pracy u swoich podwykonawców.

Jest to podejście, które ewidentnie zbieżne jest z cechą, którą posiadają marki Love Brand.

Angażowanie społeczności

Marki, które potrafią zaangażować swoich klientów i tworzyć społeczność wokół swojego produktu, często stają się ulubieńcami konsumentów.

W tym kontekście warto wspomnieć o LEGO. Firma nie tylko produkuje klocki, ale również buduje ogromną społeczność fanów, między innymi wykorzystując podejście co-creation, które bazuje na współpracy pomiędzy marką a jej klientami w celu stworzenia finalnego produktu. LEGO stara się jak najbardziej wychodzić do swoich fanów, organizując konkursy, wydarzenia i tworząc platformy online, gdzie entuzjaści mogą dzielić się swoimi pomysłami i projektami. Trzeba pamiętać tutaj o fenomenie tej firmy, ponieważ choć plasuję się w umysłach konsumentów jako marka z zabawkami dla dzieci, to również wśród dorosłych znajduje ogrom fanów.

Emocjonalne powiązania

Silne emocje u klientów, często wywołują te marki, które później definiujemy mianem love brand. Muszą jednak wywołać to co jest bliskie naszemu sercu i powoduje, że na chwilę zatrzymujemy się i myślami wędrujemy do sytuacji, która bardzo często jest odzwierciedleniem jakiegoś aspektu w naszym życiu lub życiu społeczeństwa.

W okolicach świąt Allegro od lat tworzy kampanie reklamowe oparte na emocjach. Sprawiają one, że konsumenci czują się związani z marką na głębszym poziomie, bo ukazane historie wzruszają i poruszają ich emocjonalnie. Allegro przypomina nam o wszystkich istotnych w społeczeństwie wartościach, których przekaz ukryty jest w krótkim video. Widzimy tutaj takie spoty jak, starania dziadka, żeby porozumieć się z wnuczką po angielsku; chłopca, który z wytęsknieniem odlicza do świąt, jednak nie po to, żeby odpakować swój prezent, a żeby wręczyć go rodzicom; czy też historię pomiędzy ojcem i nowym partnerem jego córki, która rewelacyjnie pokazuje, że nie należy oceniać książki po okładce. Pomimo upływu lat, wielu z nas od razu kojarzy, o które dokładnie spoty chodzi, a to idealnie ukazuje, że emocjonalne powiązanie z Allegro jest silne i daje mu zadatki na markę o charakterze love brand.

Doskonała obsługa klienta oraz Innowacja

Nie mniej ważna jest doskonała obsługa klienta. Firmy, które dbają o swoich klientów, szybko reagują na ich potrzeby i zapewniają wysoką jakość obsługi, zyskują lojalność i zaufanie konsumentów. Każdy z nas chce czuć się zaopiekowany w kontekście kupna przedmiotów lub świadczonych usług. Zależy nam również na tym, aby mieć komfort psychiczny w momencie decyzji, że jeśli coś byłoby nie tak, będziemy mieć pewność uzyskania pomocy.

Kolejną cechą, którą klienci kochają w markach, jest innowacyjność. Świat nie stoi w miejscu, a technologia pozwala automatyzować i ułatwiać codzienne życie na coraz to nowych obszarach. Nic więc dziwnego, że to właśnie te marki, które stale wprowadzają nowe rozwiązania, produkty lub usługi, zyskują uznanie konsumentów.

Przykładem dla często chwalonej obsługi klienta oraz doskonałej innowacyjności jest Apple. Firma stawia na kompleksowe oddziaływanie na emocje klientów, co umożliwia budowanie silnych więzi z nimi. Poprzez przekraczanie oczekiwań, świadczenie wysokiej obsługi klienta, innowacyjność oraz oferowanie produktów o bardzo dobrej jakości i wydajności firma ta wyznacza nowe standardy na rynku. Wartości, którymi się kieruje, budzą podziw i szacunek wśród konsumentów. Ci, którzy korzystają z produktów Apple, dostrzegają w nich narzędzia wspierające ich rozwój oraz zwiększające produktywność, co przyczynia się do wzmocnienia więzi emocjonalnych między marką a klientami.

Podsumowanie

Istnieje wiele cech, które sprawiają, że marka staje się tą ulubioną przez klientów. Autentyczność, innowacyjność, zaangażowanie społeczności, emocjonalne powiązania i doskonała obsługa klienta to tylko niektóre z nich. Warto dążyć do spełnienia przynajmniej kliku, jeśli chcemy, aby nasza firma skutecznie pięła się po drabinie popularności. Firmy, które potrafią skutecznie realizować te cechy, często osiągają sukces i budują trwałe relacje ze swoimi klientami, a to na rynku jest bardzo istotne dla każdego. Należy pamiętać jednak, że jeśli spełniamy kryteria pod kątem jednej z cech, a kompletnie zapominamy o reszcie, ciężko mówić o potencjale na określenie danej firmy love brandem. Tak jak pisaliśmy we wstępie, jest to zestaw unikalnych cech, więc nad doskonaleniem i pozycją w tym kontekście należy pracować bez przerwy.

Link: https://www.mbridge.pl/

Najnowsze

Zobacz również