Jaki alkohol piją Polacy i ile na niego wydają?

157

Nie da się nie zauważyć, że ceny w Polsce idą w górę i z roku na rok wydajemy coraz więcej, nawet na codziennie zakupy. Nic dziwnego, ponieważ aktualnie borykamy się z najwyższą inflacją od 20 lat. Z tego powodu, z każdym rokiem ponosimy coraz większe wydatki na zakupy spożywcze. A zwłaszcza na używki. Odzwierciedlają to oficjalne statystyki – w 2020 roku Polacy wydali na alkohol najwięcej w historii, choć samo spożycie nieznacznie zmalało. Jakie zatem trunki piją nasi rodacy i ile na nie wydają? Przekonamy się poniżej. Zacznijmy od przedstawienia wydatków:

Wydatki Polaków na alkohol w 2020 roku

Faktem jest, że z roku na rok Polacy wydają coraz więcej na alkohol. W 2019 łączna suma wydatków na trunki wyniosła 36,6 miliarda złotych, a w ubiegłym roku już 39,1 miliarda PLN. To ponad tysiąc złotych rocznie na głowę, a gdy odliczymy dzieci – nawet 1250 PLN. Warto zaznaczyć, że rzeczywista kwota jest jeszcze wyższa, ponieważ dane nie uwzględniają konsumpcji alkoholu w sektorze gastronomicznym i podczas imprez masowych.

Mało tego, z przeprowadzonej niezależnej ankiety wynika, iż większość Polaków uważa, że ceny alkoholu w naszym kraju są raczej niskie, natomiast aż 91% zapytanych twierdzi, że nadużywanie alkoholu jest w Polsce problemem.

Ile alkoholu piją Polacy?

Rocznie Polacy spożywają 9,5 litra czystego alkoholu na każdego obywatela. Jeszcze niecałe 30 lat temu ten wynik wynosił 6,5 litra. Co gorsza, gdy odliczymy dzieci, okaże się, że na jednego dorosłego Polaka rocznie przypada średnio 11,7 litra czystego alkoholu. To odpowiada mniej więcej 2,4 butelki wina lub 4,5 litra piwa tygodniowo na osobę. W rozróżnieniu na płeć – mężczyźni w naszym kraju spożywają 18,4 litra czystego alkoholu na mieszkańca rocznie, w przypadku kobiet jest to 5,6 litra.

Co ciekawe, choć roczna suma wydatków na trunki w zeszłym roku wzrosła o 2,5 miliarda złotych, to w ujęciu ilościowym liczba sprzedanych litrów napojów alkoholowych zmalała o 1%. Wynika to z faktu, iż po pierwsze ceny idą w górę, a po drugie spada ilość spożycia piwa, podczas gdy rośnie whisky, wina, rumu oraz ginu.

Jaki alkohol piją Polacy?

Piwo wciąż zdecydowanym numerem 1 Piwo

Nieprzerwanie najpopularniejszym alkoholem w naszym kraju jest piwo. To właśnie ono odpowiada za niemal połowę sprzedaży całej branży alkoholowej. Na złocisty trunek Polacy wydali w 2020 aż 18 miliardów złotych. To o 0,6 miliarda PLN więcej niż w 2019, choć jego spożycie w tym czasie zmalało ilościowo o 1,6%. Co więcej, piwo stanowi aż 87% wolumenu (wielkości kategorii w litrach) wszystkich napojów alkoholowych, co oznacza aż 3,25 miliarda litrów sprzedanego piwa.

Wódka wiceliderem Zimna wódka, kieliszki i cytryna

Drugą pod względem istotności kategorią jest wódka – jej wolumen to 7% całego koszyka alkoholi, który przekłada się na 34% jego wartości. Oznacza to, że Polacy wydali 13,3 miliarda złotych na wódkę – niemal o miliard PLN więcej niż rok wcześniej; a wypili jej 261,5 miliona litrów – o 0,2% więcej niż w 2019. Nie bez znaczenia dla tego wzrostu wartości był wzrost akcyzy, który przełożył się na wyższe ceny. Wbrew obiegowym opiniom, dla tej kategorii największe znaczenie mają większe formaty opakowań, czyli 0,5 oraz 0,7 litra, które łącznie odpowiadają za niemal dwie trzecie wolumenu sprzedanej wódki.

Wino na najniższym stopniu podium Kieliszek, butelki i beczka wina

Trzecią kategorią pod względem wolumenu jest wino. Kupiliśmy go 8% więcej niż rok wcześniej. W Polsce inaczej niż w typowych krajach winiarskich, gdzie znaczącą ilość wina kupuje się w gastronomii, wina kupujemy przede wszystkim w sklepach, aby spożyć je w domu. A ze względu na to, że w domu przebywaliśmy zdecydowanie więcej, tej kategorii także przybyło wolumenu. Co istotne, na wzrost wartości tej kategorii wpływają droższe segmenty wina, takie jak prosecco, szampany, asti czy cava.

Whisky zyskuje na znaczeniu Kelner nalewa whisky do szklanek

Czwarte miejsce zajmuje whisky, której Polacy kupili 15% więcej niż rok wcześniej, a wydali na nią aż 3,2 miliarda złotych, czyli o 20% więcej niż w 2019. To kategoria, która od ponad dekady przeżywa rozkwit popularności na polskim rynku. Pandemia nie zatrzymała tego trendu a wręcz przyspieszyła. Wzrosło znaczenie dyskontów dla sprzedaży tego trunku. Już połowa wolumenu whisky kupowana jest właśnie w tym formacie sklepów, w przeciwieństwie do piwa i wódki, dla których sklepy małego formatu pozostają największym kanałem sprzedaży.

Pozostałe alkohole

Co ciekawe, najszybciej rosnącymi wolumenowo kategoriami w koszyku są rum – wzrost o 30%, gin – wzrost o 26% oraz tequila – wzrost o 20%. Najgorzej poradził sobie natomiast cydr, którego sprzedaż zmalała wolumenowo o 21%. Ponadto, łączna suma wydatków Polaków na ten trunek wyniosła zaledwie 50 milionów złotych. W każdym z przypadków obserwowane dynamiki są kontynuacją trendów, które widzieliśmy także w dłuższym okresie.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments