Jak wyjść z inwestycji w crowdfunding?

317

Marcel Rowiński - Jak wyjść z inwestycji w crowdfundingNiedawno na kanale Comparic Rynki miała miejsce premiera nowej audycji pod tytułem “Crowdtalks”, w której Michał Stanek przybliża zagadnienia związane z crowdfundingiem, crowdinvestingiem oraz zagadnieniach związanych z tymi tematami. Za nami już bardzo ciekawy odcinek, którego tematem przewodnim jest wyjście z inwestycji w crowdfunding. Tym razem gościem rozmowy był Marcel Rowiński – dyrektor operacyjny platformy Crowdway.

Wyjście z inwestycji crowdfunding

Możliwości

Na początku padło pytanie jakie w teorii mamy możliwości wyjścia.

Marcel Rowiński zaczął w ogóle od przybliżenia zagadnienia zwrotu z inwestycji. Bardzo wiele projektów crowdfundingowych działa na zasadzie strategii dywidendowej. Dla przykładu bardzo popularne w crowdinvestingu browary kraftowe przy odpowiednim prowadzeniu biznesu są w stanie już po 2-3 latach, od momentu przeprowadzenia emisji, zaoferować dywidendę, dzięki takiej możliwości inwestycja może więc nam się zwracać.

Druga sprawa to oczywiście kwestia zarobku na wzroście wartości spółki. Wiele spółek próbujących swoich sił w crowdfundingu planuje w przyszłości, zwykle minimum po 3-5 latach, wejść na giełdę. Istnieją jednak już przykłady w Polsce, który na rynkowy parkiet trafiły znacznie wcześniej, dotyczy to najczęściej spółek znajdujących się na późniejszym etapie rozwoju.

Kolejną propozycją jest wykup udziałów przez inwestora strategicznego, jednak nie w każdej branży taki ruch jest popularną praktyką. W zasadzie głównie spółki, które podczas przeprowadzania emisji są już po wstępnych rozmowach w tej kwestii, o takiej możliwości informują. Ostatnią opcją jest wykup akcji przez właściciela spółki od inwestorów mniejszościowych.

Rynki zagraniczne a wyjście z inwestycji w crowdfunding

Czy na rynkach zagranicznych, takich jak amerykański czy brytyjski, wyjście z inwestycji w crowdfunding wygląda podobnie?

Ogólnie rzecz biorąc owszem, możliwości są takie same, jednak wyżej wymienione rynki są już znacznie dojrzalsze, jeśli chodzi o crowdfunding i możemy na nich znaleźć wiele przykładów sukcesywnych exitów. Co więcej, posiadają one rynek wtórny dla crowdfundingu, takie rozwiązanie znacząco zwiększa płynność udziałów, a na rynku polskim cały czas go brakuje.

Korzyści z inwestycji

Czy mamy na polskim rynku przykład spektakularnego wyjścia dającego namacalne korzyści z inwestycji w crowdfunding?

Okazuje się, że tak się zdarzyło w przypadku Hop City. Po 13 miesiącach inwestor strategiczny zaoferował exit. Umożliwiła to również spółka Plantwear, która już podczas trwania emisji zapowiedziała debiut na parkiecie NewConnect, co rzeczywiście miało miejsce. Ile wyniosła stopa zwrotu w przypadku Hop City? Aż 20%.

Obecne trendy

Jaki na tę chwilę panuje trend wśród spółek poszukujących finansowania za pomocą crowdfundingu?

Przede wszystkim tym rynkiem zainteresowały się spółki na bardziej dojrzałym etapie rozwoju, a już nie tylko początkujące startupy. Jeśli chodzi o branże, to obecnie dominują biznesy internetowe i wszelkiego rodzaju e-commerce. Mocną pozycję mają także nieprzerwanie projekty alkoholowe, które niemal za każdym razem cieszą się dużą popularnością. Dodatkowo, już nie tylko tu mowa o kraftowych browarach, lecz także o mocniejszych trunkach.

Wzrost zainteresowania i rozwój crowdfundingu w Polsce

Czy ze względu na pandemię i zwiększenie się znaczenia pracy zdalnej, wzrosło zainteresowanie crowdfundingiem?

Zdecydowanie tak, w ostatnim czasie wzrósł nie tylko średni procent realizowanego celu emisji, lecz także przeciętna kwota zakupu akcji. Obecna sytuacja sprawiła, że inwestorzy po prostu zaczęli szukać alternatyw w stosunku do klasycznych lokat.

Co powinno się zmienić na rynku, aby branża crowdfundingowa rozwinęła się w Polsce na znacznie większą skalę?

Na ten moment kluczowe elementy to wcześniej wspomniany rynek wtórny dla udziałów spółek pozyskanych za pomocą crowdinvestingu, większa ilość projektów “fast grow” oraz także opisywane powyżej spektakularne wyjścia z inwestycji.

Kiedy w Polsce rynek wtórny dla crowdfundingu może się pojawić?

Pojawiały się na ten temat pewne pogłoski, chociażby ze strony warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, lecz na tę chwilę nie znamy żadnych szczegółów kiedy w jaki sposób takie rozwiązanie by mogło funkcjonować.

Dynamika wzrostu zainteresowania crowdfundingiem

Jaka jest spodziewana dynamika wzrostu zainteresowania pozyskiwaniem funduszy za pomocą crowdfundingu w najbliższej przyszłości?

Na Crowdway przewiduje się co najmniej podwojenie sumy zbiórek do końca roku, tak więc rynek rozwija się w dość gwałtowny sposób.

Coraz więcej projektów osiąga również 100% celu zbiórki wyraźnie przed datą zakończenia, dzięki czemu można zauważyć, iż inwestorzy już znacznie częściej podejmują decyzję o zakupie akcji niemal natychmiast, zamiast się nad nią zastanawiać i wstrzymywać się z nabyciem udziałów do daty bliższej końcowi kampanii, tak było chociażby w przypadku dwóch poprzednich emisji spółek Janusza Palikota.

Zapraszam do samodzielnego obejrzenia całej rozmowy poniżej:

Equity crowdfunding na platformie Crowdway

Crowdway jest jedną z największych w Polsce platform equity crowdfundingu. Działa od 2015 roku. Do tej pory zrealizowała kampanię na łączną kwotę ponad 15 milionów złotych oraz pobiła rekordy crowdfundingu udziałowego w Polsce. Proponuje ona inwestorom zaangażowanie w wysokiej jakości aktywa w trzech liniach portfelowych:

  • Dynamika (projekty w fazie dynamicznego wzrostu)
  • Stabilność (produkty nieruchomościowe stabilnego zwrotu)
  • Innowacje (startupy)

Duży sukces na tej platformie święciły chociażby dwie emisje spółek Janusza Palikota z branży piwnej: Tenczyńska Okovita i Tenczynek Bezalkoholowe. Każda z nich zebrała ponad 4 miliony złotych, pierwsza w 36 a druga zaledwie w 30 dni. Sprawdź też, jak skutecznie przeprowadzić akcję crowdfundingową.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments