W tym miesiącu na kanale Comparic Rynki miała miejsce premiera nowej audycji pod tytułem “Crowdtalks”, w której Michał Stanek przybliża zagadnienia związane z crowdfundingiem, crowdinvestingiem oraz zagadnieniach związanych z tymi tematami. Za nami już bardzo ciekawy odcinek na temat skutecznego przeprowadzenia kampanii. Jego gościem był Janusz Palikot – prezes Alembik Polska S.A. Szczegóły rozmowy zostaną zaprezentowane poniżej.
Rozmowa z Januszem Palikotem na temat przeprowadzania akcji crowdfundingowej
Pierwsze pytanie dotyczyło dwóch poprzednich kampanii crowdfundingowych Janusza Palikota, zakończonych stuprocentowym sukcesem. Dlaczego zdecydował się on na pozyskanie kapitału na swoje projekty w ten sposób? Z kilku powodów, po pierwsze, ponieważ osoby, które decydują się nabyć udziały następnie angażują się w kampanię poprzez media społecznościowe, co tworzy gigantyczne zaplecze marketingowo-sprzedażowe. Po drugie większość osób kupujących akcje w spółkach Janusza Palikota jest zwyczajnie zainteresowana produktami, w które inwestuje, chcą żeby trafiły one na rynek, ponieważ wierzą, że są potrzebne. Po trzecie, relacja z otoczeniem, które stanowią udziałowcy oraz odbiorcy danych produktów, jest obecnie niezwykle istotnym elementem strategii, a nawet wyceny firm z branży alkoholowej.
Następnie Michał Stanek zapytał na jakim etapie znajdują się obecnie działania w tych dwóch projektach, względem planu, który był ogłoszony podczas kampanii. Co ciekawe Janusz Palikot stwierdził, że czas epidemii pomógł przyspieszyć wstępne działania i już w lipcu ruszy produkcja Tenczyńskiej Okowity i jednocześnie będzie miała miejsce dostawa pierwszych dwóch urządzeń planowana na wrzesień, tak więc jeśli chodzi o spółkę Tenczyńska Okovita, rozwija się ona szybciej niż zakładano, pierwsze beczki z trunkiem zostaną wysłane do klientów jeszcze przed końcem wakacji, tak więc już w pierwszym roku działalności wygeneruje ona zysk i za 2020 wypłaci ona dywidendę czego nie było w planie. Jeśli chodzi o Tenczynek Bezalkoholowe, wszystko tyczy się według planu zakładanego w prospekcie, ale dzięki negocjacjom warunków dostaw urządzeń, udało się obniżyć koszt całej inwestycji o 25%.
Czynniki sukcesu akcji według Janusza Palikota
Co zatem jest potrzebne według Janusza Palikota, aby akcja crowdfundingowa zakończyła się sukcesem? Kilka czynników. Po pierwsze cel kampanii musi być naprawdę atrakcyjny, który przekona inwestorów, a rynek zbytu dla produktu musi być w miarę masowy. Po drugie najlepiej, gdy osoba przeprowadzająca taką emisję zyskała już wiarygodność dzięki swojej wcześniejszej działalności gospodarczej. Po trzecie, niezwykle istotny jest marketing oraz relacje z zainteresowanymi inwestorami, według niego trzeba przeznaczyć 50-100 tysięcy złotych na działania reklamowe. Po czwarte, gdy tylko pojawi się prawdopodobieństwo, że ktoś z zainteresowanych jest gotów zainwestować większą kwotę (przekraczającą 100 tysięcy PLN), należy skrócić dystans, poświęcić sporo czasu na spotkania z nim i zaprezentowanie korzyści wynikających z tego projektu.
Co powinno się zmienić, by crowdfunding w Polsce rozwijał się jeszcze szybciej? Po pierwsze, maksymalny cel emisji powinien wynosić więcej niż około milion euro, co pozwoli na ten rynek wejść większym graczom, lecz to zależy od Unii Europejskiej. Po drugie, zakres powiązań pomiędzy kolejnymi firmami, z którymi można przeprowadzać crowdfundingowe zbiórki nie powinien być tak rygorystycznie przestrzegany, ponieważ w obecnej sytuacji blokuje on projekty tej samej osoby posiadające nawet oczywiste różnice. Po trzecie któryś projekt musi osiągnąć duży sukces, który pokaże inwestorom, że zainwestowane pieniądze dość szybko potrafią się zwrócić. Janusz Palikot wierzy, że jako pierwsza osiągnie to spółka Tenczyńska Okovita. Dodatkowo, obecnie spowolnienie gospodarcze związane z pandemią koronawirusa może negatywnie wpłynąć na rynek crowdfundingowy.
Alembik Polska a inne projekty
Kolejne pytanie dotyczyło bieżącego projektu, czyli Alembik Polska. Czym się różni od poprzednich? Po pierwsze, w tym przypadku Janusz Palikot chce otworzyć 10 lokali w różnych częściach Polski z lokalną produkcją wódki craftowej. Technologicznie więc urządzenia służące do produkcji trunków działają na podobnej zasadzie, ale będą mniejsze. Co więcej, w danym miejscu będzie można nie tylko degustować alkohol, ale także skorzystać z oferty gastronomicznej, a nawet udostępniony zostanie oryginalny system pubów samoobsługowych. Co więcej, nie będzie trzeba nalewać całego kufla piwa, opłata zostanie naliczona zależnie od ilości. Dodatkowo, pojawi się aplikacja, za pomocą której będzie można zarezerwować stolik, a nawet złożyć zamówienie na wybraną godzinę, jeszcze przed przybyciem do lokalu. Dostępna oferta będzie szersza niż u konkurencji, ze względu na lokalną produkcję odporna na pandemię, a każde miejsce będzie miało inną, charakterystyczną dla siebie specjalizację craftowej wódki. Niekonwencjonalnym rozwiązaniem jest również fakt, że to inwestorzy głosują w jakich miastach lokale zostaną otwarte.
Jak układa się Januszowi Palikotowi współpraca z Crowdway? Dobrze, ponieważ platforma jest bardzo korporacyjna i proceduralna, dzięki czemu jest ona doskonałym partnerem dla niego, świetnie się z nim uzupełnia z jego twórczymi kompetencjami.
Zapraszam do samodzielnego obejrzenia całej rozmowy poniżej:
Equity crowdfunding na platformie Crowdway
Crowdway jest jedną z największych w Polsce platform equity crowdfundingu. Działa od 2015 roku. Do tej pory zrealizowała kampanię na łączną kwotę ponad 15 milionów złotych oraz pobiła rekordy crowdfundingu udziałowego w Polsce. Proponuje ona inwestorom zaangażowanie w wysokiej jakości aktywa w trzech liniach portfelowych:
- Dynamika (projekty w fazie dynamicznego wzrostu)
- Stabilność (produkty nieruchomościowe stabilnego zwrotu)
- Innowacje (startupy)
Ogromny sukces na tej platformie odniosły właśnie dwie poprzednie emisje spółek Janusza Palikota: Tenczyńska Okovita i Tenczynek Bezalkoholowe. Każda z nich zebrała ponad 4 miliony złotych, pierwsza w 36 a druga zaledwie w 30 dni.