eBay, słynna platforma typu marketplace o zasięgu globalnym, ponownie otwiera się w pełni na polski rynek. eBay na razie będzie obsługiwał nasz rynek z centrum dystrybucyjnego w Niemczech, ale nie wyklucza zmian w przyszłości – w tym także wprowadzenia bezpłatnych dostaw za opłatą subskrypcyjną czy programów lojalnościowych. Rozwój platformy w Polsce będzie stopniowy, a nowe funkcjonalności będą wprowadzane na podstawie analiz zachowań konsumentów.
Nowe otwarcie eBay w Polsce 
eBay już w 2005 roku próbował podbić serca polskich konsumentów. Platforma nie wytrzymała jednak konkurencji ze strony serwisu Allegro, który już w tamtym czasie rozwijał się w niezwykle dynamicznym tempie. Platforma eBay początkowo nie pobierała opłat, czym udało jej się przyciągnąć dużą ilość sprzedawców.
Jednak w 2008 roku, po wprowadzeniu opłat za wystawianie i promocję aukcji, sprzedający zaczęli uciekać do konkurencji. W efekcie w ciągu zaledwie tygodnia serwis stracił połowę ofert i drugą pozycję na polskim rynku marketplace. Ostatecznie w 2011 roku serwis wycofał się z tej decyzji, ale nigdy nie udało się mu się już przebić poziomu 1% polskich użytkowników e-commerce. Teraz eBay znów rusza na podbój polskiego rynku.
Wchodząc ponownie do Polski, platforma chce przenieść tu rozwiązania z innych krajów. W komunikacie prasowym eBay zaznaczył, że rozumie potrzeby polskich sprzedawców oraz klientów i wie, że różnią się one od tych znanych na innych rynkach. Ponadto eBay to platforma stawiająca technologię na pierwszym miejscu. Według firmy kluczem do sukcesu jest przeprowadzenie operacji w odpowiedniej skali, dostosowanej do dużego polskiego rynku.
Kampania marketingowa już ruszyła
W związku z nowym otwarciem w Polsce, eBay przygotował już kampanię promocyjną, skoncentrowaną głównie na działaniach online. Jej pierwsza faza – oparta na Google Ads – rozpoczęła się już w ostatnich dniach lutego, natomiast 4 kwietnia – kampania ruszyła w głównych mediach internetowych, w tym w serwisach społecznościowych.
Plany i cele eBay 
Podobnie jak na innych rynkach, eBay w Polsce przyglądać się będzie preferencjom lokalnych odbiorców i dostosowywać nasze operacje do ich wymagań. Firma w głównej mierze stawia na rozwój funkcjonalności aplikacji mobilnej, gdyż jej analizy pokazały, że Polacy w większości kupują właśnie przy pomocy tego narzędzia. Jeżeli pojawi się taka potrzeba, eBay nawiąże współpracę z operatorami logistycznymi, rozszerzymy opcje płatności o kolejne systemy lub wzbogaci programy lojalnościowe.
Ponadto, platforma jest w stałym kontakcie z polskimi sprzedawcami i cały czas będzie rekomendować im odpowiednie rozwiązania, by mogli rozwijać swój biznes dzięki platformie eBay. Celem platformy jest stanie się jedną z ulubionych platform zakupowych Polaków w najbliższych latach. Precyzyjnie rzecz biorąc w TOP 3 największych platform e-commerce w Polsce.
Oferty na eBay już w języku polskim
W Polsce jest ponad 22 milionów kupujących, a dostępność Internetu wynosi około 92%. Ponadto, okres pandemii COVID-19 wyraźnie zwiększył odsetek osób kupujących online. eBay dokonał już pierwszy krok rozwojowy na naszym rynku. Jest nim funkcja automatycznego tłumaczenia ofert na język polski na pomocą sztucznej inteligencji. Platforma zaznaczyła, że stanowiło to dla niej duże wyzwanie.
Zmiana języka implikuje również inne rzeczy. Polacy mają bowiem teraz dostęp w swoim własnym języku do portfolio dużych sprzedawców z Hiszpanii, Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii, co ułatwi również kwestie logistyczne dla klientów. W efekcie Obecnie portfolio polskiej witryny serwisu eBay obejmuje około 1,4 miliarda ofert i ponad 520 kategorii zakupowych.
eBay – podstawowe informacje 
eBay to jedna z największych platform e-commerce na świecie. Firma działa od 1995 roku, założona została w San Jose w stanie Kalifornia. W 2021 roku wartość brutto produktów dostępnych w serwisie eBay wyniosła 20,7 miliarda dolarów, a osiągnięte przez firmę przychody wyniosły 10,4 miliarda USD, co stanowi wzrost o 17% rok do roku.
Czy eBay tym razem odniesie sukces na polskim rynku? Już wkrótce się przekonamy. Wydaje się jednak, że w najbliższym czasie firma raczej nie osiągnie spektakularnych wyników w naszym kraju, gdyż polscy internauci są przyzwyczajeni do robienia zakupów na takich platformach jak Allegro, OLX, Amazon czy nawet chińskie AliExpress. Ponadto, sprzedający bardzo chętnie wystawiają swoje produkty na dwóch pierwszych z tych e-commerce.
Z tego powodu trafienie do TOP 3 ulubionych marketplace Polaków będzie dla platformy eBay gigantycznym wyzwaniem, nad którym firma będzie musiała prawdopodobnie pracować wiele lat.