Czy Polacy są gotowi na inwestowanie w startupy?

191
Inwestowanie w Startupy

Polski rynek startupowy odnotował w ubiegłym roku trzy megarundy na sumę blisko 900 mln pln.

Polacy aktywnie szukają nowych możliwości inwestowania kapitału, otwierając się na klasy aktywów, które dotąd nie były im znane. Jednym z szybko rozwijających się obszarów jest sektor startupowy. To sektor, który na polskiej scenie rośnie bardzo dynamicznie, co widać po wzroście wartości rund finansowania – zarówno z perspektywy wartości rund mniejszych podmiotów jak i liczby i wartości dużych rund. Polski rynek startupowy odnotował w ubiegłym roku trzy megarundy na sumę blisko 900 mln pln.

Dominującą rolę po stronie podmiotów finansujących odgrywają oczywiście fundusze, również te zagraniczne, które coraz częściej patrzą na polskie spółki. Polscy inwestorzy indywidualni nie pozostają jednak bierni. Wg raportu UKNF ubiegły rok przyniósł 125%-owy wzrost wartości inwestycji poprzez platformy crowdfundingowe, osiągając wartość 76,8 mln PLN. To jeszcze wprawdzie znikome osiągi w stosunku do wartości emisji platform crowdfundingowych na bardziej rozwiniętych rynkach, ale zainteresowanie inwestorów zauważalnie rośnie.

Inwestorzy dzielą się na tych mniejszych, którzy podejmują działania właśnie poprzez platformy crowdfundinowe i tych większych, aniołów biznesu, którzy inwestują bezpośrednio w młode pomysły, korzystają ze wsparcia funduszy VC lub posiłkują się pomocą sieci aniołów biznesu.

W czerwcu opublikowany został raport “Polak Inwestor – Edycja: Startupy”, realizowany pod Patronatem PFR Ventures, Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz Gazety Giełdy Parkiet i przy współpracy z ponad 20 podmiotami aktywnymi w branży. Raport bierze pod lupę ponad 500 inwestorów indywidualnych i wskazuje ich otwartość na inwestycje startupowe, bariery, które odczuwają na drodze podejmowanych decyzji i w końcu – potrzeby.

Jakie są wnioski z badania? Praca nad polskim ekosystemem startupowym to nie tylko perspektywa Polaka inwestora, który chciałby maksymalizować stopę zwrotu z inwestycji, ale również praca nad czynnikami mającymi istotny wpływ na innowacyjność i pozycję konkurencyjną polskich firm i polskiej gospodarki. W tej perspektywie to również praca nad relacjami na linii inwestor-startup i praca nad świadomym inwestowaniem.

Jak więc kierować rozwojem tego rynku, aby rozwijał się w dobrym kierunku i odpowiednim tempie? W jakim miejscu dziś jesteśmy z punktu widzenia inwestora indywidualnego? Czy jest on już gotowy do inwestowania w młode pomysły, z dużym potencjałem, przy świadomości ryzyk z tymi inwestycjami związanych? Na te pytania odpowiemy podczas debaty już 22 lipca.

Debata “Czy Polacy są gotowi na inwestowanie w startupy?” jest organizowana w Cambridge Innovation Center Warsaw (https://cic.com/warsaw). Gośćmi debaty będą Aleksander Mokrzycki – Wiceprezes PFR Ventures, Marcel Rowiński – COO Crowdway, Paweł Michalski – Członek Zarządu i Partner Cobin Angels, Szymon Klimas – Portfolio Manager Grupy Assay. Moderatorem dyskusji będzie Izabela Kozakiewicz – Partner Zarządzający iKsync Digital, pomysłodawca i organizator badania Polak Inwestor.

Zapraszamy do udziału. Zapisy możliwe są pod adresem: https://venturecafewarsaw.org/event/tg063/ lub w dniu wydarzenia bezpośrednio w budynku CIC. Nagranie z debaty będzie dostępne na Comparic.pl.

Więcej o projekcie Polak Inwestor: www.Polak-Inwestor.pl.

Poprzedni artykułZasoby pierwiastków ziem rzadkich powodem krachu gospodarczego? (BizTech)
Następny artykułNa czym polegają i ile kosztują turnusy rehabilitacyjne?
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments