Z raportu Tpay „Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach” wynika, że BLIK jest najpopularniejszą formą płatności online w naszym kraju. Taką formę płatności wybiera aż 70% respondentów.
Polacy uwielbiają płacić BLIKiem 
W raporcie Tpay „Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach” podano, że przeważająca część Polaków (70%), dokonując płatności online, korzysta z systemu BLIK. Względem 2022 roku liczba polskich e-konsumentów wybierających system płatności mobilnych BLIK wzrosła o 9 punktów procentowych.
Kolejną metodą, z której korzystanie deklarują polscy e-konsumenci jest szybki przelew. Tę formę płatności wybiera 23% respondentów, co jest wynikiem o 7 punktów procentowych niższym od odnotowanego w ubiegłym roku
Na trzecim miejscu w raporcie Tpay „Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach” znalazła się płatność kartą z wynikiem 19%. Tu również zaobserwowaliśmy spadek w stosunku do 2022 roku – o 4 punkty procentowe.
Z raportu Tpay „Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach” wynika ponadto, że BLIKiem Polacy najbardziej lubią płacić podczas zamawiania subskrypcji serwisów (59% wskazań) oraz za wynajem hulajnogi, skutera czy roweru (58%).
Z kolei płatność kartą wysuwa się na prowadzenie jako preferowana metoda wśród osób kupujących zakłady bukmacherskie (26%), a szybki przelew cieszy się szczególnym powodzeniem przy zamawianiu subskrypcji oraz kupnie biletów na wydarzenia kulturalne (po 14%).
Rośnie świadomość kupujących wobec płatności elektronicznych
W raporcie wskazano też, że z roku na rok wśród kupujących w sieci w Polsce rośnie zarówno świadomość, jak i ich wymagania wobec płatności elektronicznych.
Na przestrzeni trzech edycji badania Tpay (2023, 2022 oraz 2020 rok) odsetek osób, które przed dokonaniem zakupów online sprawdzają metody płatności dostępne w sklepie internetowym, wzrósł o 5 punktów procentowych, do poziomu 81%.
Dawid Cichy – Head of Sales w Tpay wyjaśnił, że “coraz szerszy wachlarz metod płatności wychodzi naprzeciw e-konsumentom, pozwalając im płacić dokładnie w taki sposób, jaki lubią najbardziej”.
Ekspert ocenił, że “klientocentryczność to trend od lat widoczny w e-commerce, a jego niezbędnym elementem jest zadbanie o każdą grupę kupujących. Zwyczaje zakupowe różnią się w zależności od segmentu rynku, ale i – przede wszystkim – od profilu klienta”.
Wciąż za najbezpieczniejsze uznajemy płatności za pobraniem
W raporcie wskazano również, że na przestrzeni trzech ostatnich lat konsumenci czuli się jednak najbezpieczniej korzystając z płatności za pobraniem. Odpowiedź ta uzyskała w tym roku 75% wskazań, co stanowi wzrost aż o 15 punktów procentowych w stosunku do 2022 roku.
Co ciekawe, jako metodę, z którą Polacy mają wcześniejsze pozytywne doświadczenia, najwięcej badanych (64%) wskazało płatności odroczone. Wartość ta stanowi wzrost aż o 19 punktów procentowych względem ubiegłego roku.