Szukając sposobu na bezpieczne rozpoczęcie przygody z e-commerce, prędzej czy później spotkasz się z dropshippingiem. To ciekawy model, który pozwala na prowadzenie sprzedaży internetowej bez konieczności posiadania własnego magazynu. Przedsiębiorcy cenią go sobie ze względu na liczne zalety, wśród których warto wymienić choćby optymalizację budżetu i czasu pracy. Choć w teorii w dropshippingu możesz handlować niemal wszystkim, nie każdy asortyment sprawdzi się równie dobrze. Poznaj najciekawsze pomysły na sklep internetowy w tym modelu!
Jak działa dropshipping?
Model działania dropshippingu jest wyjątkowo prosty. Bazuje na współpracy właściciela sklepu internetowego ze specjalnymi hurtowniami. W imieniu sprzedawcy zajmują się one kluczowymi procesami logistycznymi, takimi jak:
- składowanie produktów i monitorowanie ich stanów magazynowych,
- dostarczanie danych produktowych,
- przyjmowanie i kompletowanie zamówień,
- pakowanie i wysyłka paczek do klientów końcowych.
Właściciel e-commerce’u nie musi więc prowadzić własnego magazynu ani osobiście zajmować się realizacją zamówień. Oszczędza zarówno czas, jak i pieniądze, które może przeznaczyć na istotniejsze aspekty biznesu. Dropshipping stanowi tym samym doskonałe rozwiązanie dla osób chcących połączyć sprzedaż internetową z pracą na etacie czy działalnością innego typu.
Co sprzedawać w dropshippingu?
Mimo licznych zalet dropshipping nie jest pozbawiony wad. Jedno z wyzwań stanowi na przykład obsługa zwrotów. Hurtownie bardzo rzadko biorą na siebie tę odpowiedzialność, toteż zazwyczaj odsyłane produkty musi przyjmować właściciel sklepu. Pamiętajmy, że nie prowadzi on magazynu, więc może mieć problem z przechowywaniem towarów do czasu ich ponownej sprzedaży.
Z tego względu przedsiębiorcy, którzy otwierają sklepy w dropshippingu, często stawiają na produkty niewymagające pod kątem magazynowania. Jeśli handlujesz na przykład biżuterią, łatwiej Ci będzie przechowywać ewentualne zwroty niż w przypadku choćby mebli. Warto wybierać również takie towary, które po prostu rzadko podlegają zwrotom. W pierwszej kolejności odrzucane bywają więc kategorie odzieży i obuwia.
Dropshipping jest również obszarem cechującym się sporą konkurencją. Wszyscy sprzedawcy korzystają bowiem z ofert tych samych hurtowni, a wybicie się na ich tle nie należy do łatwych zadań. Dobrym pomysłem może okazać się więc wybór towarów o bardzo wysokim popycie. W takim przypadku nawet jeśli Twoja marka nie osiągnie dużej rozpoznawalności, możesz liczyć na zainteresowanie konsumentów.
Z uwagi na współpracę z wyspecjalizowanymi hurtowniami szczególną uwagę należy zwracać też na możliwości w zakresie ustalania marż. To właśnie na nich będziesz zarabiać, więc musisz zadbać o to, aby zagwarantowały Ci stabilne dochody. W tym celu zainteresuj się towarami ze średniej półki cenowej, należącymi do popularnych kategorii. Ciekawym rozwiązaniem mogą się też okazać artykuły hobbystyczne czy pochodzące z ofert początkujących producentów i hurtowni.
5 pomysłów na sklep w dropshippingu
Skoro wiesz już, czym powinny cechować się towary sprzedawane w dropshippingu, pora zastanowić się nad propozycjami konkretnych asortymentów. Poniżej znajdziesz 5 gotowych pomysłów na sklep w tym modelu logistycznym:
Sklep zoologiczny w dropshippingu
Produkty dla zwierząt cechują się stosunkowo wysokim popytem i bardzo rzadko podlegają zwrotom. Takie towary jak karmy dla psów czy żwirek dla kotów są raczej dobrze znane klientom, którzy zamawiają je regularnie. Co więcej, nawet w przypadku ich odesłania, dość łatwo przechowywać je do czasu ponownej sprzedaży. Wystarczy Ci w tym celu wolny kąt w sypialni czy w garażu.
Ciekawym rozwiązaniem w przypadku sklepu zoologicznego okaże się ścisła specjalizacja. Dzięki temu łatwiej będzie Ci wyróżnić się na rynku i zbudować sobie wizerunek eksperta. Możesz postawić na przykład na produkty dla zwierzaków domowych w podeszłym wieku czy na akcesoria dla miłośników akwarystyki.
Sklep hobbystyczny w dropshippingu
Artykuły hobbystyczne i kolekcjonerskie doskonale nadają się do sprzedaży w dropshippingu. Przede wszystkim klienci nie mają właściwie powodów, aby dokonywać ich zwrotów — zwłaszcza w przypadku takich produktów jak karty, figurki czy komiksy. Jeśli zostały one zamówione, to przeważnie znaczy, że ich zakup był dobrze przemyślany. Nieco większym wyzwaniem może okazać się handel odzieżą specjalistyczną — na przykład dla wielbicieli trekkingu czy wędkarstwa. Niemniej, artykuły te nie powinny Ci sprawić większych problemów w magazynowaniu.
Produkty kolekcjonerskie i hobbystyczne to bardzo wdzięczny pomysł na sklep w dropshippingu, ponieważ dość łatwo znaleźć sobie w tej kategorii swoją niszę. Jeśli tylko odpowiednio dobierzesz grupę docelową, szybko wybijesz się na rynku.
Sklep z żywnością w dropshippingu
Pandemia koronawirusa przekonała do zamawiania jedzenia przez Internet nawet największych przeciwników zakupów online. Tego typu sklepy z żywnością zyskują na popularności również za sprawą coraz większej świadomości konsumentów w zakresie zdrowej diety. Pożądane są więc na przykład produkty pochodzące z naturalnych hodowli, wegańskie czy regionalne.
Współpraca z dobrze zaopatrzonymi hurtowniami pozwoli Ci stworzyć atrakcyjną ofertę internetowego sklepu spożywczego. Z oczywistych względów artykuły te nie będą podlegały zwrotom, a dzięki modzie na zdrowe żywienie szybko zbudujesz grono lojalnych klientów wokół swojej marki.
Sklep z kosmetykami w dropshippingu
Podobnie jak w przypadku żywności, tak i w kategorii kosmetyków świadomość konsumentów rośnie. Coraz częściej interesują się oni naturalnymi preparatami bez chemicznych dodatków. Popularność zyskują także artykuły wegańskie. Jeśli chcesz wpisać się w te trendy, otwórz wyspecjalizowaną drogerię w dropshippingu. Możesz w niej również oferować różnego rodzaju artykuły higieniczne.
W tym przypadku klienci nie powinni dokonywać zbyt częstych zwrotów, a nawet jeśli tak się zdarzy, to małe gabaryty produktów pozwolą na ich łatwe magazynowanie w domowych warunkach. Otwarcie takiego sklepu internetowego wydaje się też doskonałym pomysłem z uwagi na szeroki wybór hurtowni dropshippingowych oferujących kosmetyki.
Sklep z zabawkami w dropshippingu
Popyt na zabawki i artykuły dziecięce nie spada właściwie przez cały rok, a w okresie Bożego Narodzenia dodatkowo rośnie. Otwarcie w dropshippingu sklepu z takim asortymentem może okazać się więc bardzo opłacalnym pomysłem na biznes. W tym przypadku również warto wziąć pod uwagę obowiązujące trendy, a mowa na przykład o zabawkach drewnianych, ekologicznych i edukacyjnych.
Jako że produkty przeznaczone dla dzieci często są kupowane z myślą o prezentach, dobrze przygotować sobie trochę miejsca na ewentualne zwroty od klientów. Warto się też zastanowić nad ciekawą komunikacją, która pozwoli Ci dotrzeć do interesującej Cię grupy docelowej. Im skuteczniej wyróżnisz się na tle innych sprzedawców, tym większe będą Twoje szanse na sukces.
Co sprzedawać w dropshippingu? Podsumowanie
Do dyspozycji masz całe mnóstwo pomysłów na sklep internetowy w dropshippingu. Pamiętaj jednak, że jeszcze ważniejsze niż to, co sprzedajesz, jest to, jak to robisz. Upewnij się więc, że postępujesz według sensownej strategii biznesowej i potrafisz w atrakcyjny sposób komunikować się z potencjalnymi klientami. Dzięki temu szybko wybijesz się na rynku!