Postępująca cyfryzacja i rozwój technologii przyczyniają się do zmiany zachowań i nawyków zakupowych ludzi na całym świecie. Polska nie jest tu żadnym wyjątkiem. Żec by wręcz można, że pod względem technologii płatniczych jesteśmy jednym z lepiej rozwiniętych krajów w Europie. Okazuje się jednak, że możliwość zautomatyzowania pewnych protestów w połączeniu z lenistwem nie sprzyjają poprawie naszej kondycji finansowej, a wręcz przeciwnie, wprost przyczyniają się do drenowania naszych portfeli.
Ile tracimy na modelu subskrypcyjnym?
Postępująca cyfryzacja sprawiła, że jednym z coraz bardziej popularnych sposobów płatności staje się model subskrypcyjny. Opiera się on na dokonywaniu przez klienta regularnych płatności w zamian za dostęp do jakiegoś produktu bądź usługi.
W wielu przypadkach istnieje możliwość, a w niektórych wręcz obowiązek powiązania karty płatniczej z wybranym przez klienta abonamentem, tak aby płatność była dokonywana automatycznie.
– Może być to wygodne rozwiązanie, dzięki któremu klient nie musi pamiętać ani tracić czasu na to, by co miesiąc „ręcznie” opłacać subskrypcję – wskazuje Michał Wielechowski z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Ekspert przyznaje jednak równocześnie, że model ten jest niezwykle niebezpieczny dla naszych portfeli. Nierzadko zdarza się bowiem, że klient przez wiele miesięcy opłaca dostęp do jakiegoś produktu czy usługi mimo, iż w rzeczywistości od dawna z niej nie korzysta. Wielechowski dostrzega ponadto, że proponowana przez firmy architektura wyboru stawia często na potrzebę aktywnej rezygnacji z usługi.
– Dodatkowo proces ten bywa utrudniany i mało wygodny – przyznaje.
Partnerem portalu Portfel Polaka jest Plantwear S.A., polski producent zegarków i biżuterii, oferujący najwyższej jakości produkty wykonane z naturalnych surowców: drewna i kamieni szlachetnych. Odkryj piękno i unikalność modowych dodatków.
Jak wynika z badań Liran Einav, Benjamin Klopack i Neale Mahoney na które powołuje się Wielechowski w Tygodniku Gospodarczym PIE, nieuwaga może zwiększać przychody sprzedawców od 14 proc. do ponad 200 proc.
Szacunki te bazują na danych pochodzących bezpośrednio z kart płatniczych, które z różnych powodów musiały ulec wymianie (najczęściej ze względu na upływ terminu ważności). Wymiana karty powiązana jest wszak z potrzebą aktywnego odnowienia subskrypcji, ponieważ nowe karty mają inne numery niż numery zapisane u dostawców usług i produktów.
– Badacze odnotowali, że miesiące wymiany kart wiążą się ze znacznie większą stopą rezygnacji z subskrypcji – wskazuje Michał Wielechowski.
Okazuje się więc, że konsumenci nie są do końca świadomi swoich wydatków na subskrypcje.
– Realne wydatki są o 250 proc. większe niż ich własne szacunki. Przeciętna szacowana miesięczna suma wydatków w tym modelu wyniosła 86 USD, natomiast średnie rzeczywiste wydatki wyniosły 219 USD – wynika z badania ankietowego przeprowadzonego w Stanach Zjednoczonych.
– Niedoszacowania te mogą wynikać nie tylko z roztargnienia klientów, ale również z tego, że automatyczna zapłata jest znaczniej mniej bolesna w odczuciach niż zapłata, której dokonujemy osobiście. W konsekwencji klienci nie są świadomi skali swoich wydatków – przyznaje Michał Wielechowski Z PIE.