Zakaz rejestracji samochodów spalinowych – to już pewne

280
Para kupuje samochód elektryczny i trzyma kartkę z napisem

Rada Unii Europejskiej przyjęła we wtorek rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów osobowych i dostawczych.

Regulacja zakłada 100% redukcji emisji CO2 w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku. Oznacza to, że już za niecałe 12 lat nie zarejestrujemy w państwach UE nowych samochodów z silnikiem spalinowym.

Polska przeciwna zakazowi sprzedaży aut spalinowych – jako jedyna Ładowanie auta

Na wtorkowym głosowaniu Polska się wyłamała i jako jedyne państwo Unii Europejskiej zagłosowała przeciwko zakazowi sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku.

Od głosu wstrzymały się trzy państwa: Bułgaria i Rumunia oraz ostatecznie Włochy, które skorygowały swoje głosowanie. Pozostałe 23 państwa poparły nowe przepisy, wprowadzane w ramach pakietu „Fit for 55”.

Na wtorkowym głosowaniu w Radzie UE przedstawiono oświadczenie Polski. Brzmiało ono tak:

„Polska stanowczo negatywnie odnosi się wobec przyjęcia przedmiotowego aktu legislacyjnego (…). Tendencje mające na celu obniżenie poziomu emisji spalin z pojazdów powinny uwzględniać możliwości rynku, zarówno od strony względów technologicznych producentów pojazdów lub ich wyposażenia, jak również strony ekonomicznej uwzględniającej możliwości finansowe obywateli kraju”

Zakaz rejestracji aut spalinowych w praktyce

Nowe przepisy określają następujące cele:

  • Redukcja emisji CO2 o 55% dla nowych samochodów osobowych i o 50% dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 roku
  • 100% redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku

Do tego od 2025 do 2029 roku będzie obowiązywał mechanizm zachęt dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych (ZLEV). W ramach tego mechanizmu, jeśli producent spełni określone kryteria sprzedaży pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych może zostać nagrodzony mniej rygorystycznymi celami w zakresie emisji CO2 na następne lata.

Przyjęcie przepisów stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla e-paliw. Mowa tu o odmianach syntetycznych, wytwarzanych przy użyciu wychwyconego dwutlenku węgla i wodoru produkowanego ze źródeł odnawialnych. Takie paliwa nie są jeszcze obecnie masowo produkowane, ale za 12 lat sytuacja może być już inna. Kostki układające napis CO2 i strzałkę w górę

W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę do rozporządzenia dodano punkt dotyczący tej kwestii. Ostatecznie Komisja Europejska zobowiązała się w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla po 2035 roku.

Rewizja rozporządzenia o nowych normach emisji CO2 w 2026 roku

Rozporządzenie zostanie teraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu.

Z kolei, w 2026 roku Komisja Europejska dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100% redukcji emisji CO2 oraz zgłosi ewentualną potrzebę ich przeglądu. W przeglądzie ma zostać uwzględniony rozwój technologiczny, w tym w odniesieniu do technologii hybrydowych typu plug-in.

Co z samochodami używanymi?

Nowe rozporządzenie unijne sprawia, że auto spalinowe na terenie UE od 2035 roku będzie można więc kupić tylko używane. Oznacza to, że istniejące samochody z silnikami benzynowymi, Diesla, a także pojazdy hybrydowe byłyby używane aż do ich technicznego zużycia.

Nowe natomiast będą tylko auta na prąd i wodór. W praktyce oznacza to, że na rynku europejskim najprawdopodobniej od 2035 roku przestaną pojawiać się nowe pojazdy z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi (Diesla) oraz te z napędem hybrydowym.

Wyjątek będą mogły stanowić jedynie nowe samochody spalinowe korzystające z bezemisyjnych paliw syntetycznych – o ile technologia ta będzie już powszechnie wykorzystywana.

Co ciekawe, niektórzy producenci nie chcą czekać na wejście w życie opisywanego zakazu i decydują, że przejdą w 100% na napędy elektryczne do 2030 roku. Takie działanie zapowiedziało już między innymi Volvo czy Fiat.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments