Wstępne porozumienie z kontrolerami lotów

772
Grafika prezentująca kontrolerów ruchu lotniczego w pracy

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego poinformowały dziś we wspólnym komunikacie o zawarciu wstępnego porozumienia w sprawie zmian w regulaminach pracy i wynagrodzeń. Oba projekty porozumienia zostaną przedstawione do konsultacji ze stroną społeczną oraz z Ministerstwem Infrastruktury.

Nowe zasady wynagrodzeń i regulaminy pracy Kula ziemska w barwach Polski i samolot

Wypracowany w trakcie negocjacji nowy aneks do regulaminu pracy „limituje wzrost dodatków, zmienia zasady wynagradzania kontrolerów nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju”. Zgodnie z zapewnieniami obu stron zmniejszone będą dysproporcje w przychodach między pracownikami w zależności od lokalizacji.

Zmniejszona liczba nadgodzin i eliminacja uznaniowości

W komunikacie podano również, że wypracowane zapisy oraz zmiany zgłaszane przez związkowców „uporządkowały kwestie stanowisk pracy”. Dzięki nim uda się zmniejszyć liczbę nadgodzin kontrolerów. Dojdzie także do „eliminacji uznaniowości”. Celem jest uzyskanie takiej sytuacji, aby pracownicy zatrudnieni na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego nie mogli mieć więcej niż 150 nadgodzin w roku kalendarzowym, a informatorzy służby informacji powietrznej – 240.

Postulaty dotyczące bezpieczeństwa

Przekroczenie dobowej normy czasu pracy dopuszczalne będzie wyłącznie za zgodą danego pracownika operacyjnego lub w przypadku, gdy szczególna potrzeba jest następstwem zdarzenia, które nie mogło być przewidziane przez pracodawcę przed rozpoczęciem dyżuru operacyjnego przez danego pracownika.

Ponadto, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest w trakcie tworzenia i wdrażania 24 postulatów dotyczących procedur bezpieczeństwa w PAŻP sformułowanych przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Strony prowadzą prace nad kodeksem etyki oraz pozostałymi kwestiami socjalnymi. Teraz nastąpią konsultacje z 13 związkami w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Planowo mają one potrwać 30 dni.

Konflikt w PAŻP – o co chodzi?

Konflikt w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej trwa już od wielu miesięcy, a od 23 grudnia rozpoczął się nawet spór zbiorowy. Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego oczekuje bowiem nie tylko podwyżek, ale przede wszystkim lepszej organizacji pracy.

Chodzi o to, że w tej chwili kontroler przez trzy godziny nieustannie sam siedzi przy stanowisku i sprawuje kontrolę nad swoim obszarem. Kontrolerzy uważają, że jest to bardzo niebezpieczne i w konsekwencji obciążające psychicznie, a odpowiedzialny za to jest zarząd Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Model samochodu leżący na banknotach

Z tego powodu wraz z końcem marca z pracą w PAŻP pożegnały się 44 osoby. Wraz z końcem kwietnia upłynęły natomiast terminy wypowiedzeń kolejnych 136 osób. Jeśli one by również odeszły, z 216 pracujących do tej pory kontrolerów obszaru i zbliżania zostałoby 36, czyli zaledwie co szósty, co od 1 maja spowodowałoby paraliż na warszawskich lotniskach, o czym pisaliśmy tutaj.

Ostatecznie pod koniec kwietnia podpisano tymczasowe porozumienie, obowiązujące do 10 lipca, dzięki któremu miała być zachowana ciągłość służby ruchu lotniczego w Polsce. W tym czasie strony miały pracować nad ostatecznym porozumieniem, co jak widzimy, najprawdopodobniej ostatecznie się powiodło – choć trzeba jeszcze poczekać na efekty rozpoczynających się konsultacji.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments