Walka cenowa biedronki z Lidlem. Gdzie najchętniej kupują Polacy?

Udostępnij

Od jakiegoś czasu na rynku spożywczym toczy się zacięta walka cenowa pomiędzy dwoma gigantami: Lidlem i Biedronką. Obie sieci od lat znane są z prowadzenia tzw. „reklam porównawczych”, które prezentują różnice w cenach produktów. Jednakże ostatnio ta rywalizacja przybrała jeszcze większe obroty, przypominając nieco „wojnę cenową”, dzięki której niektóre produkty na półkowych sklepach mają ceny jak z dawnych, minionych lat. Efektem tej rywalizacji jest duże zainteresowanie konsumentów oraz zalew memów internetowych. Na chwilowych oszczędnościach skorzysta każdy podczas codziennych zakupów w tych marketach.

Jak wygląda “wojna cenowa” marketów Lidl i Biedronka?

Dla przykładu, na stronie internetowej: lidl.pl w jednej z gazetek widnieje baner informacyjny Lidla, który przekazuje, iż “chcemy być najtańsi i jesteśmy! gdy inni dbają o popularność, my troszczymy się o niskie ceny”, a także informacja poniżej przedstawiające niejako wyniki punktów, gdzie wskazano iż LIDL 3, BIEDRONKA 0. Dla przykładu, na stronie biedronka.pl z baneru informacyjnego dowiadujemy się “zasady powinny być proste, faktycznie liczy się to, ile klienci płacą przy kasie! Ceny porównane w ,,koszyk faktu’’ powinny uwzględniać promocje”. Poniżej wskazując, że w biedronce taniej o ponad 18 złotych (zakupy z 22 lutego).

„Reklama porównawcza” odżyła dzięki Lidlowi i Biedronce

Wojna cenowa pomiędzy marketami Lidl i Biedronka wyraża się w zdecydowanie agresywnej konkurencji, gdzie obie sieci starają się przyciągnąć klientów poprzez obniżki cen oraz promocje. Dostrzegalne są różne strategie marketingowe, których celem jest pokazanie, że dana sieć oferuje najniższe ceny na rynku. Banery informacyjne oraz reklamy porównawcze stają się jednym z głównych elementów tej rywalizacji, gdzie każda ze stron stara się udowodnić, że to właśnie ona oferuje klientom lepsze warunki zakupów.

Na przykładzie przedstawionym na stronach internetowych można zauważyć, że obie sieci starają się przekonać klientów do swojej oferty poprzez argumenty cenowe. Lidl podkreśla swoją konkurencyjność i dbałość o niskie ceny, podczas gdy Biedronka podkreśla prostotę zasad oraz korzyści finansowe dla klientów. Oba markety próbują pokazać, że ich oferta jest bardziej atrakcyjna dla klienta i wpłynąć na decyzję zakupową klienta.

Trudno jednoznacznie określić, gdzie najczęściej kupują Polacy. Zarówno Lidl, jak i Biedronka cieszą się ogromną popularnością w Polsce. Oba te markety są jednymi z najpowszechniej wybieranych przez konsumentów. Ostatecznie, choć celują w nieco różne grupy docelowe, ustalenie, gdzie Polacy najczęściej dokonują zakupów, może być trudne. Wiele zależy od indywidualnych preferencji klientów, lokalizacji sklepów oraz dostępności produktów.

Czy takie działania są legalne?

Działania związane z reklamą porównawczą są zazwyczaj legalne, o ile spełniają określone warunki i zasady. Reklama porównawcza w Polsce nie stoi w sprzeczności z dobrymi obyczajami, jednakże musi być zgodna z przyjętymi standardami. Istnieją określone kryteria, których reklama porównawcza musi przestrzegać, aby być uznana za odpowiednią i nie szkodzącą konkurencji Przede wszystkim nie może być wprowadzająca w błąd, powinna porównywać produkty na podstawie obiektywnych kryteriów, nie może wprowadzać w pomyłkę klientów ani dyskredytować konkurenta.

W przypadku naruszenia tych zasad, może dojść do sporu prawno-reklamowego, w którym strony mogą walczyć o swoje prawa przed sądem. Ostateczna interpretacja przepisów oraz ocena legalności działań reklamowych zawsze pozostaje w gestii sądu, który podejmuje decyzję. Wiele kwestii związanych z reklamą porównawczą może być także kwestią interpretacji i dyskusji między stronami.

Fryderyk Waszak
Fryderyk Waszak
Redaktor Portalu Portfel Polaka, absolwent II edycji prestiżowego programu Google Umiejętności Jutra. Aktualnie student zarządzania na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu, gdzie rozwija swoje umiejętności w obszarze strategii biznesowej i zarządzania. Aktywny zawodowo pasjonata marketingu internetowego, który na co dzień z zamiłowaniem śledzi najnowsze trendy branżowe, by dostarczać czytelnikom Portfel Polaka aktualne i wartościowe informacje z dziedziny finansów, marketingu oraz innowacji.

Najnowsze

Zobacz również